24 juni 2015
Media Jaarcongres Business

Innovatie uit de muziek industrie: Spinnin’Records en Veejays.com

Het laatste deel van MPJC wordt er een uitstapje gemaakt naar de wereld van muziek en festivals. Hoe zetten zij online video in? Hoe laat je scherm visuals reageren op muziek of dans? De succesverhalen van Spinnin’Records en Veejays.com.

Spinnin’ Records: marktleider in wereld van dance

Eelko van Kooten is directeur van Spinnin’ Records, marktleider in de wereld van de dance. Van Kooten: “We maken de coole platen die je hoort in de clubs. En de uitdaging is om die zo nu en dan ook op de radio te krijgen, zodat je de massa bereikt.” Dat lukt hem aardig. “We spreken wereldwijd grote doelgroepen aan, ons YouTube-kanaal heeft 9,5 abonnees en we halen hoge chartposities in de UK, USA en Australië.”

Hoe is het zo gekomen? Eelko heeft het ondernemen bij zijn vader Willem van Kooten geleerd. Zijn vader was gericht op popmuziek. Eelko trok meer naar dance: “Ik dacht dance is eenvoudiger te maken, goedkoper en internationaal.” In 1998 startte hij zijn eigen muziekuitgeverij, waar hij onder meer DJ Armin van Buuren onder contract had. Niet veel later startte hij ook zijn eigen label, omdat hij heel eigen ideeën had over hoe een DJ in de markt gezet moest worden. Aanvankelijk bracht hij vinyl en cd’s uit. Vanaf 2010 ging Spinnin’ Records online. “Toen internet werd ontdekt voor muziek zijn wij meegegroeid. Het fijne van internet is dat je kunt zien wat populair is.”

Van Kooten wijt zijn succes aan het goede buikgevoel van Spinnin’ Records: “We voelen goed aan wat de doelgroep over zes maanden leuk zal vinden.” Hij spreekt van een mix van intuïtie, data-analyse en een goede muziekredactie die altijd bezig is met het vinden van nieuwe muziekstijlen. “Zoals Animals van Martin Garrix in 2014”. Jongeren willen zelf nieuwe muziek ontdekken en groot maken. “Je moet ze blijven boeien met nieuwe dingen.” Spinnin’ Records doet daarom onder andere drie uploads per dag op YouTube en 8 uploads per week op online muziekboutique Beatport.

Hoe verdient hij zijn geld? Van Kooten noemt onder meer de muziekrechten en gaat in op zijn online-activiteiten: “We hebben ruim 9,5 miljoen abonnees op YouTube en 9 miljoen views per dag. De nieuwe generatie denkt dat muziek gratis is, maar dat is het niet: de muziek wordt betaald door de adverteerders.” Dankzij internet kan Spinnin’ Records repertoire wereldwijd online muziek aanbieden en promoten. “We krijgen geld van adverteerders over de hele wereld, waaronder Brazilië, India en China.

Alle content wordt volgens Van Kooten gratis, ook video. Van Kooten grijpt daarmee nog even terug op de uitspraak van NPO-bestuurder Henk Hagoort eerder deze dag, dat voor goede content betaald moet worden. “Voor Netflix betalen we 10 euro per maand, maar wij denken dat ze 20 euro online zouden kunnen verdienen als ze hun content online zouden zetten. Muziek loopt vooruit op de markt: sharing is caring. Als je deelt, komt het geld vanzelf wel.”

VeeJays.com: imaginering als kunstvorm

VJ Michelle van Mil van VeeJays.com sluit de dag. Veejays.com is een netwerk van ruim VJ’s die de visuals verzorgen op evenementen en in clubs over de hele wereld. Ze mixen live videobeeld en maken visuals op maat. Op het podium geeft VeeJays een demonstratie van de nieuwste techniek: performance mapping met een live danseres. De visuals op het LED-scherm reageren op de bewegingen van de danseres wat zorgt voor spectaculaire effecten.