Hilversum Mediastad is bezig met het ontwikkelen van een smart city profiel door media en data aan elkaar te koppelen. De Media Mile is in ontwikkeling, slimme lantarenpalen worden onderzocht, en in het centrum zijn het afgelopen jaar diverse interactieve schermen geïnstalleerd. Het nieuwste project zijn de MediaBins. Projectleider Frank Visser licht het project toe.
Oorspronkelijk was het idee om sensoren de vullingsgraad van buitenprullenbakken te laten meten, maar met de tijd werden de plannen uitgebreid tot wat nu de MediaBin heet. Frank Visser: “Omdat Hilversum ‘de verhalenfabriek van Nederland’ is, was het slechts uitrusten van de nieuwe PMD prullenbakken met alleen sensoren niet voldoende. Zonder verbinding met het thema van de verhalenfabriek zou de toegevoegde waarde aan het publieke domein onvoldoende benut worden”.
De MediaBins vormen nu niet alleen een cluster van PMD prullenbakken, maar ook een sensornetwerk voor vullingsgraad, temperatuur, activiteit en locatie. En ze zijn het startpunt van een spel dat kinderen op hun smartphones kunnen spelen. Door het scannen van de QR-code belanden de kinderen op een website waarbij ze de opdracht krijgen om vijf prullenbakken af te gaan, er afval in te gooien, en vervolgens op de puck bovenop de prullenbak te kloppen om de LEDs te activeren. Als ze de vijf verschillende kleuren verzameld hebben, en ze die in de juiste volgorde gezet hebben, krijgen ze als beloning een schat uit de mediaschatkamer van Hilversum kado.
“Om de kinderen te betrekken belanden ze via de smartphone in het verhaal van de ondergronders, een volkje dat in een gangenstelsel onder Hilversum leeft”, legt Frank uit. “De prullenbakken vormen de uitgangen van het gangenstelsel, en met het verzamelen van afval helpen de kinderen de ondergronders hun ondergrondse huizen af te bouwen. In ruil voor de hulp geven de ondergronders de kinderen een mediaschat in een VR omgeving op hun telefoon terug”. Er is gekozen om alle interactiviteit op de smartphone te laten gebeuren. Daarmee hoeven de MediaBins niet uitgerust te worden met een 220V aansluiting, en de smartphones kunnen gebruik maken van het gratis WiFi netwerk van Ziggo in het centrum van Hilversum. Wethouder Wimar Jaeger heeft de eerste MediaBins tijdens de Dutch Media Week in werking gesteld (zie foto).
De MediaBins worden geplaatst in de omgeving van het pleintje aan de Kerkstraat, het Wagenmakersplein en het tussenliggende winkelgebied. Eenmaal in gebruik geven ze een aantal keren per dag, en elke keer dat er geklopt wordt de sensorgegevens door via een LoRa netwerk. De data is openbaar en kan via een api voor verschillende toepassingen gebruikt worden. Bij opening draait de applicatie van de mediaschatkamer, maar bij evenementen kunnen er alternatieve toepassingen ontwikkeld worden.
Naast de toepassing in Hilversum zal de MediaBin ook op diverse evenementen getoond worden. “Voor zover bekend is er geen gelijke toepassing ontwikkeld, ook de fabrikant van de prullenbakken is erg geïnteresseerd in deze combinatie van gescheiden afvalinzameling, sensornetwerken en interactiviteit”, zegt een trotse Frank Visser. De MediaBin is een project van Gemeente Hilversum, FiWare Labs, Sodaq, Wetteloos, Kukua en Nomomo, en wordt gecoördineerd door iMMovator.
Neem voor informatie contact op met Frank Visser – frank.visser@immovator.nl– 06-514 89 675