Ajax, ID&T en de KNVB, coaches en experts hebben gesprekken met innovators die denken dat zij de fanbeleving van de Johan Cruijff ArenA kunnen verbeteren. Eerder werd hiervoor een oproep uitgezet, 35 innovators werden tijdens de Change The Game Challenge geselecteerd. Op 14 mei kregen 26 bedrijven tijdens de afsluiting van het collaboration event een Letter of Intent. Daarin spreken de verschillende partners van de Johan Cruijff ArenA de intentie uit om de oplossing in een fieldlab te implementeren en door te ontwikkelen.
Omdat Media Perspectives mede-initiatiefnemer is van deze Challenge waren wij erbij. Dit waren de dingen die ons opvielen:
Wat ons opviel, is dat veel van de oplossingen vragen om commitment van de verschillende partners. Het optimaliseren van de fanbeleving van de bezoeker van de ArenA zorgt voor veel stakeholders. Want is het een oplossing voor een wedstrijd van Ajax of voor de KNVB of voor een concert van ID&T? Of is het een oplossing die invloed heeft op alle partijen zoals bijvoorbeeld de reis naar de ArenA toe of het kopen van tickets. Hoe zit het met rechten, privacy en data? Vaak komt het erop neer dat een samenwerking van meerdere partners nodig is voor de implementatie van de oplossingen.
Naast dat innovators in gesprek gaan met de partners van de Johan Cruijff ArenA viel het ons op dat zij ook elkaar opzoeken. In sommige gevallen zijn er oplossingen ingediend die elkaar kunnen versterken. Ook onze immersive media expert zag mogelijkheden voor samenwerkingen. Om een voorbeeld te noemen: Immersiv Sports en SciSports.
De techniek van Immersiv Sports maakt het mogelijk om een de kijker een extra laag met relevante informatie te bieden. Door je smartphone te richten op een live-wedstrijd verschijnt er een Augmented Reality laag met statistieken, heatmaps, live tracking van spelers en highlights. Deze techniek is toegepast bij basketbalwedstrijden, maar niet eerder tijdens voetbalwedstrijden. Tijdens de basketbalwedstrijden dragen spelers trackers die hun locatie Voetbalspelers dragen op dit moment geen trackers. Een alternatief voor trackers zou de techniek van SciSport kunnen zijn. Op basis van veertien camerapunten kunnen zij het zwaartepunt van de spelers bepalen. Deze techniek is tot vijftien centimeter nauwkeurig en speler hoeven geen trackers te dragen.
Doordat experts en andere coaches rondlopen en er een duidelijk overzicht is van de aanwezigen bedrijven, ontmoeten innovators ook elkaar. Wie weet ontstaat er wel een combinatie van oplossingen na het collaboration event.
In totaal vonden er op 13 en 14 mei meer dan 200 gesprekken plaats. Dit waren gesprekken tussen experts, coaches en deelnemende bedrijven. Deze gesprekken duurde 30 minuten, het collaboration event is dus goed voor ongeveer 100 gespreksuren. Om deze gesprekken in goede banen te leiden werd er gebruik gemaakt van de app Boiler, die al vak is gebruikt tijdens matchmaking events van MediaMatters. In deze app konden coaches, experts en deelnemende bedrijven afspraken met elkaar maken en een beoordeling geven. Op basis van deze beoordeling konden er ook verder worden gepraat over de Letter of Intent.
Change the Game is een initiatief van de Johan Cruijff ArenA, Media Perspectives, Hogeschool van Amsterdam en TNO en mede gesubsidieerd door het Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling van de Europese Unie. Als innovatiepartner is dit programma powered by KPMG. Meer informatie is te vinden op www.changethegame.eu.