Generatieve AI heeft al een enorme impact op de mediasector. Dat valt wel af te leiden uit de toepassingen die werden gepresenteerd tijdens het Cross Media Café – AI: Gamechanger voor de media?. Minder duidelijk is waar het allemaal toe gaat leiden in de media-industrie. Ontwikkelingen volgen zich razendsnel op. Wat vandaag onmogelijk lijkt, is morgen realiteit. “Ook wij van Big Tech weten niet wat er gaat gebeuren”, zegt Janne Spijkervoet van TikTok.
Interessant zijn de ervaringen van creative director Rodger Werkhoven met OpenAI. Rodger was een van de 30 uitverkorenen in de wereld die AI-visualisatietool DALL-E mochten testen voor de lancering. Die 30 waren voornamelijk mensen uit de creatieve industrie, “omdat die gekkere vragen durven te stellen”. Hij roemt de diversiteit van DALL-E en die is onder meer te danken aan de input van de testers. “DALL-E is heel woke en ik ben trots om te hebben bijgedragen aan die diversiteit.”
Rodger maakt zich weinig zorgen over het verdwijnen van banen door generatieve AI. “We kunnen nu juist de vervelende dingen van het maakproces door AI laten doen.” Kijk vooral naar de mogelijkheden, was de boodschap van Rodger. “Met de komst van fotografie hebben kunstschilders zich ook opnieuw moeten uitvinden”, aldus Rodger. “Zo is het expressionisme ontstaan. Kijk dus wat je met AI kan, in plaats dat je er boos op wordt.”
Max Tiel van Thunderboom Records, het ‘eerste platenlabel voor robots’, ziet veel mogelijkheden voor AI in de muziek. Hun AI-dj Waive gebruikt audio-fragmenten uit het archief van Beeld en Geluid. “Dat platform is op publieke waarden gebouwd en eenvoudig te gebruiken”, zegt Max. Hij noemt dat ‘open cultuur tech’.
Op het gebied van audio en generatieve AI is sowieso veel gaande. Daarbij gaat het onder meer om het genereren van unieke stemmen. Bij DAISYS zijn ze daar al heel ver mee, liet CEO Barnier Geerling horen. Het platform van DAISYS maakt het mogelijk om gepersonaliseerde stemmen te creëren. “Een stem die bij jou past”, zoals Barnier het uitdrukt.
Hij liet niet van echt te onderscheiden stemmen horen die voor podcasts of voice-overs kunnen worden gebruikt. Omdat ze ook nog eens teksten uitspreken die met behulp van ChatGPT zijn geschreven, is zo een hele audioproductie met AI te maken.
Ook TikTok heeft zich helemaal op AI gestort. Machine learning researcher Janne Spijkervet zit in het team dat zich bezighoudt met stemmen, spraak en muziek. Het team past eigenlijk AI-taalmodellen toe op muziek. En dat werkt verrassend goed. TikTok gebruikt generatieve AI voor het maken van nieuwe songs met bijvoorbeeld de stem van een jonge Paul McCartney. Volgens Janne komt er een hele “tsunami van nieuwe library-muziek” aan.
Je vraagt je natuurlijk wel af waarom TikTok deze toepassingen ontwikkelt. Volgens Janne is dat simpel. “De creatievelingen hebben de visie, maar niet altijd de tools.” Bij het creëren van dit soort nieuwe muziek is auteursrecht wel een heikele kwestie. Wie is nu precies de rechthebbende als muziek is gemaakt op basis van een database met miljoenen bestaande songs? Er is weinig geregeld. “We kunnen op dit moment eigenlijk niet anders dan terugvallen op de bestaande wetgeving.”
Ook digitaal productiebureau Media.Monks en producent Banijay Benelux werken al volop met AI. Joán Llabata, Creative Director van MediaMonks, liet een reclamefilmpje zien dat helemaal met AI is gemaakt. Het levert bizarre beelden op met soms misvormde mensen. Toch slaat dit soort video’s aan bij een grote groep groep mensen. Volgens Joán maakt AI ultieme personalisatie mogelijk. “We kunnen nu voor miljoenen mensen gepersonaliseerde content maken. AI is de echte gamechanger in de media-industrie.”
Banijay Benelux is nog aan het experimenteren met generatieve AI. Daarbij gaat het er vooral om waar AI meerwaarde kan leveren in het productieproces, zegt Romar Bucur, Head of Business Development and Strategy. Banijay gebruikt AI onder meer om snel een ‘moodtape’ te maken om een nieuw format te kunnen presenteren aan een potentiële klant.
Banijay zet AI al wel volop in voor de verwerking van beelden. Zo gebruikt sportproductiebedrijf Southfields AI om geautomatiseerd samenvattingen te maken van voetbalwedstrijden. “Maar AI is nog niet zover dat we er producties mee kunnen maken die geschikt zijn voor tv. Over een paar jaar wel, maar dat kan ook over een paar weken zijn”, zegt Romar.
De foto’s van deze editie van het Cross Media Café vind je op onze Flickr-pagina. Ze zijn gemaakt door Lex van Lieshout.