Slimme producten, sensortechnologie en beeldherkenning maken een serie aan nieuwe business kansen nodig. Daarbij gaat het vooral om wat je met de nieuwe data doet, die door producten verzameld wordt. Wat je kan doen met Internet of Things stond centraal tijdens de workshop ‘Internet of Things en Crossmedia’ die iMMovator, TNO en Syntens organiseerden op 13 november. Van zelfrijdende auto’s tot knipperende HUE lampen.
Internet of Things: een nieuwe mindset
Internet of Things, waar staat dit begrip eigenlijk voor? Joris Castermans, innovatie-adviseur van Syntens geeft een introductie en gaat daarbij vooral in op de business kansen voor het MKB. Internet of Things is een ‘netwerk van communicerende objecten’, zoals bijvoorbeeld een slimme thermostaat en een connected TV. Maar denk ook eens aan een connected gitaar, die je vertelt welke andere muzikanten in de buurt zouden willen jammen. Of een camera, die je kan vertellen waar en wanneer je de mooiste foto kan schieten op die locatie. De objecten (apparaten, mensen, dieren etc) zijn via het web digitaal met elkaar verbonden, en kunnen door sensoren en communicatietechnologie nieuwe data verzamelen. Door deze nieuwe data en nieuwe interactie ontstaan nieuwe businesskansen; procesoptimalisaties, nieuwe productiefuncties, diensten, business en verdienmodellen. Maar denk ook aan nieuwe of verbeterde klantwaarde.
Waarom begint Internet of Things nu op te komen? Technologieën worden toegankelijker en goedkoper, we zijn gewend om altijd connected te zijn op verschillende devices en met de toegenomen rekenkracht kunnen we data beter analyseren en verwerken. De toegevoegde waarde van IoT ligt in verschillende aspecten. Door te meten, data te verzamelen en te analyseren ontstaan nieuwe inzichten. Door deze nieuwe inzichten ontstaan er kansen voor procesoptimalisatie, maar denk ook aan nieuwe business mogelijkheden. Het gaat om een nieuwe mindset: je product verzamelt nu data en dat biedt veel nieuwe mogelijkheden. Het gaat niet meer alleen om een product, applicatie of dienst, maar om een nieuw ecosysteem waarbij kennis uit verschillende disciplines en daardoor samenwerking belangrijk is. Dit vereist een nieuwe manier van kijken naar jouw eigen business, waarbij nieuwe manieren van interactie en het genereren van nieuwe data centraal staan.
Internet of Things – Joris Castermans from iMMovator
TNO: Zelfrijdende auto’s en Gorilla TV
Vervolgens laat Martin van Rijn, onderzoeker en consultant bij TNO, een aantal inspirerende voorbeelden zien van IoT toepassingen. Zo laat hij een Amerikaanse toepassing zien waarbij er via video-opnames geautomatiseerd gedrag herkend kan worden. Een deelnemer voegt toe dat deze techniek al gebruikt wordt bij grote events zoals festivals, om gewelddadig gedrag te signaleren. Een ander voorbeeld is de toename van auto-cams, met name in het buitenland. In de Verenigde staten krijg je korting op je autoverzekering als je een dashboard camera hebt. Wat verder gaan de zelfrijdende auto’s, waarmee TNO op 12 november in het nieuws was. De auto’s wisselen onderling informatie uit en volgen elkaar dan automatisch.
Tenslotte gaat Martin wat dieper in op de case ‘Gorilla’s in the Cloud’, een project dat zij samen met de Apenheul doen. Op het gorilla eiland zijn verschillende camera’s opgehangen die, door middel van beeldherkenning, kunnen signaleren waar de apen zijn. Je kan de apen van afstand waarnemen met deze nieuwe techniek, zonder dat de apen zenders bij zich hoeven te dragen. Met deze camera’s zijn nieuwe diensten mogelijk voor biologen, bezoekers en techneuten. Op de site kan je nu bijvoorbeeld zien bij welke camera’s apen te zien zijn. Op basis van gezichtsherkenning kan TNO in de toekomst ook extra informatie meegeven aan de apen, een techniek die ook bij sport waarde toevoegt: bij voetballers wil je bijv ook weten wat hun positie, energielevel en doelsaldo is.
Internet of Things – Martin van Rijn from iMMovator
Q42: Maak samen gave, nuttige dingen met IoT
Waarom is Internet of Things zo in opkomst? Volgens Kars Veling van Q42 komt dat vooral om het zo ‘focking vet’ is. Q42 is een technisch, strategisch internetbureau waar de eindgebruiker centraal staat. De Q staat voor question – want de vraag die de klant stelt, is volgens Q42 niet altijd de beste vraag. Soms vragen klanten wat anders dan wat ze eigenlijk willen. Q42 raakte betrokken bij de ontwikkeling van de Philips Hue lampen. Deze lamp kan je in allerlei kleuren instellen en om de bediening mogelijk te maken werd er gebruik gemaakt van Wifi. Met een kastje in de meterkast kunnen de lampen met elkaar praten via een online platform. Q42 stelde en jumpstart voor en begon met bouwen van prototypes. Daarbij vroegen ze zich wel eens af, wat is het nut van die verschillende kleurtjes, en dat je je lampen van afstand aan en uit kan zetten? Toch waren de eerste serie lampen binnen 4 dagen uitverkocht!
Nu de lampen een netwerk zijn en met elkaar kunnen praten rees de vraag: wat is nu het echte product? Wat kan je met al die nieuwe data? Q42 bouwde een open API waardoor ontwikkelaars over de hele wereld toepassingen konden bouwen voor de lampen. Zelf bouwden ze ook een serie toepassingen, bijvoorbeeld dat de lampen bij hun op kantoor gaan knipperen als Q42 in een tweet genoemd wordt. Het lijkt nutteloos, geeft Kars toe, maar het geeft een hoop lol en je leert er ook van.
Wat zijn de lessons learned vanuit deze case? Kars benadrukt dat je door open te zijn (in Philips geval met de API) mooie dingen kan laten gebeuren door anderen. IT afdelingen kunnen niet alles bedenken. Ook kunnen er onverwachte kosten de hoek om komen kijken als je nieuwe toepassingen bedenkt (bijv. backup van gegevens). Privacy is ook een issue dat niet onderschat mag worden. Wil je alle gegevens wel weten? Is dat wel veilig en verantwoord? Om de kansen van IoT echt goed te kunnen grijpen zijn multidisciplinaire teams nodig; zet techneuten, designers, marketeers, business mensen en servicegerichte personen bij elkaar en laat ze aan iets nieuws werken.
Kars Veling (Q42) @ Workshop Internet of Things & Cross Media from iMMovator
Tenslotte laat Kars nog een aantal nieuwe technologieën (bijv sensoren) zien die steeds kleiner en goedkoper worden. Technologie is niet meer de beperkende factor, alles kan. Verlies niet de eindgebruiker uit het oog, jouw product/dienst moet nuttig zijn. Maar wees ook niet bang om dingen uit te proberen, blijf niet te lang nadenken.
Na de presentatie van Kars gingen de deelnemers, met de nodige inspiratie, zelf aan de slag met hun IoT concepten. In groepjes werd gesproken over diverse cases die waren aangedragen door de deelnemers. Dat openheid en multidisciplinaire teams zich uitbetalen bleek bij het bespreken van de mogelijkheden. De volgende stap, het echt proberen en bouwen van nieuwe toepassingen is iets waar de deelnemers zelf mee aan de gang gaan na de workshop.