Bij Ajax wordt elke beweging van alle voetballers met software gemeten en vastgelegd. Met diezelfde software meet de ArenAnog meer: van de gezondheid van het gras tot de bierconsumptie tijdens een zomerse voetbalwedstrijd. Hieronder een gesprek met Max Reckers, data architect van Ajax en de ArenA zoals geplaatst in ‘My ArenA’ oktober 2017 een uitgave van Amsterdam ArenA.
Hoe haal je het beste uit je spelers en hoe haal je maximaal rendement uit je gebouw? Het lijken twee totaal verschillende zaken die je niet op dezelfde wijze kunt analyseren. Maar Max Reckers, die niets anders doet dan het meten, vastleggen en analyseren van de bewegingen van voetballers, weet inmiddels dat er veel overeenkomsten zijn. ‘Ik heb een informatica-opleiding gedaan en heb daarna jarenlang als Innovation Architect en Performance Analyst – bij AZ, Bayern München, het Nederlands elftal en Manchester United – in de staf van Louis van Gaal gewerkt met als doel staf en spelersgroep te voorzien van de juiste hulpmiddelen en informatie. En als er iemand is die alles tot in het kleinste detail wil weten, dan is het Louis wel.’ Tegenwoordig werkt Reckers voor Ajax en de Amsterdam ArenA. De technische mogelijkheden van data tracking – het registreren van data – zijn in de loop der jaren enorm verbeterd.
“De mogelijkheden om de stadionervaring nog groter te maken lijken voorlopig oneindig.” – Max Reckers
Reckers: ‘Bij Ajax beginnen we al bij de jongste jeugd. Om de prestaties van een jong talent vast te leggen, wil je bijvoorbeeld weten waar die zich in zijn groeicurve bevindt om daar vervolgens de trainingsbelasting en trainingsvormen op af te stemmen. Door sensoren aan te brengen bij de spelers meten we met speciale software bijvoorbeeld lengte, spronglengte en kracht, maar we kunnen ook hun techniekbeheersing in 3D registreren. Bij Ajax gebruiken we de software Inmotio de hartslag, positie op het veld, snelheid, acceleratie en impact van de spelers te meten. In het veld gaat het om de combinatie prestatie-hartslag (load and response). Zo kun je objectief meten hoe een speler er fysiek aan toe is. Registreer je bijvoorbeeld dat een speler tijdens een oefening een lage(re) hartslag heeft en in verhouding met de rest niet vaak genoeg sprint of accelereert, dan kun je hem al tijdens de training aanspreken. Reckers werkt ook met een andere innovatieve tool: GameOn. ‘Daarmee kunnen we live een registratie maken van het hele speelveld, inclusief alle spelers. Met zes vaste en een aantal automatisch bewegende camera’s, die we kunnen inschakelen
om bepaalde spelers of een bepaalde groep spelers te volgen, leggen we de bewegingen van de voetballers vast. De coach kan deze beelden in de GameOnapp terugkijken, meteen al tijdens de wedstrijd. Hij kan zelfs de spelers op het scherm in de ideale positie schuiven zodat zijn aanwijzingen visueel worden. Vanuit de Innovation Arena willen we deze “coach”-ervaring ook naar de fans in het stadion brengen. Op je mobiel terugkijken en inzoomen op speciale momenten maakt dat fans in het stadion op de stoel van de coach kunnen zitten, en wie wil dat nou niet!’
De Inmotio- en GameOn-software wordt ook ingezet voor heel andere toepassingen, bijvoorbeeld om de veiligheid in het stadion te vergroten.
Reckers: ‘De EHBO’ers dragen hetzelfde hesje als de spelers tijdens de wedstrijden. Daarmee worden de camera’s ook automatisch gestuurd naar hun positie. Als er ergens in het stadion een incident plaatsvindt, kan de centrale EHBO-post met de camera’s meekijken en een hulpverlener die dichtbij is op het ongeval afsturen. Ze kunnen ook inzoomen op de situatie en waar nodig de hulpverlener medisch advies geven. We verzamelen ook veel data over de grasmat. Een automatische maaimachine die de grasmat maait en scant, meet hoe gezond het gras is. Gegevens over vochtigheid, temperatuur en voedingswaarde van de grond worden automatisch verstuurd naar ons zogeheten Azure data lake. Zo kunnen we veel objectiever beslissingen nemen over waar op het veld lampen nodig zijn voor meer licht of waar er meer gesproeid of gezaaid moet worden.
Hetzelfde doen we met alle betalingstransacties. Van waar en wanneer er Coca-Cola of Heineken wordt verkocht per soort evenement tot hoeveel er wordt verkocht. En we kunnen ook analyseren waarom dat zo is. Heeft het bijvoorbeeld te maken met het aantal mensen in het stadion of is de temperatuur de belangrijkste factor? Ook de Mobility portal, waarmee we reisadvies op maat kunnen leveren aan onze bezoekers, komt uit deze innovaties voort. Kortom, de toepassingen zijn legio en ik voel me hier als data-architect bij Ajax en de ArenA als een vis in het water. De mogelijkheden die we samen met de partners van de Innovation Arena realiseren om de stadionervaring nog groter te maken lijken voorlopig oneindig.’