Welke organisaties zetten klantdata op een operationele, tactische en strategische manier in? Eind november werden KPN, DELA en Zilveren Kruis genomineerd voor de Customer Data Award 2019. Aanstaande donderdag weten we wie van deze drie de winnaar is. De inzendingen zijn eerder door een vakjury op verschillende criteria beoordeeld. Bijvoorbeeld op rendement, verankering in de organisatie en de impact van het datagebruik op klanten. Hier wisten DELA, KPN en Zilveren Kruis de jury te overtuigen.
DELA presenteerde een case waarin zij lieten zien dat ze met data een mooie klantinteractie tot stand konden brengen. Doorslaggevend daarbij was de goede integrale aanpak op verschillende niveaus. Waaronder analytics, campagne management, IT en marketing.
KPN wist zich te onderscheiden door klantdata en analytische modellen te gebruiken voor het vaststellen van relevante Next Best Actions. En deze Omnichannel te gebruiken om klanten en daarmee altijd dezelfde klantbeleving te bezorgen. Ze hebben hierbij niet alleen gekeken naar cross en upsell kansen maar naar proposities die de loyaliteit verhogen zoals snelheidsverbeteringen en het gebruik stimuleren van gratis services. Dit leidde bij KPN tot de conclusie dat een betere klantervaring en dienstverlening gebaseerd op relevantie veel beter werkt dan een commerciële propositie.
De case van Zilveren Kruis was een illustratie van hoe je innovatieve technologie kan toepassen in een deel van het klantcontact. We hebben het hier over een customer service toepassing, een intelligente chatbot op een bepaalde categorie klantvragen.
Bekijk hieronder de video met KNVB, de winnaar van de Consumer Data Award 2017.
De branchevereniging voor data en marketing gaat aanstaande donderdaag de prijs uitreiken. Dit wordt gedaan tijdens de jaarlijkse DDMA Data Dag in Amsterdam. Er zijn nog kaarten beschikbaar.