Eppo van Nispen tot Sevenaer is er de man niet naar om in een nieuwe baan het de eerste maanden rustig aan te doen en de kat uit de boom te kijken. In de vijf maanden dat hij nu directeur is van het Instituut voor Beeld en Geluid, heeft hij al heel wat veranderd. “Een van de eerste dingen die ik heb gedaan, is om de ruim 160 publieksbegeleiders en vrijwilligers te vragen mee te denken over de toekomst. Die werden hier tot nu toe nooit betrokken in het proces en dat is gek want zij zijn heel belangrijk hier.”
Eppo spreekt in een interview met MediaMatters op New Business Radio vrijuit en van hem verwacht je eigenlijk ook niet anders. Hij wil een frisse wind laten waaien in het iconische gebouw dat hij niet alleen ziet als instituut voor mediacultuur maar ook als de “poort van het Media Park”. In zijn vorige baan als directeur van het CPNB gaf hij alle afdelingen een nieuwe naam met de letter ‘D’. Zo was er bijvoorbeeld de afdeling ‘Denken’ en de afdeling ‘Dromen’. In Beeld en Geluid wil hij iets soortgelijks doen, maar welke letter het wordt, wil hij nog niet kwijt. De ‘D’ is het in ieder geval niet.
Ook op het gebied van innovatie kan wat Eppo betreft, meer gebeuren bij Beeld en Geluid. Zo zou hij meer ruimte willen geven aan de samenwerking met startups. “Dat zouden we eigenlijk meer moeten doen. Maar er heerst hier wel het ‘not invented here syndroom’, dus er is wel weerstand. Maar startups kunnen je echt verder helpen. Dus moet je er meer ruimte voor maken. Ik ben er een groot voorstander van. De kunst is wel om in die samenwerking met startups duurzame verbindingen tot stand te brengen.”
Binnen Beeld en Geluid wil de nieuwe directeur ook meer ruimte maken voor het experiment. “Ik snap wel dat dat onzekerheid met zich meebrengt. We moeten hier niet bang zijn om fouten te maken. Het is de enige manier om jezelf te dwingen anders te denken. Een fout maken is eigenlijk een godsgeschenk.”
Wanneer zit Eppo’s taak er op bij Beeld en Geluid? “Ik denk dat ik dat wel goed aanvoel altijd. Zodra ik voel dat ik het Instituut ga worden, dan moet ik er mee ophouden. Wanneer de mensen hier zelfstandig in staat zijn fouten te durven maken en daarmee de boel vooruit kunnen trekken, dan is het mijn tijd.”
Luister hieronder naar het complete interview.
MediaMatters is een programma over innovatie in de mediasector. De presentatoren Bert Kok en Rick van Dijk praten iedere eerste donderdag van de maand tussen 15:00 en 16:00 uur op New Business Radio met gevestigde namen en nieuwkomers uit de sector. Het programma is daarna ook als podcast beschikbaar.