“De markt voor popmuziek is soms heel onvoorspelbaar” begint Jos Feijen. Jos is directeur bij poppodium de Effenaar in Eindhoven. Op 7 december presenteerde hij over de innovatieve projecten van de Effenaar in de ‘MediaTalk: Verrijken van event experiences’. “Het is rondom bands vaak een spelletje van vraag en aanbod, waarbij de voorkeur van de bands meestal uitgaat naar zo’n groot mogelijk publiek.” Hierdoor stonden de ruimtes van de Effenaar regelmatig leeg. Daarom is de Effenaar actief bezig met het verrijken van de live-evenementen. Van een mixed reality escape room tot unieke ervaringen bedenken in samenwerking met artiesten. En succesvol, want inmiddels zijn ze aangewezen als Fieldlab door CLICKNL.
De Effenaar houdt rekening met snelle veranderingen in de muziekwereld en de opkomende technieken. Deze technologische ontwikkelingen hebben invloed op de beleving van live-evenementen. Jos ziet dit als een kans voor een nieuw businessmodel, want met een uniek programma kan je meer bezoekers trekken. In plaats van een werkfabriek voor optredens wilt Jos er echt extra’s doen voor het publiek en de artiest. Zelf kom hij trouwens helemaal niet uit de muziekwereld. “Ik kom uit de reclamewereld, meer heb echt affiniteit met de festivalwereld.” Sinds 1996 zit Jos al bij poppodium de Effenaar. Eerder was hij actief in de Raad van Toezicht en na een periode als interim-directeur werd hij in 2014 algemeen directeur van de Effenaar.
Bij de Effenaar draait het om het samen creëren van magische momenten. “We willen mede vormgeven aan de toekomst van popmuziek. Hierin blijft de beleving van popmuziek het belangijkst.” Daarom is de Effenaar in 2017 begonnen met de Effenaar Smart Venue. Hier maken ze ruimte voor innovatieve, high tech experimenten op het gebied van o.a. virtual- en augmented reality, full body scans, 3d printing en big data. “Popmuziek kan een enorme accelerator zijn voor nieuwe technieken. Met popmuziek wordt de techniek toegankelijk gemaakt voor het grote publiek. Dit kan helpen bij de acceptatie van technologische veranderingen.” Daarom kijkt de Effenaar samen met artiesten, scholen en bedrijven uit de regio kijken hoe ze bijzondere merkbelevingen kunnen laten ontstaan.
Hieronder volgen een aantal inspirerende projecten van het Fieldlab Sociale Cohesie. Waaronder de Mi-Mu gloves, een AR Escape Room en een AR-timetable.
Dit zijn misschien wel de bekendste woorden die Freddie Mercury in de jaren ’80 zong. Anno 2018 denkt de Effenaar daar heel anders over. Met de AR Escape Room ‘Strings of Life’ wil de Effenaar haar bezoekers een nieuwe vorm van spelbeleving laten ervaren en laten ontsnappen uit de realiteit. De deelnemers worden geconfronteerd met een tweetal raadsels uit de moderne muziekwereld. Dit zijn de club van 27 en de dood van Elvis. Door middel van augmented reality toepassingen moeten de deelnemers aan deze vooruitstrevende escape room raadsels oplossen om zo uit deze virtuele wereld te ontsnappen.
Deze Escape Room is wederom een mooi voorbeeld van hoe de Effenaar het publiek kennis laat maken met de mogelijkheden van nieuwe technieken.
Augmented timetable
Tijdens DDW Music konden mensen met behulp van een AR-timetable previews beluisteren. “Het viel ons namelijk op dat veel mensen vooraf de artiesten online gaan opzoeken. Dit is een manier om bezoekers al een goed idee te geven van de muziek die er draait.
Nu nog even twee innovatieve projecten zonder AR en VR. In het project ‘Brainwave’ heeft de Effenaar in samenwerking met TNO en Ruben Hein de emotionele ervaring van concertgangers onderzocht. Met behulp van Brainwave werden de hersengolven, hartslag en zweetintensiteit op de vingertoppen gemeten. In een concert van Ruben Hein werden de data verzameld. Naderhand werden deze geanalyseerd en gekoppeld aan bepaalde algoritmes van TNO. Hierdoor werden de emoties van participanten meetbaar. Op basis van deze gegevens zou de setlist bijvoorbeeld beter kunnen aansluiten op het publiek.
Ook Chagall geeft haar muziek een nieuwe dementie met de Mi-Mu Gloves. Zij is een jaar lang artist in residence op uitnodiging van Effenaar Smart Venue. Ze gaat daarin op zoek naar extra lagen in de beleving van haar muziek met behulp van de nieuwste technologieën.
Zoals eerder genoemd is er een Fieldlab in de Effenaar. Dat wil zeggen dat er in de komende twee jaar tien kleinschalige onderzoeksprojecten plaatsvinden. Bij deze experimenten speelt het gebruik van nieuwe technologieën een grote rol. Het thema dat in het fieldlab centraal staat, is sociale cohesie. Met als belangrijkste vraag: op welke manier en met welk effect kunnen nieuwe technologieën een rol vervullen in het bevorderen van sociale cohesie? Dit fieldlab is onderdeel van de fieldlabs van CLICKNL. Hier kan je meer lezen over het Fieldlab Sociale Cohesie.
Nog een laatste tip van Jos aan mediabedrijven: “Experimenteer, bekijk wat er om je heen gebeurt. Neem de tijd om na te denken zodat veranderingen je niet overkomen, maar jij de pionier bent.”