Tijdens de expertsessie ‘Het meten van muziekbeleving’ vertelden drie experts over het belang van muziekdata. Dat deden zij elk met een eigen invalshoek. De sessie werd geopend door Andy Zondervan (Buma/Stemra) die de gigantische omvang van muziekdata anno 2016 in beeld bracht.
Nieuwe data
In 2016 genereerden we wereldwijd meer content dan in de hele geschiedenis. In de laatste vijf jaar is de hoeveelheid data toegenomen met 1800 procent. Die data wordt bijvoorbeeld door social media aangemaakt. Alles wat je op het net doet, wordt gemeten, bijvoorbeeld door Google, maar ook steeds meer door apparaten. Dit levert weer nieuwe data op.
Het belang van data geldt ook voor de muziekindustrie. Die innoveert en zoekt nieuwe verdienmodellen. Bijvoorbeeld het freemium model van Spotify. Dit model is alleen niet winstgevend en soms willen artiesten als Adele hun muziek niet op Spotify beschikbaar stellen. Dit soort bedrijven zoeken daarom manieren om verschillende markten op te gaan.
Buzz reports, heath mapping: het zijn manieren om de muziekbeleving om te zetten in data. Met die data kan niet alleen gekeken worden hoe goed een nummer van een artiest het doet. (muziek)Data analyse wordt ook toegepast voor merken en producten. Een andere, nieuwe markt waar veel te halen is volgens Zondervan is de live-markt. En daarmee besluit hij zijn verhaal.
Het luisteronderzoek van de toekomst
Frans Kok, directeur van het Nationaal Luisteronderzoek (NLO), neemt het stokje over. Aan de hand van de uitkomsten van het vertelt hij over het toekomstige luisteronderzoek.
In mei en juni van 2015 hielden bijna 5000 respondenten een luisterdagboek bij voor het onderzoek. Daar kwam een aantal interessante resultaten uit:
- Live radio luisteren is dominant in de audioconsumptie: ruim 82% van de tijd die mensen besteden aan het luisteren naar audio wordt besteed aan het live luisteren naar radiozenders.
- In 2015 bereikte radio elke week 89,4% van de Nederlanders van 10 jaar en ouder.
- Jongeren luisteren meer naar eigen muziek vergeleken met ouderen.
- Radio is vooral een multitasking activiteit: we werken, slapen, koken en doen boodschappen tijdens het luisteren.
Kok vertelde ook over de ambitie van het NLO om radiobeluistering op minuutniveau te gaan meten. Er is nog veel nieuw terrein te ontdekken. Want hoe ga je dit meten? Een pilot met elektrische meters zou het antwoord moeten geven. Elektrische meters zijn al dan niet draagbare apparaatjes die bijvoorbeeld door middel van watermarking meten of er naar audio geluisterd wordt. Een pilot met zo’n meter is inmiddels gestart. Kok hoopt dat het positieve veranderingen in de toekomst van het luisteronderzoek oplevert.
Data in de festivalwereld
Iemand die meer kan vertellen over de waarde van big data in de festivalwereld, is Denis Doeland (24EDM). Hij geeft festivalorganisaties en dj’s advies over ‘digitaal volwassen worden’. Volgens Doeland zijn er nog weinig organisaties die doorhebben dat businessmodellen veranderen.
De digitale wereld is belangrijker geworden en daar kunnen organisaties gebruik van maken. Het is belangrijk om erachter te komen hoe je digitale ecosysteem eruit ziet en dat je ‘digital first’ werkt. Door anders te investeren, kan dit een organisatie veel opleveren zoals een goede kaartverkoop en betere marketingkansen voor het volgende jaar.
Er zijn verschillende manieren om meer en beter met data te werken. Het monitoren en analyseren van socialmediakanalen bijvoorbeeld. Maak je hier slim gebruik van, wordt de doelgroepbinding een stuk groter. Je kan benchmarking doen ten opzichte van de concurrentie. Doet je concurrent het beter? Dan moet jij het nóg beter doen. Beter gebruik maken van data is de moeite waard, volgens Doeland.