5 juli 2017
Media Jaarcongres mediamatters Business

Innovation Matters – expertsessie van MediaMatters op MJC

Tijdens het Media Jaarcongres organiseerde het accelerator programma MediaMatters de expertsessie Innovation Matters. Innoveren doe je niet alleen en daarom richt MediaMatters zich op het bijelkaar brengen van start-ups en mediabedrijven. Dat dit een gouden combinatie is blijkt uit de presentaties van reeds gemaakte matches tussen EO en Uscoutfor en Omroep Brabant en EzyInsights. Daarnaast presenteerde de internationale startup AX Semantics zich aan het Nederlandse publiek.

​Matchmaker MediaMatters

Rick van Dijk en Bert Kok gaven een korte inleiding op het innovatieprogramma van iMMovator. De ideeën voor MediaMatters stammen uit 2015, vorig jaar is het programma echt van start gegaan. Belangrijk onderdeel van hun werk is volgens Van Dijk en Kok het scouten van startups en scale-ups in binnen- en buitenland. Dat is een continu proces, dat nu al een database heeft opgeleverd met ruim 300 bedrijven. Voor het programma selecteren ze zo’n 15 tot 20 jonge bedrijven, met een bewezen product/dienst. Vervolgens wordt tijdens MatchMaking Days (tweemaal per jaar) gekeken of er een samenwerking mogelijk is met de Nederlandse mediaondernemingen, die aan het programma deelnemen. Tot dusver zijn dat NPO, AVROTROS, EO, De Persgroep Nederland, De Groene Amsterdammer en het Nederlands Dagblad. André Knol van Innomics begeleidt het proces met coaching, trainingen en workshops. Op DemoDays (ook tweemaal per jaar) presenteren de deelnemers hun resultaten. Op korte termijn zijn volgens de organisatoren vijf echte deals te verwachten, die uit het programma zijn voortgekomen.

​Uscoutfor en EO gaan community opbouwen rond spirituele onderwerpen

Tijdens de expertsessie ging Herbert Codée (EO) in op de match tussen de omroep en Uscoutfor, dat zich tot nu toe vooral heeft gericht op sport. Voor de EO gaat het om iets heel anders: het opzetten van een community voor het bespreken en uitwisselen van spirituele onderwerpen. Het kerkbezoek onder jongeren loopt terug, maar dat betekent niet per se dat ze minder interesse in geloof en spiritualiteit hebben. Uit een online-enquête die de EO liet doen, blijkt dat een flinke groep jongeren behoefte heeft aan een platform om over deze onderwerpen te praten op hun eigen tijd en plek, buiten de kerken om. Uscoutfor heeft ervaring met het opbouwen van communities rond sport, waarbij het vinden en tonen van talent door big data te doorzoeken centraal staat. Uscoutfor kan bijvoorbeeld grote hoeveelheden video opknippen in relevante fragmenten, zoals doelpunten in voetbalwedstrijden. De EO onderzoekt of deze technologie toe te passen is op bijvoorbeeld kenmerkende momenten in kerkdiensten, waarna die fragmenten beschikbaar komen voor de online community. Dat moet een soort TEDx-omgeving opleveren, met relevante clips en met wellicht ook de mogelijkheid om te chatten met voorgangers.

Herbert Codée (EO) @ Expertsessie Innovation Matters op Media Jaarcongres from iMMovator

 

 

​EzyInsights – A viral content discovery platform

EzyInsights werkt in Nederland al samen met Omroep Brabant, vertelde Duane Atkins, de oprichter van het bedrijf. Het systeem graast voortdurend tal van digitale bronnen af (websites, sociale media en ga zo maar door) om te zien welke verhalen veel belangstelling trekken. Er zijn zoveel bronnen, dat redacties die niet allemaal zelf kunnen bijhouden. EzyInsights levert dagelijks zo’n 500.000 verhalen op die ‘trending’ worden. Het is een realtime systeem, dat continu updates geeft, zodat (nieuws)redacties voortdurend volledig op de hoogte kunnen zijn. Door filters in te stellen, is het speurwerk te verfijnen, zodat de zoekresultaten zo relevant mogelijk zijn. EzyInsights levert ook een beeld op van het verloop van een verhaal, hoe het zich verder ontwikkelt en hoe de redactionele producties presteren. Het heeft ertoe geleid dat bij Omroep Brabant de sociale media een vaste rol op de nieuwsredactie hebben gekregen en dat het bezoek aan de website van de regionale omroep is gestegen.

AX Semantics – Software om unieke content mee te creeëren

AX Semantics genereert op dit moment, volgens Chief Visionary Officer Frank Feulner, 15 miljoen verhalen per maand. Het systeem kan enorme hoeveelheden data omzetten in complete artikelen, in milliseconden. Het werkt voor de gebruikers eenvoudig: je laat de data die je interessant vindt binnenstromen in een pool, je laat er je eigen wensen en regels voor de redactionele bewerking op los en voor je het weet heb je een tekst, die het systeem ook publiceert. Met AX Semantics kun je bijvoorbeeld een weerbericht maken, dat precies is toegsneden op jouw interesse, bijvoorbeeld een vooruitzicht voor een werelddeel, of een land, een provincie of bepaalde plek. Of je kunt een complete sportcompetitie volgen, of juist de verrichtingen van één club. Als je de data maar hebt, zet het systeem het razendsnel om in tekst voor publicatie. Die teksten kan het ook zodanig in stijl en opbouw variëren, dat ze niet overkomen als het eentonige schrijfwerk van een robot. Volgens Feulner zijn journalisten eerst vaak sceptisch over het resultaat, of gewoon bang om hun werk te verliezen. Onnodig, zegt Feulner, want tot nu toe is niemand ontslagen omdat AX Semantics werd ingeschakeld. Het systeem wordt vooral gebruikt voor het produceren van artikelen die weinig of geen creativiteit vragen, zodat journalisten meer tijd hebben om innovatieve producties te maken.

Business in Media

De expertsessie Innovation Matters was tevens de aftrap van de nieuwe inhoudelijke track van iMMovator: Business in Media. Daarin gaat het vooral om nieuwe businesskansen in media. Het verbinden en matchen van bedrijven is daarbij een van de centrale activiteiten. MediaMatters is dus een belangrijk onderdeel van de track Business in Media, maar daar hoort ook internationalisering bij, zoals het organiseren van handelsmissies. Meer weten? Schrijf je via deze pagina in om op de hoogte te blijven.