De beelden van een fraaie goal opnieuw afspelen of bekijken vanuit een ander camera perspectief; dat kan met de technologie van Game On. Op dit moment wordt de technologie van het Nederlandse techbedrijf getest en geoptimaliseerd voor tijdens EURO2020 in de Johan Cruijff ArenA.
Met de technologie van Game On kunnen bezoekers nog dichter bij het spektakel komen, ook op afstand. De live beelden kunnen op een mobiel apparaat worden gestreamd. Hier kan je live meekijken, opnieuw afspelen, zoeken naar highlights, inzoomen, tekenen, schakelen tussen camera’s en dingen in slow motion afspelen. Daarnaast is de technologie van Game On interessant voor coaches. Want bewegingen van spelers kunnen eenvoudig worden geanalyseerd voor trainingsdoeleinden.
De technologie van TNO Sport en mediatechnologie, ontwikkeld in samenwerking met bedrijven en universiteiten, gaat deze toepassing verrijken. Met beeldherkenning en videoanalyse kan volledig geautomatiseerd worden ingezoomd op het beeld dat het meest interessant is. Met behulp van deze technologie wil Game On een ‘automatische modes’ ontwikkelen voor hun applicatie. Deze automatische modus moet fans voorzien van interessante beelden van wedstijden. Voor het bouwen van een API werken de twee partijen samen in het Change the Game fieldlab.
De verwachting is dat we tijdens de wedstrijden van EURO2020 in de Johan Cruijff ArenA gebruik kunnen maken van deze technologie. Wanneer een speler scoort of als er bijvoorbeeld een vrijetrap of corner is geweest, krijgen fans een pushbericht. Daar kunnen zij het hoogtepunt nog een keer kunnen afspelen. Het hoogtepunt wordt volledig geautomatiseerd geselecteerd en te bekijken vanaf verschillende camerapunten.
Deze nieuwe toepassing biedt kansen en uitdagingen. Zo ontstaat er een extra contactmoment met fans, dit biedt ook kansen voor adverteerders. Maar er liggen ook uitdagingen; want van wie is welke content en is de capaciteit van de servers voldoende?
Game On is een van de winnaars van de Change the Game Challenge. De Johan Cruijff ArenA ontwikkelt in samenwerking met AFC Ajax, KNVB en ID&T innovatieve diensten voor de bezoekers. Hiervoor werden begin dit jaar bedrijven uitgedaagd om innovatieve stadionoplossingen aan te dragen.
Change the Game is een initiatief van de Johan Cruijff ArenA, Media Perspectives, Hogeschool van Amsterdam en TNO en mede gesubsidieerd door het Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling van de Europese Unie. Als innovatiepartner is dit programma powered by KPMG. Meer informatie is te vinden op www.changethegame.eu.