25 september 2014
cross media cafe immersive media Content

Crossmediale projecten 2014: wat zijn de mogelijkheden

Integratie van social media op het eerste scherm, VOD-platforms klaar voor gebruik, gesproken ondertiteling, 360 graden video en de Oculus Rift. Nieuwe technologie faciliteert en verrijkt een crossmediale benadering van de consument.Over mogelijkheden en toepassingen vertellen sprekers tijdens het Cross Media Café op 23 september op het Media Park in Hilversum. Moderater is Monique van Dusseldorp.

Crossmedia events dit najaar

In zijn openingswoord wijst Freek van ’t Ooster, directie iMMovator, op komende events van iMMovator en partners. Zet ook alvast het Mediapark Jaarcongres in de agenda op 18 juni 2015.

Getty Images: video steeds belangrijker

Video wordt steeds belangrijker en dat ziet Getty Images terug in de vraag naar videocontent, vertelt business development manager Menno Strunk van Getty Images. Het bedrijf is marktleider op het gebied van creatieve content: beeld, video, muziek en tekst.

Strunk onderbouwt zijn stelling met cijfers:

  • Naar verwachting verdubbelt het aantal online videogebruikers tot 1,5 miljard in 2016.
  • Gemiddelde bezoeker blijft 88% langer op een site met videocontent
  • 68% van de kijkers deelt video’s. Dit heeft dezelfde kracht als mond-tot-mondreclame.
  • Met video heeft een landingspagina 53% meer kans om op de eerste pagina van Google te komen.

Trends? Getty Images ziet drie visuele en drie culturele trends. De visuele trends:

  • Glitch Aesthetic: dit zijn de schijnbaar imperfecte foto’s met extra grote pixels, dubbele exposure en onderbelichting. De beelden beantwoorden aan de behoefte aan authenticiteit, aldus Strunk
  • Point of view: foto’s die de kijker het perspectief bieden van de verteller. Alsof de kijker er zelf bij is: rauw en ongefilterd. Steeds meer bedrijven doen aan storytelling. Point-of-view fotografie vergroot de betrokkenheid van de consument.
  • Super sensory: er is verhoogde vraag naar beelden die de zintuigen prikkelen. Meeslepend en haast tastbaar door helderheid, detail of textuur.

De culturele trends:

  • Het nieuwe oud: traditionele beeldvorming van ouderen is gedateerd en eenzijdig. De nieuwe oudere is actief en laat zich qua activiteit niet beperken door de leeftijd.
  • Body 2.0: beeld van lichamen of lichaamsdelen die niet aan de gangbare schoonheidsidealen voldoen vanuit een toenemende behoefte aan echtheid.

 

Menno Strunk (Getty Images) @ CMC coming Soon from iMMovator

 

United lanceert Over the top platform

De distributie van content wordt technisch gezien steeds complexer. Het aanbod neemt toe. Zo ook het aantal platforms en standaarden. Met Media Exchange biedt facilitair bedrijf United zich aan als technisch intermediair tussen contenteigenaar en contentplatform.

Voor distributeurs fungeert United Media Exchange als een gateway tussen inkoop en publicatie, aldus Jeroen van Rossum, Manager Media Exchange United. United verzorgt kwaliteitscontrole, encodering en conversie, eventuele verrijking en de publicatie op de gewenste platforms. Nieuw is ‘ontzorgen by United’. Van Rossum: “We willen klanten compleet ontzorgen, zodat zij alleen maar hoeven doen waar ze goed in zijn: relevante content kopen of maken en deze bij de juiste doelgroep aanbieden.”

Om een compleet end-to-end product te kunnen bieden, lanceert United op 1 november een eigen Over The Top-platform dat naar de wens van de klant kan worden ingericht. Het platform is api-based, geschikt voor alle devices, en voor On Demand en lineair aanbod. Ondersteunde betaalmodellen zijn: SVOD (abonnementen), TVOD (transacties) en AVOD (advertenties). Het platform is ontwikkeld in samenwerking met partners uit de Euro Media Groep waar United onderdeel van uitmaakt. De Euro Media Group is de grootste facilitaire partij voor broadcast en broadband in Europa.

Jeroen van Rossum (United) @ CMC Coming Soon from iMMovator

SAAM brengt televisie en Twitter samen

Dagan Cohen, oprichter van Upload Cinema, geeft een sneak preview van SAAM, een online dienst die televisie en Twitter bij elkaar brengt in één scherm. De Twitterstream is naast het televisiebeeld zichtbaar en loopt synchroon met wat er getoond wordt. Het bijzondere aan SAAM is dat de Twitterstroom ook bij uitgesteld kijken kan worden vertoond, alsof het een lineaire uitzending is. Bij terugkijken is in een tijdlijn onder het beeld zichtbaar welke fragmenten de meeste tweets genereerden. Dee kijker kan direct de meest besproken fragmenten selecteren, kijken en deze delen via social media. Het Twitterarchief is onder meer te filteren op populairste tweets en meest invloedrijke Twitteraars.

