Erik Hekman is coördinator en senior docent bij de master Data-driven Design aan de Hogeschool Utrecht. Hij geeft hier voornamelijk cursussen rondom technologie, zoals data science voor beginners. Daarnaast werkt hij bij het lectoraat Human Experience and Media Design als onderzoeker, waar hij zich richt op ontwerpen voor algoritmen.
“De masteropleiding Data-Driven Design is ontstaan in samenwerking met de creatieve industrie. Veel bedrijven binnen deze sector zijn op zoek naar een nieuw type digitale professional. Deze moet over de juiste kennis en vaardigheden van verschillende disciplines beschikken, zoals data science, human-centered design, gebruikerspsychologie en sociologie. Binnen veel opleidingen zie je dat er wordt gefocust op de keiharde data science techieken, waar de data belangrijker is dan de user experience. Of op alleen de user experience zonder enig gebruik van data science technieken. Wij zien juist dat ze elkaar kunnen versterken. Het is echt de combinatie van die verschillende disciplines die deze master daarom uniek maakt.”
“De master kan in voltijd of deeltijd gevolgd worden. Professionals kunnen de master naast hun baan volgen, waarbij ze de keuze hebben tussen een leergang van twee of drie jaar.
Wanneer de master in voltijd gevolgd wordt bestaat het programma uit één jaar, verdeeld over vier blokken:
Tijdens het programma stimuleren wij studenten om geweldige, functionele, ethisch verantwoorde en vooral datagedreven concepten, producten of diensten te ontwerpen. Uiteraard staan data en AI centraal hierin centraal.”
“Omdat de studenten zo divers zijn zien we dat ook terug in de verschillende projecten. De algemene trends die we veel voorbij zien komen, zijn concepten waarin gebruik gemaakt wordt van aanbevelingssystemen en chatbots. Zoals een chatbot die bewoners in achterstandswijken helpt met energiebesparing, een app die helpt met afval scheidden door foto’s analyseren van het afval, en een aanbevelingssysteem die bierliefhebbers helpt om nieuw bier te ontdekken.
In principe ontwikkelen zij zelf het idee of concept en werken deze zelf uit. We zien echter steeds meer interesse om dit soort projecten te doen met en bij bedrijven. Dus hierbij een open uitnodiging naar iedereen die dit leest en eventueel interesse heeft.”
“De master trekt veel Nederlandse maar ook veel internationale studenten aan vanuit verschillende disciplines. Communication en Media Design, Journalistiek, Communicatie, Creative Business en Informatica zijn veelvoorkomend, maar we hebben ook studenten met een achtergrond in industrial design, finance, en marketing.”
“De eigenschappen die we zoeken zijn nieuwsgierigheid en zelfredzaamheid. Juist omdat het een combinatie van verschillende disciplines is. Studenten moeten soms nieuwe vaardigheden eigen maken en deze vertalen binnen hun eigen context. De opleiding is geen fabriek met een strikte blauwdruk en het is die flexibiliteit die studenten waarderen. Wat ik persoonlijk altijd zeer waardeer is wanneer een student waarde wil creëren voor de eindgebruiker met behulp van data, in tegenstelling tot het creëren van waarde voor een organisatie met gebruikersdata.”
“Na de studie vinden studenten vaak een functie waar zij de tussenpersoon zijn tussen de data scientists, designers, en management. Denk hierbij aan data steward, data consultant of data-driven UX designer. Tot nu toe is iedereen goed terecht gekomen!”
In september gaat er een nieuwe master Data-driven Design van start. Nederlandse studenten hebben tot 31 augustus de tijd om zich aan te melden. Bekijk de website van de HU voor meer informatie.
Kijk ook eens in onze Academy voor andere cursussen en opleidingen!