Abbi Insights en 2Mee zijn uit de bus gekomen als de winnaars van de Mediastad Innovatie Challenge voor innovatieve MKB-bedrijven. Die organiseerde MediaMatters onlangs voor de gemeente Hilversum. De challenge is bedoeld om oplossingen te vinden die innovatieve mediatechnologie gebruiken om burgers te bereiken, boeien én binden.
De gemeente Hilversum wil graag meer betrokkenheid van burgers bij de verschillende vraagstukken die de stad bezig houden. Daarbij gaat het om nieuwe manieren om inwoners te interesseren voor onderwerpen waar zij zich tot nu toe niet tot aangetrokken voelen. Denk hierbij aan de energietransitie of het verbeteren van de leefomgeving. Hoe kan de gemeente burgers inspireren of activeren om hierbij betrokken te raken? De bedrijven die meededen aan de Challenge reikten hiervoor oplossingen aan.
Voor de finale van de challenge werden in totaal vijf MKB-bedrijven geselecteerd. Behalve Abbi Insights en 2Mee waren dat Dropstuff, Hulan en StellaSpark. De vijf startups kregen in december de kans om hun oplossing te presenteren aan deskundigen van de gemeente Hilversum.
Abbi Insights, in samenwerking met de Mobile Interaction Company, biedt een ‘conversational platform’. Het is een slimme chatbot die Hilversum kan gebruiken om op een laagdrempelige en persoonlijke manier het gesprek aan te gaan met burgers. Het Britse 2Mee, dat samenwerkt met het Nederlandse bedrijf Updeas, biedt een ‘avatar’ die de gemeente kan inzetten als vervanging van tekstberichten en andere communicatie. Dat zou bijvoorbeeld een persoonlijke videoboodschap van de burgemeester kunnen zijn.
De komende tijd gaat de gemeente Hilversum in gesprek met beide partijen om te bekijken of en hoe een pilot met hun technologie mogelijk is. De Mediastad Innovatie Challenge is mede mogelijk gemaakt door ClickNL.