Wil je toch iets anders proberen dan adverteren op Facebook, LinkedIn of Instagram? Kijk dan eens naar het aanbod van de Nederlandse startup Coverstories. “Wij willen de wereld afhelpen van de lelijke advertorials en verwarrende advertenties’’ vertelt oprichter Ebele Wybenga. De oplossing: branded content in online nieuwsmedia.
Dat journalistiek en reclame begonnen te versmelten zag Ebele Wybenga al in 2012. In 2013 schreef hij het boek ‘The Editorial Age’ over geslaagde en minder geslaagde toepassingen van branded content in de journalistiek. Dit principe liet hem niet los. Daarom richtte hij in 2015 Hearhear Media op. Het bedrijf maakt onder andere longreads voor bedrijven, geschreven door ervaren journalisten. Maar na een aantal jaren aan de kant van de contentproductie te zitten, wilde hij ook wat betekenen aan kant van de distributie. Want een goed verhaal moet het publiek bereiken. Zo ontstond in 2018 het bedrijf Coverstories.
Voordat hij verder vertelt over Coverstories wil Ebele dat we het met onze eigen ogen zien. Herken je onderstaande beelden van advertorials die je op dit moment overal ziet?
En we moeten toegeven, deze vermomde reclameboodschappen zien er niet echt betrouwbaar en visueel aantrekkelijk uit. Ook vertelt Ebele dat de relevantie van deze advertorials voor de lezer ver te zoeken is. In dit soort ‘native advertising’ posities stuit je als lezer al snel op clickbait van onduidelijke herkomst. Bij Coverstories werkt het net even anders. Daar is het merk nooit verstopt maar altijd de trotse afzender.
Bij Coverstories levert een organisatie branded content aan. Dit kan een lang artikel met foto’s en bijvoorbeeld een video zijn. Vervolgens gaan ze aan de slag met jouw Coverstory. Deze zal op een visueel aantrekkelijke manier verspreid worden in de mobiele sites en apps van kranten naar jouw keuze. In hun advertentieruimte verschijnen geanimeerde covers, die na één klik transformeren tot een fullscreen verhaal. Ook binnen de online titels is het mogelijk om de Coverstory alleen weer te geven aan bijvoorbeeld mannen/vrouwen of mensen met interesse in ‘X’. Een voorbeeld van een succesvol ingezette Coverstory vinden we in Duitsland. En dan vraag je je misschien af: waarom in Duitsland?
Door onze collega en innovatiemakelaar Rick van Dijk werd Coverstories geadviseerd deel te nemen aan de Next Media Accelerator (NMA) in Hamburg; een zes maanden durend programma voor innovatieve startups in media en marketing. En dit met resultaat, want in 2019 deed Coverstories als eerste Nederlandse bedrijf mee aan NMA. Het programma werd succesvol afgerond met een pilot campagne in het Duitse dagblad ‘Hamburger Abendblatt’. De campagne was voor Laureus Duitsland, onderdeel van de internationale Laureus Sport for Good Foundation. Hieronder zie je de Coverstory in het Hamburger Abendblatt. Als je erop klikt kom je terecht in een verhaal over het project ‘KICK on ICE’, dat jonge meisjes dankzij ijshockeytraining meer zelfvertrouwen geeft. Bekijk hier de hele Coverstory.
Deze coverstory van Laureus haalde een open rate van 2,9%. Ter vergelijking, de gemiddelde click-through rate voor native ads is 0,24% (bron: polar.me). Dat betekent dat merken die Coverstories inzetten tot 12 keer meer interactie van lezers kunnen krijgen dan met normale native advertising.
Ook in Nederland zijn de eerste Coverstories gepubliceerd. Zo presenteerde het Eye Filmmuseum drie korte videocolleges bij ‘A Tale of Hidden Histories’, de tentoonstelling over verborgen geschiedenissen. In de Coverstories komen drie vertellers aan het woord over een thema van de tentoonstelling. Bekijk hier de Coverstories van het Eye Filmmuseum.
Coverstories heeft zich opgegeven voor de MatchMaking Day in november van MediaMatters. Tijdens dit MatchMaking event worden de oplossingen van startups/scale-ups gematcht aan de uitdagingen van mediabedrijven. Hier vind je meer informatie over de MatchMaking Day.
Wij hopen de verhalen van Coverstories meer terug te zien in online nieuwsmedia. Dat lijkt ons een prettiger beeld dan al die advertorials en advertenties.