Monobanda PLAY, gegroeid uit Monobanda, is eind 2014 opgericht door Niki Smit en Simon van der Linden. Monobanda PLAY is een stichting op het grensvlak tussen digitale media en menselijke expressie. Vanuit een kunstzinnige insteek maken zij werken die een link leggen tussen spel, games, wetenschap en zorg. Een van de projecten is Timbre, een VR game. We stelden Simon van der Linden vijf vragen over Timbre:
1. Wat is naar jouw idee zo uniek aan Timbre?
Simon vertelt dat Timbre een speelbaar onderzoek is naar de stem. In de game zie je hoe je eigen stem in kleur en vorm eruitziet in Virtual Reality. Daarnaast worden spelers uitgedaagd om hun stem op nieuwe manieren te gebruiken. Simon: “De stem is iets heel persoonlijks, iets wat bij je hoort. Ik vind dat er ruimte moet zijn om die persoonlijke kant af en toe van jezelf te laten horen. Dit moet je op bepaalde manier bij mensen aanwakkeren en hier speelt Timbre perfect op in. De VR game is zo ingericht dat je echt zelf kan ervaren.”
Timbre VR trailer from Monobanda on Vimeo.
2. Welke doelgroep willen jullie bereiken met de VR game Timbre?
“We zijn al twee jaar bezig met onderzoek naar de stem en interactie en we zoeken nog steeds naar nieuwe invalshoeken. Timbre is in eerste instantie bedoeld om andere mensen te inspireren. Wij hebben ons verdiept in het principe VR met de stem, en nu geven we met Timbre een tastbaar speels voorbeeld van nieuwe mogelijkheden” vertelt Simon. Het lijkt hem nog interessant om een prototype van Timbre te maken voor moeilijk bereikbare doelgroep zoals: dove mensen, verstandelijk gehandicapten en mensen met een spraakprobleem.” vertelt Simon.
Timbre is een VR game die je bestuurt met je stem. Tijdens de game maak je dus gebruik van een VR bril, hoofdtelefoon en microfoon. Dit zou betekenen dat je in een ruimte, met een VR bril op je hoofd, aan het zingen en misschien wel schreeuwen bent. 3.Is Timbre daarmee alleen geschikt voor solo-doeleinden in een aparte (afgesloten) ruimte?
“Nee”, volgens Simon zou de game ook geschikt kunnen zijn voor groepsbeleving. Simon vertelt dat er wel bewust is gekozen om te focussen op een solobeleving. Een van de redenen is dat het bij Timbre echt draait om het ontdekken van je eigen stem. Simon: “Men speelt met toonhoogte, volume, maar ook de klankkleur van tonen (=timbre). De klankkleur is de eigenschap van een klank waarmee verschillende stemmen zich onderscheiden.”
Eerder werd Monobanda PLAY door WildVreemd gevraagd om mee te werken aan het project Weltatem, een interactieve VR opera voor de Nederlandse Reisopera. Weltatem gaat over zang, over de kracht van zingen. In dit project gaat het dus juist wel om een groepsbeleving. Een publiek van 30 mensen krijgt tijdens de voorstelling een VR-bril op en speelt zelf samen met het speciaal samengestelde techtrip community koor, een actieve rol in de voorstelling.
4. Wat hopen jullie met Timbre teweeg te brengen bij de gebruikers?
Simon ziet games en andere interactieve vormen als medium om mensen bewust te maken van hun eigen expressiviteit. “Wat ik bijzonder vind is dat je met Timbre mensen de ruimte geeft om rustig te experimenteren. Er is geen competitie, geen ‘Game Over’, het gaat vooral om het scheppen van een situatie waarin iemand uitgedaagd wordt zelf weer speels te zijn.”
5. Wie of wat was jullie grootste inspiratiebron tijdens de ontwikkeling van Timbre?
“Tijdens de repetities voor het VR project Weltatem, hebben we veel inspiratie opgedaan met opera stemcoach Kirsten Schoetteldreier. Zij heeft ons de stem op een ruimtelijke wijze laten inzien en ervaren, stem komt niet alleen uit je mond, maar uit je hele lichaam.” vertelt Simon.
Daarnaast worden ze bij Monobanda PLAY erg gelukkig van unieke spellen als: REZ, Seaman en Noby Noby Boy.