SAAM is uitgebreid getest met NPO-programma’s. Met name programma’s die veel Twitterverkeer genereren, zoals Tegenlicht en DWDD. Ook de redacties werden betrokken: wat was hun behoefte? SAAM biedt voor omroepen een dashboard met een overzicht van het Twitterverkeer van hun programma’s. SAAM is ontwikkeld in samenwerking met het Sandberg Instituut en geschikt voor omroepen en events.

Dagan Cohen (SAAM) @ CMC Coming Soon from iMMovator

Wildhitz biedt volwassen online muziektelevisie

Het gaat goed met Wildhitz. Volgens eigenaar Hans Pérukel had het online muziekstation vorige maand gemiddeld zo’n 120.000 kijkers per dag. Wildhitz is eind 2013 gestart en is te bekijken via alle devices.

Pérukel wil een volwassen televisiebeleving bieden. Uitzendingen zijn in full HD beeld en geluid. En Wildhitz biedt een vaste lineaire programmering die ook on demand bekeken kan worden. Gebruikers kunnen binnen de lineaire programma’s geen keuzes maken, maar wel via de skip-button een nummer overslaan. Pérukel: “40% van de kijkers gebruikt de knop. Daarmee verlengen we de kijktijd.” Op basis van het gebruik van de skip-button en de volumeknop past Wildhitz het aanbod aan. Pérukel: “20% van een uitzending kan worden afgestemd op de voorkeuren van de gebruiker.” Hiervoor kijkt het station ook naar de playlists die gebruikers kunnen samenstellen en delen.

Wildhitz heeft de focus op muziektelevisie maar wil zich ontwikkelen tot een volwassen zender met een bredere programmering. Maar dan wel á la Wildhitz. Het nieuwe kookprogramma dat dit najaar op het scherm komt, duurt slechts drie minuten. “Dan is gerecht klaar. Het filmpje kunnen gebruikers met één klik posten met het recept erbij.” Het verdienmodel? Advertenties en een premiummodel. Wildhitz is ook bezig met een Europese uitrol.

NLZiet krijgt nieuw design

Sinds de zomer is NLZiet online. NLZiet biedt voor een vast bedrag per maand het complete aanbod van de On Demand-platforms NPO plus, RTLXL en KIJK van SBS. Het totale aanbod van tien Nederlandse zenders is daarmee te doorzoeken met één zoekfunctie. Na selectie wordt het programma afgespeeld op het platform van de aanbieder.

Niels Baas, directeur van NLZiet: “NLZiet is het nieuwe non-stop TV kijken: onbeperkt, on demand en reclamevrij.” Het grote verschil met de gratis platforms is dat NLZiet reclamevrij is, meer content biedt en dat content langere beschikbaar is. NLZiet biedt de hoogst mogelijke beeldkwaliteit en is te bekijken via web, mobiel en op televisie via Chromecast. Chromecast is een media stream apparaat ter grote van een USB-stick die in de HDMI-poort van de televisie past. De gebruiker kan via de mobiele app zijn favoriete programma’s naar de Chromecast streamen en bekijken op televisie. De gebruiker kan ook zelf playlists maken en delen.

Via NLZiet heeft de kijker toegang tot ‘alles van de Nederlandse bodem en meer’: 2955 series en programma’s en 31.335 afleveringen. Totaal 12.312 uur kijkplezier. Dat mooie aanbod is alleen nog onvoldoende gevonden door het grote publiek. Niels Baas: “We moeten beter laten zien wat we in huis hebben. Daarom werken we aan een nieuw design waarin het aanbod beter zichtbaar is.” NLZiet is ook een partnerschap aangegaan met Veronica Magazine en tvgids.nl voor een initiatief in combinatie met hun gidsfunctie.

Niels Baas (NLZiet) @ CMC Coming Soon from iMMovator

SBS bouwt voort op leest Utopia met Is this Love

De samenwerking tussen uitgever Sanoma, productiehuis Talpa en SBS begint volgens directeur SBS Media Solutions Dave Kroon vruchten af te werpen. “We weten elkaar goed te vinden, waardoor we adverteerders steeds meer oplossingen kunnen bieden.” Het lineaire aanbod en het kijkbereik staan niet langer voorop bij SBS. SBS wil interactie met de consument. “We willen formats aanbieden waarmee we maximaal kunnen inzetten op vijf touchpoints: televisie, digital, events, retail en partners.”

Het reality programma Utopia was een succesvolle case. SBS probeert de kijker zoveel mogelijk te betrekken en daarmee de loyaliteit te verhogen. Na een magere start wist SBS met die aanpak het marktaandeel van Utopia te verhogen van 6% naar 18%. Momenteel is het marktaandeel 12,5%. Kroon stelt zelf dat dat een knappe prestatie is gezien de zware concurrentie op de andere zenders in het tijdslot van 19.30-20.00 uur, waaronder DWDD en RTLNieuws.

