Dutch Media Week keert dit jaar terug met het thema ‘Level Up!’, wat de eerste stap markeert naar een geheel nieuwe opzet in 2025. De week, van maandag 30 september tot en met zondag 6 oktober 2024, staat in het teken van voortdurende vernieuwing en innovatie binnen de mediasector.
Het thema ‘Level Up!’ benadrukt het belang van continue ontwikkeling van zowel mediabedrijven als mediaprofessionals. Die is noodzakelijk in een tijd waarin technologische vooruitgang en veranderend consumentengedrag de sector transformeren.
Media Campus NL is een van de organiserende partijen van Dutch Media Week. Andere partners zijn: Beeld & Geluid, ROM Utrecht Region, Hilversum Marketing, Dutch Game Association, MediaStages en Gemeente Hilversum.
Nieuwe technologieën en veranderend mediagedrag brengen grote veranderingen in de mediawereld. Waar mediabedrijven ooit het monopolie hadden op nieuws en entertainment, kan tegenwoordig iedereen met revolutionaire AI-tools als Sora of Unreal een volledige film maken. Deze technologische ontwikkelingen en democratisering van media leiden tot nieuwe samenwerkingen en markten, met talloze cross-overs tussen traditionele media, nieuwe media en de gaming-industrie.
Hoewel deze ontwikkelingen nieuwe kansen bieden, brengen ze ook uitdagingen met zich mee. Discussies gaan over de betrouwbaarheid van nieuws, moeilijk bereikbare doelgroepen en het vinden van nieuwe verdienmodellen. Het vertrouwen in media, politiek en organisaties staat onder druk. Urgente maatschappelijke kwesties zoals online veiligheid, privacy, de impact van AI en mediawijsheid komen ook aan bod.
Dutch Media Week zit vol met inspirerende sessies, educatieve workshops, baanbrekende initiatieven en netwerkmogelijkheden. Ze zijn allemaal bedoeld om de mediasector en iedereen die in de media werkt, naar een hoger niveau te tillen. Of je nu contentmaker bent, gebruiker, ondernemer of sectorvertegenwoordiger, iedereen moet een ‘Level Up!’.
Kijk voor meer informatie en het (voorlopige) programma op de website van Dutch Media Week.