Je zit in een ruimteschip genaamd ‘Exodus’, je wordt wakker en over tien minuten gaat Exodus de zon in. Om te ontsnappen moet je tien minigames van één minuut doorlopen. Hiervoor moet je springen, rennen en kruipen. Je kan deze uitdaging om te ontsnappen met elkaar aangaan of tegen een ander team.
De virtual reality-game Exodus Burned is ontwikkeld door VR studio Pillow’s Willow. In deze game gebruik je je lichaam als controller. De spelers krijgen een harnas met sensoren waarin ze vrij kunnen bewegen, zonder draden. Deze meeslepende ervaring is mogelijk door de technologie van de VR startup VRee. VRee is de ontwikkelaar van ’s werelds eerste platform dat real-time full-body tracking in VR mogelijk maakt. Deze technologie maakt tal van toepassingen voor gaming, training en simulatie mogelijk.
Virtual Reality wordt vaak gezien als een solobeleving. Je kan immers de mensen om je heen niet meer zien. In deze game is er plek voor maximaal vier spelers. Dus je probeert samen met een teamgenoot te ontsnappen of je speelt juist tegen een ander team. Ook is het voor toeschouwers mogelijk om de VR-wedstrijd op een scherm mee te kijken.
Voorlopig is de VR-game alleen nog maar in een arcade of op een evenement te spelen. Over een paar jaar is dit misschien ook een consumentenproduct. De komende tijd zullen we steeds meer toepassingen van deze technologie zien. Deze technologie is interessant voor de game-industrie, maar ook biedt het kansen voor het nabootsen van stressvolle situaties voor trainingsdoeleinden.
Op 12 maart presenteert de oprichter van Pillow’s Willow en de ontwikkelaar van Exodus Burned op het Cross Media Café. In deze editie spreken acht mediamakers over innovatieve manieren om verhalen te vertellen. Ben jij erbij? Lees hier meer over het Cross Media Café Immersive Storytelling.