10 mei 2018
Interview Data

“Data zijn tegenwoordig onmisbaar voor mediabedrijven”

Laatste update: 18 mei '18 - 12:12

Welke vragen relevant zijn en hoeveel impact data voor organisaties heeft gaat Erik van Heeswijk laten zien tijdens de MediaBooster Recommendation & Personalization. 8 en 22 juni neemt de co-founder van CleverLions mediaprofessionals mee in de complexe wereld van data. “We moeten als mediamensen data niet slechts overlaten aan de wiskundigen maar er vragen aan stellen.”

“Mediabedrijven worstelen met hun impact en hun business modellen, vooral op de digitale kanalen”, vertelt Erik. “Het is niet meer zo dat massamedia automatisch kunnen rekenen op veel en gretig publiek, zoals 20 jaar geleden.” Volgens Erik is er veel concurrentie en moeten mediabedrijven soms op zoek naar publiek op kanalen die ze niet volledig onder controle hebben, zoals Facebook. “Dat zorgt ervoor dat je veel beter moet weten wat het effect van je verhalen is, wat je distributiekanalen doen en wat echt wat oplevert.” Volgens Erik is data daarop een onmisbaar antwoord.

 

Mediabedrijven en data

Erik vertelt dat er veel manieren zijn hoe mediabedrijven om kunnen gaan met data. Volgens hem worden data niet krachtiger naarmate je er meer van hebt. “Het gaat om de juiste data, op het goede moment beschikbaar en op de beste manier toegepast.” Erik geeft aan dat er in het algemeen een aantal categorieën usecases zijn die telkens terugkeren. “Datajournalistiek is het gebruik van data in een verhaal, dat is zeer inhoudelijk gedreven. Personalisatie zorgt voor content op maat en heeft veel data op individueel nodig. Je hebt rapportages en analyses die je strategie ondersteunen, en realtime dashboards die je dagelijkse tactiek versterken. Daarnaast zijn er de ‘onetrick pony’s’, zoals het ontdekken van verhalen (topic detection) of het meten van consumentengedrag in je app voor productverbetering.” Volgens Erik kan het allemaal nuttig zijn, maar het belangrijkste is dat data antwoord moet geven op een belangrijke vraag. “Het is geen wondermiddel dat vanzelf een positief effect heeft.”

 

Mediabooster

In de training loopt Erik de verschillende vormen van datacollectie en taalgebruik door die in een modern mediabedrijf spelen. Hij kijkt wat ervoor nodig is en wat het oplevert. “Data is voor veel mensen een soort mystiek gegeven, iets complex en ingewikkelds waar ze lastig in kunnen duiken.” Dat wordt versterkt door alle verhalen rondom Facebook, de ‘indianenverhalen’ over algoritmes die in de newsrooms gefabriceerd worden. “Maar het moet praktischer. Ik ben iemand uit de media en heb de slag naar data gemaakt, dus ik kijk er op een bepaalde manier naar: wat levert het op? Worden mijn verhalen er beter van, het bereik of de omzet? Wordt mijn publiek loyaler of tevredener? We moeten als mediamensen data niet slechts overlaten aan de wiskundigen maar er vragen aan stellen. Dat denken zal ik in de training introduceren.”

 

De training is nuttig voor iedereen met een interesse in media en data, maar speciaal voor beslissers en managers die er mee aan de slag moeten. Zoals projectmanagers, HR afdelingen en eindredacteuren. Niet voor de specialisten, maar volgens Erik vooral voor mediamensen die voelen dat de datawereld hun kant op komt. “Als je in twee dagen in vogelvlucht overzicht wil krijgen, discussies met gelijkgestemden en prikkels voor meer onderzoek dan ben je van harte welkom.”

 

Over Erik van Heeswijk

Erik van Heeswijk is CEO en co-founder van CleverLions en SmartOcto. Erik is sinds 1998 prominent bij de ontwikkeling van contentstrategie betrokken, waarvan vijf jaar als Hoofdredacteur Digitaal van de VPRO. SmartOcto is een mediasysteem dat aan de hand van big data het optimale scenario voor elk verhaal over alle contentkanalen heen berekent, en heeft in de Benelux prominente mediaklanten.

 

De kosten voor deze Mediabooster bedragen €175,- (exl. btw) . Schrijf je in via Eventbrite.