Digitaal laat de betrokkenheid van de consument zich in cijfers uitdrukken met o.a. 450.000 gedownloade apps, 80.000 unieke browser-bezoeken per dag, 200.000.000 miljoen gestarte streams en 100.000 Facebookfans.

De Utopia-formule wil SBS dit najaar verder uitbouwen met het nieuwe datingprogramma Is this love. Een format waarbij zes singles samen wonen in een prachtig landhuis en op zoek gaan naar een levenspartner. Ook singles van buitenaf mogen reageren. En kijkers worden op een actieve manier betrokken bij het selectieproces. Met 2,8 miljoen Nederlandse singles, waarvan ruim 1 miljoen actieve daters, lijkt dit een kansrijk project. Ook voor de deelnemende retailers en partners. Dave Kroon geeft aan dat het huis vol staat met elektronica en mooi is ingericht…

RTL Nieuws: van medium naar merk

Het mediagebruik wordt steeds diffuser en televisie verliest aan kracht. RTL Nieuws wil platformonafhankelijk worden en gaat zich neerzetten als merk. Joris van Lierop, uitgever RTL Nieuws: “RTL behoort tot de sterkste Nederlandse nieuwsmerken.” Daarnaast heeft televisienieuws als voordeel dat kijkers zich hechten aan personen. De band met zoals presentatoren en verslaggevers is vele malen sterker dan de band met een krant of nieuwssite.” RTL Nieuws wil de kracht van televisienieuws gaan vertalen naar een digitale formats en de traffic naar de website verdubbelen.

RTL Nieuws is al succesvol in crossmediale projecten met o.a. de RTLZ-masterclasses, het RTLZ Beursspel, RTLZ Toekomstmakers en met de Technologietrends in samenwerking met Deloitte op het digitale platform.

Joris van Lierop (RTL Nieuws) @ CMC Coming Soon from iMMovator

Pitches

Drie ondernemers presenteren kort hun nieuwe product.

1. Solutions Radio met de ondertiteling app.

Ondertiteling lezen is een probleem voor slechtzienden, laaggeletterden en dyslectici. Karel Raven van Solutions Radio biedt een oplossing met de webbox die de ondertiteling hardop voorleest. Er is nu ook een ondertiteling-app. De app leest de titels voor of beeldt ze vergroot af op het telefoonscherm. Een wereldprimeur, aldus Karel Raven. Via één app zijn de ondertitels van tien Nederlandse en Vlaamse zenders beschikbaar. De app is verkrijgbaar voor Android en verschijnt eind 2014 ook voor iOS.

Karel Raven (Solutions Radio) @ CMC Coming Soon from iMMovator

2. Yellowbird brengt events tot leven met 360 graden video en Oculus Rift

Wat zijn de mogelijkheden van 360 graden video? Yellowbird bedenkt concepten waarin de toepassing ervan een meerwaarde biedt. De techniek werd onder meer al gebruikt tijdens het EK, bij Utopia en voor live registratie van events als 3FM Serious Request. Tijdens het Cross Media Café geeft Bas Beukers van Yellowbird een demonstratie van de kracht van 360 graden video in combinatie met de virtual reality bril Oculus Rift. Samen met de NOS maakte Yellowbird opnames met de 360 camera tijdens de Troonrede op Prinsjesdag. Wie de beelden bekijkt via de Oculus Rift heeft het gevoel dat hij live aanwezig is. De gebruiker van de Oculus Rift-bril kan zelf kiezen waar hij precies naar kijkt. Door letterlijk rond te draaien kan hij rondkijken in de troonzaal.

Bas Beukers (Yellow Bird) @ CMC Coming Soon from iMMovator

3. Epidemic Sound: de Spotify van de productiemuziek

Muziek voor promo’s, mediaproducties of YouTube-filmpjes. Epidemicsound.com is een open platform voor productiemuziek. Wie muziek zoekt, kan op de site naar fragmenten luisteren en de tracks gelijk downloaden. Betaling kan per stuk of op abonnementsbasis. De rechten zijn daarmee afgekocht en het beeld kan vrij worden gebruikt op elk kanaal. Volgens Martin van der Schagt van Epidemic Sound is dit mogelijk omdat alle aangeboden muziek in eigen beheer is gemaakt. Epidemic Sound werkt samen zo’n 200 Zweedse componisten. Deze krijgen voor elke gemaakt stuk betaald, ongeacht of deze wordt verkocht. Van der Schagt beschrijft de dienst als het Spotify voor productiemuziek.

Martin van der Schagt (Epidemic Sound) @ CMC Coming Soon from iMMovator

Dit is deel 1 van het verslag van het Cross Media Café Coming soon, bekijk deel 2 hier.