Giselle van Cann trad op 1 september vorig jaar aan als nieuwe hoofdredacteur van NOS Nieuws. In de podcast MediaWatch ging Bert Kok met haar in gesprek over haar eerste periode aan het roer van de grootste nieuwsredactie van Nederland en over haar ambities. Ze is trots op wat de NOS heeft bereikt met het nieuws voor jongeren, maar maakt zich wel zorgen dat het bereik tot stand komt met platformen van derden. “Je wil mensen bedienen met nieuws op de plekken waar ze zijn en dat zijn de socials. Maar hoe kwetsbaar is dat voor de langere termijn?”
Giselle van Cann is nu ruim een half jaar hoofdredacteur van NOS Nieuws, maar veel tijd om terug te kijken op die eerste periode was er nog niet. “Ik heb heel weinig tijd gevonden om te reflecteren. In de eerste maanden was ik druk om een nieuwe koers uit te zetten en in gesprek te gaan met de redactie. Daarna was het hollen, hollen, hollen. Ik was druk om het team neer te zetten en het nieuws gaat ook gewoon door. Zo was er, net nadat ik was begonnen, het overlijden van Queen Elisabeth.”
Na het bekend worden van de gevallen van grensoverschrijdend gedrag bij NOS Sport, heeft Giselle van Cann besloten om ook onderzoek te laten doen naar omgangsvormen en werkcultuur bij NOS Nieuws. Wat was voor haar de belangrijkste reden om die beslissing te nemen? “Sport en nieuws zijn bij de NOS twee verschillende redacties, maar we hebben natuurlijk wel veel contact met elkaar. Dus wat er bij NOS Sport gebeurde, raakte mijn redactie ook behoorlijk. Dus vanuit de redactie kwam de wens om ook bij NOS de omgangsvormen te laten onderzoeken. Niet omdat we aanwijzingen hebben dat er zo’n structureel probleem is als bij Sport, maar er gaat ook bij ons wel eens wat mis. We vinden dat het erbij hoort in deze tijd om daar goed naar te kijken.”
Giselle kijkt in haar functie als hoofdredacteur uiteraard ook naar de toekomst. Die is niet zonder uitdagingen. “Een van de dingen waar ik nog geen antwoord op heb, is NOS Stories. Dat gaat hartstikke goed, maar het gebeurt wel allemaal op platformen van derden. We hebben een miljoen volgers op Instagram bijvoorbeeld. Daar zijn we ongelooflijk trots op, maar zo’n platform is wel onvoorspelbaar, denk maar aan Twitter en Elon Musk. Voor ons is de vraag als die platformen op lange termijn veranderen, zijn we dan ook dat hele publiek kwijt? Is er misschien ook een mogelijkheid om die naar je eigen kanalen te krijgen?
NOS Nieuws is met NOS Stories behoorlijk succesvol in het bereiken van jongeren. Volgens Giselle heeft de NOS er bewust voor gekozen om voor die doelgroep een aparte redactie op te tuigen. “Wij vinden dat we die doelgroep niet moeten opgeven. Voor commerciële bedrijven is het misschien te duur om hiermee te experimenteren, dus we hebben gezegd: laten wij dat dan maar proberen. Dat was een belangrijk uitgangspunt, anders waren we hier niet aan begonnen. Tweede uitgangspunt is dat we dit hebben laten doen door mensen die dicht bij de doelgroep staan, met de jongeren samen. Ook hoefde het niet per se het traditionele nieuws te zijn.”
Social media spelen een belangrijke rol in het succes van NOS Stories. “We proberen daar te zijn waar de jongeren zijn. We proberen hun taal te spreken en we proberen onderwerpen te maken die voor hun relevant zijn in een vorm die hen aanspreekt. Als je nieuws niet aangeboden krijgt in de vorm die bij je past, dan ga je het ook niet consumeren. We weten gewoon dat jongeren niet de tv aanzetten.”
Wat ook heel belangrijk is volgens Giselle, is dat de redactie in gesprek gaat met de jongeren. “Dat doen we veel meer dan andere media, vooral op Insta. De redactie besteedt ongelooflijk veel tijd aan reacties op posts. Het is wel ontzettend intensief. Maar dit gaat over mensen serieus nemen.”
Uit overschillende onderzoeken blijkt dat jongeren het nieuws vaak te negatief vinden. Hoe kijkt Giselle daar tegenaan? “Ik vind het nieuws niet te negatief. Ik ben wel benieuwd welk nieuws jongeren dan bedoelen. Er zijn een miljoen volgers van NOS Stories op Instagram die het nieuws blijkbaar niet te negatief vinden. Misschien vinden ze jet Journaal of de krant te negatief. Dus ik herken dat niet zo heel erg.”
De veronderstelde negativiteit van het nieuws blijft een eeuwige discussie in de journalistiek, zegt Giselle. “Het is geen nieuws als de trein is aangekomen, maar wel als die is ontspoord. Zo werk nieuws ook een beetje. Daar kan je van zeggen: we zetten daar constructief of positief nieuws tegenover. Daar zijn allerlei experimenten mee gedaan, maar dat heeft niet mijn voorkeur. Als het gaat om de jongeren proberen we vooral de vorm te vinden die hun aanspreekt. Mijn ervaring is, dat dan alles nieuws kan zijn, ook als het negatief is, maar dan hoef je het niet per se in een doomsday scenario te schetsen. Maar ook dat nieuws is wel relevant voor hun leven.”
Beluister hieronder het hele interview.