14 maart 2019
cross media cafe immersive media Content

Steeds meer organisaties aan de slag met immersive

Tijdens de spitsuren in de trein een bloedstollende klopjacht volgen via WhatsApp, ontsnappen uit een ruimteschip door VR mini-games te spelen, ondergedompeld worden in het werk en het leven van Rembrandt.  Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de mogelijkheden van immersive storytelling. Op het Cross Media Café Immersive storytelling vertelden acht mediamakers over immersieve producties.

Eerste Nederlandse WhatsApp-thriller

“In de trein kan je doen wat je wilt, je hebt tijd voor jezelf. Je kan op verschillende manieren invulling geven aan deze tijd. De top drie bezigheden zijn: een boek lezen, serie kijken of gewoon op je telefoon zitten te whatsappen” vertelt Paul de Haas. Nederlandse Spoorwegen kwam naar communicatiebureau Johnny Wonder met de vraag om invulling te geven aan deze vrije tijd van de reiziger. Door de top drie bezigheden te combineren ontstond het idee voor de allereerste Nederlandse WhatsApp-thriller ‘Ontspoord’.

De mensen die een plekje bemachtigd hadden kregen eenmalig zeven contacten toegestuurd. Dit zijn de hoofdpersonen van het verhaal. Een week lang kregen deelnemers tijdens de spitsuren van de trein berichten via WhatsApp. Zo ontving je o.a. berichten, foto’s en video’s van ‘Mams’, ‘Jens Tinder’ en ‘Hans Chef’.

 

De deelnemers gingen helemaal op in het verhaal van hoofdpersoon Sarah. Zij heeft iets gezien wat ze nooit had mogen zien. Vervolgens duikt ze onder om haar onschuld te bewijzen, voor ze gevonden wordt. Na vijf dagen volgde op vrijdag een ontknoping. Slechts 2.000 mensen konden deelnemen aan deze spannende klopjacht. Deze plekken waren in slechts twee uur vergeven. De beperking kwam door het maximaal aantal mensen die je in een WhatsApp-verzendlijst mag toevoegen. Wellicht komt er een volgende Whatsapp-thriller.

Twee interactieve Rembrandt tentoonstellingen

Dit jaar is het 350ste sterfjaar van Rembrandt van Rijn. Daarom zijn er tal organisaties die dit jaar extra aandacht besteden aan de verhalen van deze grootse Nederlandse schilder uit de Gouden Eeuw. Ook Stadsarchief Amsterdam en het Rijksmuseum deden dit.

Het Stadsarchief Amsterdam bezit de grootste collectie Rembrandtdocumenten. Helaas is het zeventien-eeuwse handschrift moeilijk te lezen. Hierdoor kennen relatief weinig mensen de verhalen over het persoonlijke leven van de kunstenaar. Omdat Stadsarchief Amsterdam deze documenten toegankelijk wil maken voor het grote publiek, ontwikkelde zij in samenwerking met Synergique en Doruk Eker de interactieve tentoonstelling Rembrandt Privé. Met de Rembrandtviewer kan je documenten scannen en deze komen tot leven met verhalen, teksten en animaties in augmented reality.

Private World of Rembrandt – AR Casefilm from Synergique on Vimeo.

Ook is het beroemdste schilderij ‘De Nachtwacht’ van dichtbij te ervaren. NTR ontwikkelde samen met Rijksmuseum een audiovisuele interactieve ontdekkingstocht door De Nachtwacht. Op beleefdenachtwacht.nl duik je in de geheimen van het schilderij. Verder pakt Het Rijksmuseum uit met een aantal grote Rembrandt-tentoonstellingen en de NTR organiseert met Project Rembrandt op televisie een zoektocht naar het grootste schildertalent van Nederland.

 

Beleef De Nachtwacht - Immersive storytelling

VR-game die je laat sporten

Een ander mooi voorbeeld van ondergedompeld worden is de virtual reality-game Exodus Burned. Deze game is ontwikkeld door VR studio Pillow’s Willow. “Het is een hele nieuwe vorm van gamen waarbij je je hele lichaam beweegt” vertelt oprichter Peter Kortenhoeven. In deze game gebruik je je lichaam als controller. Je zit in een ruimteschip genaamd ‘Exodus’, je wordt wakker en over tien minuten gaat Exodus de zon in. Om te ontsnappen moet je tien minigames van één minuut doorlopen. Hiervoor moet je springen, rennen en kruipen.

 

Tracing Thomas, Spoedcursus Verduurzaming, EAT | Tech | Kitchen en het Onderzoeksproject Immersieve journalistiek en het Betrokken Publiek

Ook werd op het Cross Media Café door Joël Vegt en Danny van Zuijlen het immersive theaterproject Tracing Thomas gepresenteerd. Dit project is een mooi voorbeeld van de combinatie van theater, gaming en erfgoed. Hier schreven we eerder een uitgebreid artikel over. Binnenkort verschijnt op onze website ook een interview, waarin we dieper ingaan op ontwerpkeuzes. Ties Joosten vertelde over de transmediale Spoedcursus Verduurzaming van Vrij Nederland. In deze spoedcursus leer je stapsgewijs hoe je je leven kan verduurzamen en zo aan de slag kan gaat met de strijd tegen klimaatverandering.

Een opmerkelijke immersive ervaring was de interactieve installatie Eat | Tech | Kitchen van interactieontwerper Klasien van de Zandschulp. In haar projecten maakt zij gebruik van nieuwe technologie om verhalen te vertellen. Met Eat | Tech | Kitchen won zij de IDFA DocLab Award for Immersive Non-Fiction. Daarnaast presenteerde Dr. Yael de Haan de eerste resultaten van het onderzoeksproject immersieve journalistiek en Betrokken Publiek.