18 juni 2019
cross media cafe sport & live events Content

De toekomst van Sport & Live Events

cmc 9 juni
Laatste update: 4 jul '19 - 9:09

Media Perspectives organiseert op 9 juli van 14:00-17:00 uur, in samenwerking met het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, het Cross Media Café. Deze vakbijeenkomst staat in het teken van innovaties rondom Sport & Live Events.

Er zijn tegenwoordig weinig moment dat ‘iedereen’ tegelijkertijd kijkt en die het Nederlandse publiek echt samenbrengen. Maar als het gebeurt, dan gebeurt het op alle platforms en is het hét gesprek van de dag voor iedereen. Sport & Live Events zorgen dat we massaal voor een scherm zitten. Events als het Eurovisie Songfestival en de UEFA Champions League trekken miljoenen mensen naar het tv-toestel. Naast televisie komen jongeren ook massaal samen op Twitch en Fortnite live events. Op 25 juni delen twaalf professionals hun inzicht. Op het programma staan:

Twaalf professionals delen hun inzicht

  • Esther Hammelburg is onderzoeker bij het lectoraat Crossmedia en docent bij de HvA-opleiding Media, Informatie en Communicatie. In 2014 startte zij haar promotieonderzoek naar live mediabeleving van culturele events. Zij laat zien hoe media benut kunnen worden om evenementen te verrijken en participatie te vergroten. 
  • Peter Bruggink is een van de oprichters en de CTO van NEP Europe; een bedrijf dat wereldwijd de techniek voor grote live events verzorgt, van de Oscars tot de Olympische Spelen. Hij ontwikkelde met zijn team oa. oplossingen voor remote editen. In zijn bijdrage zal hij ingaan op de nieuwe mogelijkheden voor live video.
  • Frits Klok is Founder en CEO van Tiledmedia, een bedrijf dat gespecialiseerd is in de efficiënte distributie van zeer hoge resolutie video. Tiledmedia’s technologie kan gebruikt worden voor VR360 of panoramische video streams. Recente voorbeelden: het live streamen van de FA Cup in 8K VR360 met British Telecom, en met France Télévisions, tijdens de French Open Tennis kampioenschappen in Parijs, het streamen van 8K video “rechthoekige” video naar tablets en mobiele telefoons. Dat levert niet alleen een zeer scherp beeld op, maar ook nieuwe interactiemogelijkheden.
  • Stef van der Ziel is de oprichter en CEO van Jet Stream, gespecialiseerd in live streaming. Hij demonstreert de toekomst met nieuwe business modellen van live streaming voor influencers, journalisten, gamers en marketeers.
  • Egon Verharen is Manager Innovatie bij de Nederlandse Publieke Omroep en in die rol verantwoordelijk voor het stimuleren en faciliteren van innovatie bij de omroepen. Hij brengt in kaart welke uitdagingen en welke oplossingen er zijn, waarbij hij onder andere startups vanuit de EBU startup hub Sandbox kan inzetten. In 2018 werd het WK voetbal voor het eerst in Ultra HD uitgezonden. Welke lessen heeft men daarvan geleerd? Hoe wordt de live streaming workflow bij (sport)evenementen tegenwoordig ingericht?
  • Jeroen Doucet is de Strategy Director van de Ex Machina Group, gespecialiseerd in live interactie op grote schaal – zowel in de combinatie televisie en mobiel als online, via Twitch of Facebook live. In zijn bijdrage geeft hij een overzicht van de laatste ontwikkelingen rond live interactie. Hij zal ingaan op de grote kans die het Songfestival biedt voor innovatie.
  • Johan Schaap, Co-owner Fast Moving Targets & Frank Tieskens, Blogger bij Geen Stijl, presenteren GeenPeil; een live-uitzending verzorgen rond de Europese Verkiezingen. GeenPeil werkte samen met het publiek om uitslagen per stembureau te verzamelen, en was de hele avond live actief om alles te delen. Een voorbeeld van een live online uitzending voor een betrokken publiek.
  • Michelle Matse, Online Content Manager, FOX. Voor de lancering van de tv-serie The Walking Dead organiseerde FOX een bijzondere livestream: een professionele stream op Instagram en Facebook waar fans live vragen konden stellen aan producer Denise Huth en steracteur Seth Gilliam. Dat resulteerde in 1.500 online vragen en een bereik van meer dan 600.000 fans. Hoe pakte Fox dit aan?
  • Shanna Nina is een Nederlandse ster op Twitch, het live streaming platform met wereldwijd 45 miljoen kijkers. Zij leeft al jaren van de inkomsten uit haar eigen kanaal, waar ze games speelt en muziek maakt, als ‘’online straatmuzikant’’.  Wat maakt live gamen en muziek maken zo populair, en hoe maakt Shanna gebruik van dit kanaal?
  • René Delwel Managing Director en Jeroen van Rossum Manager Innovation bij United, dat vanuit Hilversum nationaal en internationaal diensten op het gebied van televisie- en mediaproducties levert. Daarbij ontwikkelt United vaak zelf nieuwe technologie om live uitzendingen nog sneller en beter in beeld te brengen, en gebruikt het daarbij ook live augmented reality.

Inschrijven

Deelname aan het event kost €20,- en kaarten voor studenten zijn €10,-. Het event begint om 14:00 uur in theaterzaal 1 van Beeld en Geluid en eindigt om 17:00 uur met een netwerkborrel. Voor ticket klik hier.