23 maart 2018
Blog cross media cafe immersive media Content

Best practices, grote plannen en strategie tijdens het Cross Media Café AR/VR/MR

Laatste update: 14 jun '18 - 12:12

Sinds 2016 staat Virtual Reality (VR) in veel branches hoog op de agenda. In 2017 hebben we kennis mogen maken met het eerste grote commerciële Augmented Reality succes, Pokémon Go. Als mediamaker wil je voorop blijven lopen en experimenteren met deze immersive vormen van storytelling. Daarom organiseerden Media Perspectives en Beeld en Geluid op 20 maart een Cross Media Café over de mogelijkheden van AR/VR/MR. In het programma werd vooral gekeken naar praktijkvoorbeelden, grote plannen en strategie. De moderator was Monique van Dusseldorp.

Fieldlab Virtual Worlds

Charley Smeets (Beeld en Geluid) vroeg aandacht voor het Fieldlab Virtual Worlds. Vanuit de onmisbare kennis posities die het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, Media Perspectives en het Meertens Instituut hebben, is het Fieldlab Virtual Worlds opgezet. Het Fieldlab wordt door CLICKNL gecoördineerd. Het fieldlab brengt creative professionals in contact met onderzoekers zodat zij samen kunnen werken aan industrieel onderzoek. Zij kunnen dankzij het fieldlab experimenteren met het maken van VR/AR/MR-toepassingen met en/of voor de erfgoedsector. Vanaf 20 maart staat er een tweede call open voor projecten, meer informatie over de call is op de website van CLICKNL te vinden. In oktober 2017 is de eerste call gelanceerd en zijn er twee projecten gehonoreerd: Rembrandt Privé en Time Windows.

 

Winnaars eerste call Fieldlab Virtual Worlds

In het kader van het Rembrandtjaar in 2019, het 350ste sterfjaar van de grote meester, gaan Synergique  en Stadsarchief Amsterdam en tentoonstelling maken over het privéleven van Rembrandt. Pepijn Borgwat van Synergique vertelt dat originele werken en archiefstukken worden voorzien van visuele context. Hierdoor laat de tentoonstelling op een vernieuwende en verrassende wijze de verhalen van en over Rembrandt zien. De expositie opent in November.

Marc van Hasselt van Novitas Heritage presenteerde Time Windows. Een soort Escape Game met een doorkijkje naar het verleden. Deelnemers moeten een mysterie moeten en hiervoor moeten zij keuzes maken en zich verdiepen in het verleden. Door middel van AR zijn spelelementen in de fysieke ruimte gekoppeld aan puzzels in een virtuele ruimte. Er draait momenteel een pilot, deze is nu in het museum voor religieuze kunst in Uden. “Maar deze gaat nog veel musea in heel Nederland bezoeken.” aldus Marc van Hasselt.

Best practices

House of Secrets richt zich sinds ongeveer 5 jaar ook op VR/AR-content, vertelt Sven Neve. House of Secrets is begonnen als animatiestudio, maar hebben recent VR-game KIN gelanceerd. KIN is een VR puzzel platformer met strijdelementen erin waarin je als speler door de overblijfselen van een oude civilisatie op een verre planeet loopt. In je reis door het buitenaardse landschap zal zich een verhaal ontvouwen. Op het hoogtepunt bestond het core team uit 9 man. Sven legt uit dat er uitdagingen waren bij de ontwikkeling, omdat er veel tools nog niet zijn of nog heel nieuw zijn.

 

Studio Puckey en Studio Moniker regisseerden en ontwikkelden samen met het Data Arts team van Google een bijzondere muziekvideo voor de New Yorkse band LCD Soundsystem. In de video is een zogenaamde WebVR Dance Party gecreëerd waarin praktisch iedereen kan meedoen. Als je een VR-headset hebt, is het mogelijk om zelf een dansje toe te voegen in een van de kamers in de video. Zonder VR-set kun je vanuit ieders oogpunt de dans bekijken.

Volgens Avinash Changa van WeMakeVR heeft VR voor- en nadelen. Een bekend nadeel is dat het gebruik van VR kan leiden tot misselijkheid. Dit kan op verschillende manieren verminderd worden, bijvoorbeeld door de gebruiker zelf te laten navigeren of het gezichtsveld te verkleinen. Bij de productie van de VR-short Ashes to Ashes is er gekozen voor een unieke oplossing. De toeschouwer beleeft de film vanuit het perspectief van de urn van opa Git. Hierdoor ontstaat een passieve kijk op de spanningen binnen de familie die steeds duidelijker worden naarmate het verhaal zich ontvouwt. Daarnaast heeft Avinash gewerkt aan het project Meeting Rembrandt. Hier stap je in de wereld van Rembrandt van Rijn. Je zult niet alleen zelf met Rembrandt kunnen communiceren, hij reageert zelfs op acties die je uitvoert. In dit project zijn beelden van hoge resolutie gecombineerd met door computer gegenereerde achtergronden. Hierdoor wordt een bijna levensecht resultaat bereikt.

VR staat in de kinderschoenen

De wereld van VR en AR groeit razendsnel, maar staat ondanks de technische ontwikkelingen nog in de kinderschoenen. Dit blijkt onder meer uit het verhaal van Dajo Brinkman, 360 camera operator van Ozo rental. Met een Nokia VR camera van 40.000 euro opzak maakte hij grote producties voor onder andere Adidas en Real Madrid. In het najaar liepen de opdrachten zo sterk terug dat Dajo dacht dat de hype voorbij was. Hij is inmiddels weer aan het werk, maar merkte wel dat er geen echte inhoudelijke producties worden gemaakt.

Natasja Paulssen, creative director van Dutch Rose Media, maakt zich ook zorgen om de markt. Diensten worden onbetaalbaar en de makers worden opgekocht. De boodschap die zij het publiek wilt meegeven is dan ook het onderscheiden van content en technologie. “Dat is van levensbelang in deze sector.” Volgens Natasja moet je er altijd voor zorgen dat je zelf de eigenaar blijft van de content die je gemaakt hebt. “Content is veel belangrijker dan techniek. Laat de techniek aan anderen over. Alleen op deze manier kan je succesvol zijn in de markt.” Dajo ziet ook mooie ontwikkelingen, zoals six degrees of freedom. Met een VR-headset kun je nu vooral vooruit, achteruit, omhoog en omlaag kijken (three degrees of freedom), maar met six degrees of freedom krijg je meer bewegingsvrijheid en kun je dus meer om je heen kijken.

Volumetric video capture studio in Eindhoven

Natasja Paulssen maakte tijdens het Cross Media Café bekend dat de eerste volumetric video capture studio voor VR naar Nederland komt. De studio komt nog dit jaar te liggen in poppodium Effenaar in Eindhoven. Met een volumetric video capture studio kunnen gebruikers actief deel uitmaken van een VR opname door bijvoorbeeld op medegebruikers af te lopen. Ter wereld zijn er maar een paar volumetric video capture studio’s te vinden. De grootste studio van ruim 900 m2, van Intel, is gelegen op het vliegveld LAX in Los Angeles.

 

Cross Media Café AR/VR/MR