Een column van Frank Visser, trackleider Data4Media.
Als de berichten over data en media in de eerste week indicatief zijn voor wat ons in 2018 staat te wachten, dan wordt het een interessant jaar. Google is al artificial intelligence first, maar voor de meeste bedrijven is kunstmatige intelligentie pas een volgende stap na data. Het invoeren van een data strategie gaat niet zonder hobbels, zoals bijvoorbeeld de invoering van de GDPR later dit jaar, maar de discussie gaat verder dan dat.
Kort geleden ontstond ophef over de privacy voorwaarden van de NPO Start app. Bits of Freedom heeft nogal wat kritiek, lees hier het hele artikel: https://www.bof.nl/2018/01/04/npo-crasht-tegen-de-tracking-wall/ . De lijst van bedrijven die je mogelijk tracken is inderdaad wel erg lang. En de NPO is een publiek gefinancierde organisatie. Dus kan dit wel? De NPO reageert vooralsnog met het bericht dat het “technisch ingewikkeld” is, en “dat dit binnen enkele maanden is opgelost” (http://pers.npo.nl/npo-werkt-aan-keuzemogelijkheid-npo-start/). Het is ook ingewikkeld, maar het is ook zo dat deze case de realiteit toont die waarschijnlijk in veel andere gevallen onder water al lang gebruikelijk is.
Het laat zien hoe ingewikkeld de wereld van data is. Bij het bericht van het NRC waarin hierover ook geschreven wordt, staan ook diverse advertenties. Misschien linken die nog wel meer van je data door, misschien niet. Maar waarom zou de ene organisatie het braafste jongetje van de klas moeten zijn, en de andere niet? Of heeft de NPO misschien niet de kennis en de middelen in huis om een goede implementatie te doen? Dat zou gezien de kersttoespraak van Lennart van der Meulen van de VPRO zorgwekkend zijn. Die expertise moet dan zo snel mogelijk ontwikkeld worden.
Lennart van der Meulen zei op 8 januari: “We gaan multimediale producties maken met programmateams waarin veel expertise van de online wereld vertegenwoordigd is. En we gaan zelf op zoek naar ons publiek. We nemen zelf onze distributie, interactie en impact te hand omdat we niet afhankelijk willen zijn van de NPO als enig platform. We richten ons daarbij vooral op een jonger en internationaler publiek. We gaan door met onze succesvolle ondertitelde YouTubekanalen en we blijven online audio en video produceren voor alle platforms. Van NPO Start tot Spotify.” Lees hier de hele kersttoespraak van Lennart van der Meulen: https://www.vpro.nl/lees/nieuws-vpro/2018/nieuwjaarsspeech-2018.html
Ook de VPRO zal haar tracking- en databeleid goed op orde moeten hebben. Of communiceert ze alleen via bestaande social media platforms? En is ze dan nog wel in staat de boodschap over te brengen die ze wil? Zie daar de spagaat tussen het kunnen doen wat je goed acht, en tegelijkertijd moeten functioneren in een omgeving waar expertise onmisbaar is. Hoe blijf je daarin een merk met een eigen identiteit? Dat is een belangrijk onderwerp, voor publieke en commerciële zenders. Opbouwen van expertise over data en media is daarbij onontkoombaar. Dit is ook de strekking van een deel van een rapport voor het Ministerie van OCW waaraan iMMovator de afgelopen maanden heeft bijgedragen, en waarover we na vrijgave meer kunnen schrijven. De NPO, maar ook commerciële mediabedrijven kunnen, willen ze sturing blijven geven aan hun content, identiteit en verdienmodellen, niet zonder uitgebreide kennis van zaken van online, data, profilering, en privacy. Dat is wat dit rumoer rond de NPO Start app ons in elk geval leert.