Anouar Admi (21) is online redacteur bij NTR voor het televisieprogramma ‘De Nieuwe Maan’. Als online redacteur voorziet hij de website en sociale mediakanalen van content.
Voor de Young Media Professionals Community vroegen wij Anouar naar zijn werkzaamheden, carrièrekeuzes en ambities.
Anouar wilde altijd al in de mediasector werken en voelde dat dit het meest haalbaar zou zijn via de BNNVARA Academy. “Ik zie de BNNVARA Academy echt als een vliegende start voor jonge contentmakers. Het is bloed, zweet en tranen, maar dan heb je ook wat.” Na het afronden van de BNNVAR Academy is hij een tijdje iets ander gaan doen. Toch wilde hij terug in de media en begon zijn zoektocht naar een baan. Hierbij ging Anouar gestructureerd te werk: “Ik controleerde iedere dag verschillende vacaturewebsites en zodra er een nieuwe vacature verscheen, reageerde ik direct. Om extra op te vallen, maakte hij bij elke sollicitatie een kleine unieke video van zichzelf.
Zijn vastberadenheid en originaliteit resulteerde in een baan bij de NTR. Een reguliere werkdag voor Anouar begint bij het bekijken van de contentplanning voor die dag. De video’s die online moeten komen voorziet hij van ondertiteling en hij modereert de comments. Af en toe wordt hij ook op pad gestuurd om een video voor de sociale mediakanalen op te nemen.
“De groei die ik terugzie in de statistieken geeft mij persoonlijk voldoening. En als het even niet meezit met de cijfers mag ik weer lekker gaan puzzelen. “
Anouar vindt het heerlijk om in de statistieken te duiken en te ontdekken wat wel en juist niet werkt. Hij vertelt: “In dit opzicht ben ik echt een nerd. Ik vind het leuk om met soorten content, thumbnails en titels te spelen. De groei dit ik dan terugzie geeft mij persoonlijk voldoening. En als het even niet meezit met de cijfers mag ik weer lekker gaan puzzelen.”
Op de vraag waarin hij zichzelf nog kan verbeteren antwoord Anouar dat je als online redacteur nooit bent uitgeleerd. Goed kunnen schrijven is volgens hem niet genoeg; je moet continu nadenken over hoe je een bepaalde boodschap het beste kan overbrengen aan je doelgroep. Dat verandert continu, waardoor je altijd nieuwe dingen leert. En fouten maken? Daar word je alleen maar beter van: “Van al mijn fouten leer ik. Het maakt niet uit welke fout: verkeerde thumbnail gebruikt, content vergeten online te zetten of filmen met de verkeerde instelling op de camera. Je maakt al deze fouten maar 1 keer.”
Wat betreft de toekomst heeft Anouar een sterke ambitie: “Ik wil de kloof tussen online media en lineaire media verkleinen. Online media moet namelijk een verlengstuk zijn van de lineaire content op TV of radio en niet een doorgeefluik.”
Aan de andere jonge media professionals geeft Anouar het advies om gewoon te beginnen met content maken: “Je hebt daar tegenwoordig geen omroep of grote studie voor nodig. Interview je beste vriendin over haar eerste “online corona date” of drink met je beste vrienden een borrel en neem de gesprekken op als podcast. Zorg ervoor dat jij weet hoe het voelt om content te maken. Hiermee maak je jezelf onmisbaar als creatieve alleskunner.”
Voor de Young Media Professionals community interviewen wij elke maand een Young Media Professional. Bekijk hieronder eerdere edities. Wil je als eerste horen over de nieuwste vacatures, trends, tips en ontwikkelingen in de mediabranche? Word dan lid van onze YMP-community op LinkedIn! Wil je een samenvatting van de hoogtepunten en exclusieve kortingen? Meld je aan voor de YMP-nieuwsbrief.