Media Perspectives heeft met een delegatie van het Media Park een bezoek gebracht aan de 5G Hub op de High Tech Campus in Eindhoven. De 5G Hub is een gezamenlijk innovatiecentrum van High Tech Campus, Brainport Development, VodafoneZiggo en Ericsson. We waren op bezoek om de mogelijkheden van 5G voor broadcast en XR te verkennen.
Samen met VodafoneZiggo heeft Ericsson een complete 5G service geïnstalleerd waar proeven mee gedaan kunnen worden. René Visser van VodafoneZiggo en Edwin Dijkstra van Ericsson presenteerden het concept en de techniek. De installatie is volledig operationeel en uitgerust als stand alone station met de complete antenne-range die voor 5G beschikbaar is. Naast de openbare 5G stack, staat er in de 5G Hub ook een 26GHz 5G netwerk waarmee een lokaal privé netwerk te maken is.
5G heeft vier unieke eigenschappen die een reeks aan toepassingen mogelijk maken voor broadcast en XR:
Met de kleine vertraging (latency) is het bijvoorbeeld mogelijk om voertuigen of robots op afstand te besturen. Hierbij moet wel rekening gehouden worden met beeldverwerking van de camera’s op het apparaat en de rekensnelheid in de cloud. Vroeger deden die weinig ter zake omdat het netwerk zelf traag was. Maar nu het netwerk zo’n kleine vertraging heeft, gaan die externe factoren ineens meespelen. De camera chipset in je mobiele telefoon is bijvoorbeeld te traag om in kritische toepassingen te kunnen profiteren van de low latency van 5G. Als alles snel genoeg werkt, kan een robot of auto via 5G vanaf grote afstanden bestuurd worden zonder dat er een eigen netwerk voor hoeft te worden aangelegd.
Voor broadcast toepassingen valt te denken aan het benutten van de combinatie van factoren. Camera’s kunnen in een studio of op locatie via een privaat 26GHz 5G netwerk uploaden en aangestuurd worden. En als het via een openbaar 5G netwerk moet, dan kunnen de camera’s slices toebedeeld krijgen om zeker te kunnen blijven werken. Zelf als het netwerk zwaar belast wordt door bijvoorbeeld festivalbezoekers. Elke camera moet dan worden uitgerust met een 5G modem, maar kan vervolgens ook op moeilijk toegankelijke plaatsen zonder bekabeling worden geïnstalleerd. Er hoeven geen gespecialiseerde verbindingen meer te worden gelegd.
Voor XR toepassingen is de interactiesnelheid en de rekencapaciteit het grote voordeel. Nu lopen XR deelnemers nog met een rugzak rond waar een computer inzit. Die rekencapaciteit kan met 5G door middel van Edge computing plaatsvinden. Een rugzak is dan niet meer nodig, de computers staan gewoon in het netwerk. Daarmee neemt de rekencapaciteit enorm toe en kunnen realistischer interacties gecreëerd worden.
Er zijn echter ook nog toepassingen die dermate veel data produceren en grote rekencapaciteit vragen dat 5G daar nog geen oplossing voor biedt. Natasja Paulssen van Dutch Rose Media liet zien je hoe met Volumetric Video / 4DR levensechte avatars van bijvoorbeeld voetballers kan maken. En hoe je met AR via je mobiele telefoon zelf ook zelf een balletje met ze kunt trappen. De hoeveelheid data en rekenkracht die hiervoor nodig is, maken het nu nog onmogelijk om dit live via 5G te doen. Maar het zou zo maar kunnen dat sporters in de toekomst direct na een wedstrijd, live in een virtuele studio te zien kunnen zijn.
Een groot voordeel is dat bewegingen en uitdrukkingen niet gemodelleerd hoeven te worden. Ze zijn in 4D beschikbaar en kunnen in elk camerastandpunt worden ingepast. Hierdoor ziet de verschijning er vele malen levensechter uit dan een rendering door een game-engine. Zie het voorbeeld hieronder.
De unieke eigenschappen van 5G bieden nu dus al mooie toepassingen voor de consument op het gebied van entertainment. Ook op professioneel gebied zijn er talloze toepassingen, die enorme kansen bieden voor de broadcast- en media industrie. Wij zijn benieuwd welke toepassingen het beste werken en hoe bedrijven dit in de toekomst gaan inzetten.