6 april 2017
Business Content Data Tech

De belangrijkste trends van SXSW: Artificial Intelligence, Recognition, Automation en Mixed Reality

SXSW staat al jaren bekend als het toonaangevende media & tech festival ter wereld. Hier worden de nieuwste trends besproken en hippe startups ontdekt. Welke trends voerden dit jaar de boventoon? Waar moet je als mediabedrijf op inzetten om bij te blijven in het veranderende landschap? Welke bijzondere startups gooiden hoge ogen? Tijdens de SXSW Debrief sessie georganiseerd door MediaMatters, Hilversum Media Campus en iMMovator presenteerden Jeroen Kuper en Rob Gruyters van Felblauw welke trends ons werk gaan veranderen.

Artificial Intelligence komt eraan

Het grote thema van SXSW17 was toch wel Artificial Intelligence. De vraag is niet of AI zaken gaat overnemen, maar wanneer. AI kwam dan ook in verschillende gedaanten naar voren tijdens SXSW. Zo was er veel te zien op het gebied van het automatiseren van taal en spraakherkenning. Een andere vorm is Machine learning – waarbij met statistiek naar data wordt gekeken en op basis hiervan voorspellingen worden gemaakt. Een voorbeeld is Yummly, een app die op basis van jouw gebruikersdata recepten aan je voorstelt. Of Magisto: een tool waarmee je marketingvideo’s automatisch kunt laten editen met tekst en geluid.

Deep learning gaat het verst: hierbij worden algoritmes gebouwd op basis van artificiële neurale netwerken. De computer leert dan van de dingen die hij ziet en wordt door training steeds slimmer. Een mooi voorbeeld is een project waar Disney aan werkt waarbij een robot gemaakt wordt van een kikker uit een van de films. Deze robot wordt gebruikt in een pretpark en kan emoties van bezoekers herkennen en hierop inspelen.

Ook de risico’s van AI kwamen aan bod tijdens SXSW. Als meest voorkomende risico’s noemt Jeroen het gevaar dat een algoritme iets verkeerd aanleert en dat machines geen normen en waarden kennen (machine bias). Wat Jeroen opviel was dat het Amerikaans leger al veel aan het experimenteren is met AI. Zo zetten ze geautomatiseerde drones in bij gebied verkenning, die autonoom het gebied in kaart brengen. Als ze in vijandige handen komen wissen ze automatisch hun geheugen. Overigens is AI niet alleen weggelegd voor grote organisaties. Zo zijn er steeds meer platforms waar je als kleine organisatie gebruik van kunt maken bij het ontwikkelen van AI.

Bekijk hier de presentatie over AI.

Recognition biedt kansen

Recognition was een ander onderwerp dat veel in de belangstelling stond op SXSW. Hiermee bedoelt Jeroen het praten met computers. Van clicks gingen we naar touch en nu gaan we naar conversation via onder meer chatbots. Op het gebied van chatbots valt er nog veel te halen: conversaties moeten intiemer en de bots snappen en herkennen nog lang niet alles. Toch ziet Jeroen een grote toekomst voor bots, omdat je een verschuiving ziet in het consumentengedrag van social platforms naar messenging platforms.

SXSW is met name Amerikaans georiënteerd maar op dit gebied is het eigenlijk interessanter om te kijken naar het Verre Oosten. In China wordt met WeChat bijvoorbeeld al veel geëxperimenteerd met chatbots. Zo kun je al je ziekenhuisafspraak maken met een chatbot. Via de Watson Developer Cloud Conversation kun je al heel makkelijk je eigen chatbot maken. Ook deze nieuwe technologie is dus zeker niet voorbehouden aan alleen grote organisaties.

Wat belangrijk is om rekening mee te houden bij de opkomst van chatbots is dat je met je bedrijf hoog in de zoekresultaten wilt komen te staan. We krijgen steeds kleinere vensters en de user interface wordt kleiner waardoor goede SEO van groot belang is.

Bekijk hier de presentatie over recognition.

