In 2016 was het eerste Matchmaking event van MediaMatters. Sindsdien zijn er acht edities geweest. Maar hoe gaat het nu met de startups die aan de allereerste editie hebben deelgenomen? Lees het in het interview met Marcus van de Kerkhof de mede-oprichter van het softwarebedrijf MatchHamster.
MatchHamster is een Nederlands bedrijf dat gespecialiseerd is in online content monitoring. Via MatchHamster krijgen klanten meer relevante en gedetailleerde inzichten in de online performance van hun content, reputatie en concurrentie. Een van hun klanten is het internationale persbureau AFP.
Hoe is MatchHamster gegroeid sinds het Matchmaking evenement in 2016?
Tijdens de Matchmaking evenementen zijn er veel connecties gemaakt. Een van deze connecties heeft geleid tot een commerciële deal. Daarnaast zijn wij gegroeid van een lokaal (Nederland) naar een internationaal klantenbestand en bedienen betalende klanten in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Turkije, Polen, Denemarken, België, Zuid-Afrika, Frankrijk en Canada.
Hoe denken jullie over de toekomst van MatchHamster?
Het gevoel is goed, maar niemand kan iets zeggen over de toekomst, de tijd zal leren of het bedrijf van waarde zal zijn. Het hangt af van veel factoren waar wij geen invloed op hebben. We werken stapsgewijs en stellen voortdurend de vraag: gaan we door met wat we doen of verkopen we ons bedrijf. Ons doel is om de klant een toolbox van digitale oplossingen op het gebied van intellectueel eigendom te bieden om zijn bedrijfsmodellen te versterken. Ook is het onze ambitie om schaalbare, geautomatiseerde en gebruiksvriendelijke diensten aan te bieden voor de registratie, monitoring, analyse en bescherming van online intellectueel eigendom.
Momenteel werken we aan een image monitoring applicatie, een blockchain oplossing voor gedecentraliseerd eigendomsbewijs met betrekking tot de registratie van creatief werk. Daarnaast ontwikkelen we een dienst voor het verwijderen van inbreuken op het auteursrecht. Ook verrijken we de applicaties met analytics, zodat ze bruikbaar zijn voor verschillende personen binnen organisaties. Wij denken dat blockchain technologie van groot belang zal zijn binnen de media-industrie.
Wat hopen jullie het komende jaar of de komende jaren te bereiken?
We willen onze vier oplossingen (online IP-registratie, monitoring, business intelligence en bescherming) verder valideren binnen onze drie doelmarkten. Onze doelmarkten zijn publiceren, public relations en add-ons voor derden. We bouwen aan schaalbare oplossingen voor registratie, monitoring, analyse en bescherming van intellectueel eigendom. Deze oplossingen willen wij valideren en optimaliseren op basis van een testversie met persona’s. De gekozen persona’s zijn vertegenwoordigers, redactieteam, lead generation units in regio’s, marketing en informatiesysteemafdeling en data-analisten. Op basis van de inzichten van onze persona’s willen we een duurzame relatie aan gaan met onze klanten. Daarnaast gaan we van de gevalideerde oplossingen API’s (Application programming interface) ontwikkelen, zodat we de API’s kunnen verkopen aan derden.
Zouden jullie andere bedrijven aanbevelen om aan een MediaMatters Matchmaking evenement deel te nemen?
Het is essentieel dat een startende onderneming haar aannames valideert. MediaMatters heeft een interessant netwerk dat daar heel nuttig voor kan zijn. Daarom raad ik starters aan om deel te nemen aan een Matchmaking evenement, omdat het de mogelijkheid biedt om goedkoop en snel te schakelen binnen een duidelijke doelgroep. Je moet er echter wel voor zorgen dat je een eerlijk speelveld creëert. Sommige mensen waarmee je in contact komt hebben andere belangen. Uiteindelijk is een mooie match niet het in kaart brengen van de levensvatbaarheid of cash, maar kom ter zake en vraag of ze een oplossing zien voor een behoefte en of ze bereid zijn te betalen om de oplossing te testen.
MediaMatters koppelt concrete zakelijke uitdagingen van mediabedrijven aan bestaande oplossingen van startende én gevestigde techbedrijven. Mediabedrijven zijn op zoek naar ideeën om hun business vooruit te helpen, de startups zijn op zoek naar partners om te groeien. MediaMatters brengt deze twee samen om te werken aan nieuwe producten en diensten of om bestaande processen te verbeteren. MediaMatters doet dat met events, zoals de MatchMaking Days en speeddating, maar ook met het organiseren van specifieke challenges voor mediabedrijven.