In elke editie van onze vernieuwde nieuwsbrief zetten we een HR-manager in de spotlights. Voor deze eerste editie interviewden we Astrid Bonefaas, HR-manager van United. United levert nationaal en internationaal diensten op het gebied van televisie- en mediaproducties. We vroegen Astrid naar haar baan bij United, duurzame inzetbaarheid, HR-trends en het aantrekken van talent.
Astrid is sinds 2015 werkzaam op de HR-afdeling van United. Jaren geleden begon ze als planner bij United toen het nog een klein ENG-bedrijf was. “Jarenlang heb ik daar met veel plezier gewerkt, tot mijn man een baan kreeg op Curaçao. Na zeven jaar ben ik weer teruggekeerd bij United, bij de afdeling Postproductie.” Na een aantal jaar leidinggegeven te hebben aan de afdeling Meercamera planning, maakte ze de overstap naar HR. “In mijn huidige functie is het een fijne toegevoegde waarde dat ik de units zo goed ken doordat ik er zelf onderdeel van ben geweest.”
Astrid geeft aan dat de onderwerpen op hun HR-agenda variëren. ‘’Nu we te maken hebben met een ingewikkelde arbeidsmarkt is een recruitment natuurlijk een aandachtspunt. Hoe vinden we de juiste mensen? Maar er ligt ook een sterke focus op opleidingen: hoe bieden we onze huidige werknemers de gelegenheid zich met grote veranderingen mee te ontwikkelen? Daarnaast is duurzame inzetbaarheid (DI) een belangrijk onderwerp op dit moment.’’ United heeft recent een thema-onderzoek uitgevoerd dat zich vooral richtte op gezondheid & vitaliteit en opleiding & ontwikkeling. “Met de uitslagen zullen we in 2019 aan de slag gaan. Hoe precies is nu nog niet te zeggen, de resultaten van het onderzoek moeten we nog ontvangen. Wel is duidelijk dat DI een belangrijk onderwerp wordt op onze agenda volgend jaar.”
Volgens Astrid wordt vaak ten onrechte gedacht dat DI een onderwerp is wat voornamelijk mensen aangaat die al wat verder in hun carrière zijn of fysiek zware beroepen hebben. “Die mening deel ik niet, ik denk dat het voor iedereen belangrijk is om af en toe de balans eens op te maken. Zit je nog wel lekker in je vel, heeft je baan nog voldoende uitdaging (of bestaat die baan over vijf jaar nog wel), past een 40-urige werkweek nog goed in je leven?” Dit geldt volgens Astrid zeker niet alleen voor de oudere medewerker die wat wil afbouwen. “Het is net zo goed van toepassing op de collega die net een jong gezin heeft terwijl hij daarvoor over de hele wereld reisde voor de mooiste programma’s. Daarom zou ik dan ook iedereen willen adviseren om af en toe eens even tijd te nemen om na te denken over je loopbaan en je toekomst. Spar eens met je leidinggevende of met HR, misschien zijn er wel mogelijkheden en kansen waar je zelf nog helemaal niet bij stil had gestaan.”
Wat United zo bijzonder maakt als werkgever kan volgens Astrid niet alleen gevonden worden in de creativiteit, techniek en innovatie van het bedrijf. “Vanuit HR-standpunt vind ik het vooral ook heel fijn dat collegialiteit altijd bovenaan staat als we een werkbelevingsonderzoek (WBO) hebben gedaan. Wij vinden dat niet alleen zelf, maar krijgen dit ook extern terug. In welke samenstelling een ploeg ook werkt, het is altijd één team. Ook nieuwe medewerkers geven aan dat zij dit tijdens de eerste werkperiode ervaren. Of het nu gaat om een kantoor- of een operationele functie, het ‘warme bad’ komt vaak naar voren. Een mooi iets.”
Maar hoe trekt United nieuwe medewerkers en talenten aan? Dat doet ze op verschillende manieren. De belangrijkste bron van nieuwe medewerkers zijn toch wel de (oud)stagiairs. De stageplaatsen zijn vooral bij het United College (een leerbedrijf in samenwerking met het MBO Hilversum) en bij de operationeel assistenten. “Stagiairs die eruit springen bieden we graag een baan aan bij ons in het bedrijf, waarbij de blik al verder ligt dan de startersfunctie.” Astrid vertelt dat de rol van United College steeds groter zal worden. “We willen dit laten uitgroeien tot een breder segment waarin ook plek is voor IT en technisch talent.”
“Om nieuwe medewerkers nog meer welkom te heten gaan we vanaf januari ons onboardingsproces behoorlijk versterken. We vinden het belangrijk dat collega’s die nieuw zijn, de breedte van de organisatie goed leren kennen. Dit doen we door ze overal mee te laten kijken. Een nieuwe medewerker bij Meercamera loopt in de eerste maand ook mee bij ENG, Satellite en bij Postproductie.”
“United is een vooruitstrevend, betrouwbaar allround mediabedrijf dat de meest bijzondere projecten weet neer te zetten. We vinden overal een oplossing voor. Als het nog niet bestaat, dan bouwen we het. Van de kleinste tot de meest omvattende projecten, alles is mogelijk.”
Annefleur Brugmans de Koster (planner bij ENG, oud-deelnemer Talent Development Program)