Graph database technologie bestaat al lang in de universitaire wereld, maar nu Google en Facebook de technologie ook omarmen zie je het op steeds meer plekken terug komen als het gaat om het structureren van data en daarmee engagement te vergroten. Graphlr sloot onlangs een deal met NPO waarbij graph database technologie wordt ingezet om de content first strategie van de NPO uit te werken. Jouko Huismans en Bernard Jan Boekholt van Graphlr gaven tijdens onze Media Talk een kijkje onder de motorkap en toonden aan wat er in de toekomst met deze technologie mogelijk wordt.
Met graph database technologie naar meer engagement
Het verzamelen en inzichtelijk maken van diverse datastromen levert voor een bedrijf veel mogelijkheden op om meer impact engagement te creëren. We leven met engagement, maar het is ook wel een beetje een modeterm. Tijdens de workshop lichtte Bernard Jan toe wat ze precies verstaan onder engagement. Het gaat volgens hem om het aantal fans x het aantal interacties per fan x de conversiewaade per interactie. Het motto daarbij is: ‘Threat your fans like your best friends”. Luister naar ze, onthoud hun gedrag, denk erover na en geef ze wat ze verwachten. Daarvoor moet je in kaart brengen welke relaties een fan heeft met jouw merk. Op basis van hun gedrag kun je ze bijvoorbeeld persoonlijk aanbiedingen doen of een gepersonaliseerde feed bieden.
Van silo’s naar data boom
Graph database technologie maakt verbindingen tussen een fan en een merk inzichtelijk door data in relaties weer te geven in plaats van in losse silo’s. Ieder zelfstandig naamwoord in een database (bijvoorbeeld en profiel, een event, een IP-adres) wordt een node. Deze nodes worden aan elkaar verbonden door edges, of wel relaties (werkwoorden zoals bijvoorbeeld volgt, chat met, koopt, etc). In deze boom van data is het bovendien mogelijk om meerdere databases te koppelen. Het logisch opbouwen van deze graph aan definities en relaties is echt vakmanschap, maar als het eenmaal goed gedaan is kun je hele interessante analyses uitvoeren. Welke en hoeveel relaties heeft een persoon bijvoorbeeld met een merk? Hoe scoren de verschillende content items op engagement? Welke aanbevelingen leiden tot een klik? Vragen waar een graph database binnen enkele milliseconden antwoord op heeft.
Wat klanten van Graphlr bijvoorbeeld nu al doen is reclameborden langs de snelweg inkopen op basis van de postcodes van mensen die een hoge engagement hebben met het merk. Maar je kunt nog verder gaan, zoals gerichte campagnes op mensen die interacties hebben met jouw merk, maar nog niet geregistreerd zijn bij jouw merk. Daarvoor werkt Graphlr nauw samen met verschillende Digital Agencies die de creatieve concepten bedenken die passen bij hun innovatieve technologie.
Jouko Huismans: “Met graph database technologie kun je nog veel meer, maar we merken dat onze klanten nog niet overal aan toe zijn. Er is nog veel meer mogelijk, maar ik verwacht dat de echte doorbraak over ongeveer 2 jaar zal zijn. Tot die tijd is het belangrijk om bedrijf bewust te worden van de schatten die in hun data te vinden zijn”.