Automation: samenwerken met robots

Ze komen eraan: robots die onze banen overnemen. Denk maar eens aan de banen die verdwijnen bij de opkomst van self-driving cars (taxichauffeurs, parkeerwachten, etc.). Maar ook in de media industrie gaat er het nodige veranderen. Op SXSW was bijvoorbeeld een demo te zien van een robot die automatisch commentaar geeft bij een sportwedstrijd. Via sensoren krijgt hij informatie over het spelverloop en hij is voor de wedstrijd gevoed met achtergrondinformatie over de spelers. Gaat deze robot commentatoren vervangen? Dat zal niet zo snel het geval zijn volgens Rob. Het zal eerder zo zijn dat de bot ondersteunend is en af en toe leuke feitjes kan droppen.

Mixed Reality

Vorig jaar waren Virtual Reality en Augmented Reality groots aanwezig op SXSW. Dit jaar was de nieuwigheid ervan af en werd er vooral gekeken naar hoe je deze technologieën succesvol kunt inzetten en commercialiseren. De kracht van VR is dat je iets intens kunt beleven en van dichtbij kunt meemaken. Het is wachten tot het op massaproductie komt. Daarvoor zullen de kosten lager moeten worden en platforms zich moeten openstellen. Dit is al in gang gezet, maar als het naar een hogere versnelling gaat, zal VR een vast onderdeel van ons medialandschap worden verwacht Rob. Augmented Reality op haar beurt zal uit de gaming wereld moeten komen om het grote publiek te bereiken. Op SXSW waren al veel toepassingen te zien die niets met gaming te maken hadden, zoals een make-up uittest app en een boek dat tot leven komt.

Bekijk hier de presentatie over mixed reality. 

Don’t be a star, be a galaxy

Rob sluit af met een terugblik op een speech van de Amerikaanse tech-journalist Joshua Topolsky. Hij betoogt dat media slecht zijn in vernieuwing.  Ze kijken naar nieuwe technologieën en kijken wat ze ermee kunnen, maar vaak ziet het er hetzelfde uit en is het voor hetzelfde publiek gemaakt als oude media. Topolsky raadt mediamakers aan om op een andere manier te kijken naar media dan voor nieuwe platforms principes uit oude media te gebruiken. Zelf werkt Topolsky mee aan The Outline, waar geen articles maar particles op gepubliceerd worden en advertenties er naadloos in verwerkt zijn. Afhankelijk van de hoeveelheid tijd die je hebt krijg je particles aangeraden.

Met deze aanbevelingen sluiten Jeroen en Rob af: als je gaat vernieuwen, denk na hoe mensen het gaan gebruiken en wat de kracht van de innovatie is. Verzamel partners om je heen. Don’t be a star, be a galaxy.

New Dutch Wave

En dat is precies hetgeen dat New Dutch Wave heeft gedaan. Onder deze vlag ging een grote delegatie Nederlandse bedrijven uit de creatieve industrie gezamenlijk naar Austin. Niet op Nederland met tulpen en klompen te promoten, maar door inhoudelijk sterke presentaties en cutting-edge demonstraties. Naast een stand op de beursvloer was er een New Dutch Wave House met eigen programmering. Mir Wermuth was daar vanuit iMMovator de programma samensteller.

Hoewel er ook punten voor verbetering waren was New Dutch Wave wel echt een succes, geeft Mir aan. Nederlandse bedrijven vonden het fijn een plek te hebben waar ze konden afspreken en voelden zich goed vertegenwoordigd door de goede showcases. Over het algemeen stonden bezoekers ervan te kijken hoe zo’n klein landje, met een beperkt taalgebied en vaak beperkte productiebudgetten, in staat is om zulke hoogwaardige content te maken. Dit jaar hebben 50 bedrijven in New Dutch Wave geparticipeerd en volgend jaar hoopt de organisatie hier nog een schepje bovenop te doen. Daarvoor zullen al snel de voorbereidingen voor NDW 2018 starten. Wil jij daar volgend jaar onderdeel van uit maken? Aarzel dan niet om in te stappen in deze galaxy en mee te surfen op het Nederlandse succes.

Bekijk hier de presentatie over de New Dutch Wave.

Geïnteresseerd in de presentaite van Felblauw? Dowload hier de PDF van de slides.