22 januari 2014
Business

Debatlabb: hoe groen zijn festivals in 2030?

Zaterdag 18 januari organiseerden CLICKNL, iMMovator en Double2 ‘Debatlabb: Greener Festivals 2030’ tijdens het Eurosonic Noorderslag Festival. Op de ‘Innovative Production Fair & Conference’, een nieuw onderdeel van Eurosonic Noorderslag gericht op innovatie bij festivals, boog Jan Douwe Kroeske met een aantal gasten zich over het thema duurzaamheid en festivals.

De eerste gast die Jan Douwe Kroeske ontving was Jacintha Scheerder, futurologe die onderzoek doet naar de wereld in 2050 aan de Universiteit van Amsterdam. Zij schetste de wereld anno 2030, waarin we steeds duurzamer gaan leven. De eerste veranderingen in ons gedrag zijn nu al te zien, onder meer omdat energie steeds schaarser wordt. Het systeem houdt ons nu nog tegen om écht groen te gaan leven. In 2030 zullen een aantal zaken radicaal anders zijn dan nu. Zo voorspelt Jacintha dat ‘driverless cars’ dan aan de orde van de dag zijn (de eerste auto’s zonder bestuurder worden nu al ontwikkeld’) en we zullen dan geen paspoort meer hebben, maar al onze gegevens zitten in een ‘skin emplanted chip’. Festivaltickets worden, nadat je ze gekocht hebt, geupload op je persoonlijke chip.

Holger Jan Schmidt (Green Events Europe) en Jacob Bilabel (Green Music Initiative) zien ook dat festivals in een duurzame richting aan het bewegen zijn. Er wordt geëxperimenteerd met nieuwe vormen en festivalorganisaties zijn op zoek naar nieuwe manieren om duurzamer te produceren. Op dit moment speelt geld ook nog een hele belangrijke rol. Blijven doorgaan met hoe je nu bezig bent lijkt daarom wel zo veilig, want je weet dat dit geld op levert. Er moet ‘awareness’ gecreëerd worden bij de festivaldirecties dat zij moeten veranderen. Bezoekers kunnen daar een grote rol in spelen volgens Jacob Bilabel. “Bezoekers bepalen voor 70% hoe een festival eruit ziet, door wat zij doen/willen”. Het is daarom van belang om bezoekers mogelijkheden aan te reiken om duurzamer te zijn.

MKB’ers met innovatieve oplossingen
Sidekick Daan van Alkemade interviewt vervolgens drie innovatieve MKB’ers die nu al met innovatieve oplossingen op de markt komen die festivals duurzamer maken. Wouter de Heij, van het innovatieve bedrijf TOP B.V. stelt hierbij een aantal kritische vragen aan de ondernemers en daagt heb uit het publiek te overtuigen van het duurzame karakter van de innovaties.

Zo richt ‘Pieper Mobiel’ zich op de catering op festivals. De Pieper mobiel is een houten installatie waar de beste ambachtelijke verse frieten of culinaire potato hoogstandjes worden geserveerd. De frieten worden terplekke gemaakt, vers en onbespoten. Herman Winkelman van De Pieper Mobiel benadrukt het belang van het betrekken van kleine, lokale ondernemers bij festivals. Zij waarborgen de kwaliteit van het eten en de catering wordt er ook persoonlijker door.

Een andere MKB’er die een probleem voor festivals kan oplossen is Sanitrax.  Toiletten op een festivalterrein kosten veel water, of maken gebruik van chemische middelen om de ontlasting af te breken. Sanitrax heeft vacuüm toiletten ontwikkeld: in plaats van 8-10 liter water bij gewone toiletten gebruikt de vacuüm toilet slechts 0,8 liter bij het doortrekken. Dat scheelt ook nog eens in de kosten voor het transport van water. Bovendien worden er geen chemicaliën gebruikt bij de opslag en verwerking van ontlasting.

Wie wel eens op een festivalcamping heeft gestaan weet hoeveel afval er op deze terreinen achterblijft na het festival. Veel bezoekers nemen een goedkope tent mee, en laten die achter op het terrein. One Nights Tent heeft als doel het verminderen van afval op de campings. Ze verkopen tenten van plastic. Dat lijkt raar, omdat plastic niet heel duurzaam is, maar omdat er in het materiaal geen toevoegingen zitten kan de tent heel makkelijk en in zijn geheel gerecycled worden. One Nights Tent regelt alles voor de bezoekers; ze brengen de tenten naar de terreinen en zorgen naderhand dat ze gerecycled worden. Dat levert de bezoekers ook nog eens veel gemak op.

Naar een duurzaam festival
Dat festivals duurzamer moeten worden is iedereen het over eens, maar dan rest nog de vraag: hoe worden festivals duurzamer? Jan Douwe vraagt twee festivalorganisatoren op het podium om hun ervaringen te delen: Paul Schurink, duurzaamheidsmanager van het Indian Summer Festival en Marlies Timmermans van het festival Into the Great Wide Open op Vlieland. Opvallend is het verschil in aanpak van beide festivals. Bij het Indian Summer Festival werd een duurzamere aanpak gestimuleerd door het management en zo doorgevoerd in alle lagen van de organisatie. En, nog belangrijker, het Indian Summer Festival nam leveranciers mee in hun zoektocht om groener te worden. Want daar ligt volgens Paul Schurink de meeste winst te behalen. Bij het festival Into the Great Wide Open werd een meer bottom-up benadering gebruikt. Het enthousiaste team voelde het als haar verantwoordelijkheid om het festival duurzaam te organiseren. Een beperking waar Into the Great Wide Open wel tegen aan loopt is het maximum aantal bezoekers aan hun festival (6.500). Omdat dit relatief laag is, zijn sommige duurzame oplossingen niet in te voeren omdat de kosten per deelnemer hoger zijn dan bij grotere festivals.