Hallo! Wat leuk dat je mijn blog leest over het Talent Development Program. Ik ben Tari Simonis en ben een van de trainees van Media Perspectives. 23 mei was een intensieve dag. In de ochtend produceerde ik voor het eerste een online video-item. Hiervoor bedacht ik een concept, deed ik de opnames en monteerde ik de video. Althans dat laatste was bij mij (nog) niet zo een groot succes. Na een korte lunchpauze werden we, drie andere trainees en ik, verwacht bij radiofabriek YPCA. Hier kregen we na een korte uitleg te horen dat we om 16:00 uur live gingen. We moesten de radioshow alleen nog wel even samenstellen…
Van links naar rechts: Tomas Ponsteen, Nadine Kuipers, Tari Simonis en Jan Blokker
Na de lunch vertelde Ron Lemmens, station manager YPCA, wat het plan was voor de middag; ‘We gaan online radio maken’. De radioshow zou van 16:00-17:00 uur live worden uitgezonden op New Business Radio. Het thema van de uitzending was de versnippering in de media-industrie.
Na een korte uitleg kregen we te horen dat we nu toch echt aan de slag moesten. Tomas en ik vormde een duo en zouden zoeken naar iemand die kon uitleggen wat de kansen en uitdagingen waren rondom deze versnippering en een bedrijf dat hier succesvol op wist in te spelen. Binnen twee minuten hing Tomas aan de telefoon met de redactie van NOS Kort, een nieuwskanaal speciaal voor jongeren tot 19 jaar op Instagram. Na wat rondbellen hadden we beet; Ivo Duijsings doet mee! Ook bedacht ik dat Katinka Wals, met haar jarenlange ervaring in het medialandschap, vast meer kon vertellen over de versnippering in de media-industrie. Ook Katinka was bereid om mee te werken. Nadine en Jan bedachten twee achtergrondverhalen over de vraag naar talent in de media-industrie.
Ondanks de chaos ben ik best tevreden met het resultaat. Ja, je hoort dat we onervaren zijn, maar het is ons wel gelukt om vier leuke items te bedenken en deze live uit te zenden! Hieronder kan je de radioshow terugluisteren.
Eerder die ochtend stuurde Katinka Wals, eigenaar Trainersburo, ons op pad om een online video-item van twee minuten te produceren. Het item moest passen in een licht informatieve talkshow over het Media Park op Nederland 2. Katinka heeft ons eerder toegang gegeven tot een e-learning met tien video’s waarin door Bart Nelissen werd uitgelegd hoe je dit het beste kan aanpakken. Zo leerde ik dat je beter kan kiezen voor een item over iets kleins en concreets, op deze manier blijft het in menselijke mate. Daarnaast is het belangrijk om emotie en authenticiteit in je item te brengen. In een paar uur stonden er prachtige verhalen. Er was bijvoorbeeld een item over de door Beeld en Geluid opengestelde NSB propaganda films, jonge technici die na afstuderen wel uit tien banen kunnen kiezen en de noodstroomgenerator van United.
Kortom: een intensieve dag waarbij ik kennis heb gemaakt met monteren en het maken van een radioshow. Door de tijdsdruk en de nieuwigheid was het ook echt niet de meest ontspannen ervaring, maar zeker wel een hele leuke, leerzame en unieke ervaring!