Werk jij met creatieve stagiairs of starters? Vraag jij je weleens af hoe je hen het beste kan begeleiden? Het samenwerkingsverband Take-X heeft een handige gids geschreven, bedoeld voor het bedrijfsleven, vol tips van begeleiders, docenten en de jongeren zelf.
Take-X is een samenwerkingsverband van het MBO College Hilversum (ROC van Amsterdam), het Mediacollege Amsterdam, Hogeschool Utrecht, Media Perspectives, mediabedrijven en overheid. Om te bewerkstelligen dat mediaopleidingen sneller en beter aansluiten op ontwikkelingen in bedrijven, heeft het samenwerkingsverband Take-X innovatieve vormen van (hybride) onderwijs opgezet en nieuwe opleidingstrajecten ontwikkeld. Het gaat om de volgende projecten: XR lab, Stage-X24, Associate Degree Digitale Techniek & Media, Mbo AV-Mediatechnologie en Practoraat Het Nieuwe Kijken.
Ter afsluiting van Take-X is deze publicatie ontwikkeld, waarin de stagebegeleiding van de mbo-student centraal staat. De genoemde Take-X projecten hebben daarover veel waardevolle informatie opgeleverd. De stage – het leren in de praktijk – is een zeer belangrijk onderdeel in beroepsopleidingen. In het stagebedrijf leren en ervaren studenten immers wat er op de werkvloer van hen wordt gevraagd en ontdekken zij wat ze nog moeten leren. Het stagebedrijf kan een enorme impact hebben op de ontwikkeling van studenten en kan ook zelf veel profijt hebben van het werken met stagiairs.
Deze publicatie gaat over de vraag hoe je die positieve effecten als stagebedrijf/praktijkopleider kunt bewerkstelligen. Opleiders, begeleiders van stagebedrijven (praktijkopleiders) en mbo-studenten vertellen over hun ervaringen en geven adviezen en tips voor de begeleiding van de student op de stageplek. Wat is belangrijk in de begeleiding van de mbo-stagiair? Waar moet je als praktijkopleider rekening mee houden? Wat maakt een stage succesvol? Wat kun je als stagebedrijf/praktijkopleider doen om de stage tot een succes te maken? En zijn er ook dingen die je juist beter niet kunt doen?