19 april 2013
cross media cafe Business

Verslag Cross Media Café op locatie media en E-commerce

Waar is het geld in de mediabranche en hoe kunnen mediabedrijven daar een graantje van meepikken. E-commerce biedt kansen! Tijdens het eerste deel van het Cross Media Café op 19 april bij Sanoma Media in Hoofddorp deelden sprekers hun visie. Met bijdragen van Marc Stubbé (Sanoma Media), Jorij Abrahams (Thuiswinkel), Sander ten Dam (Sanoma) en Nicolas Eglau (Ventures RTL Nederland), gevolgd door de presentatie van de vier pitchers. De bijeenkomst werd georganiseerd in samenwerking met het Nederlands Medianetwerk.

Marc Stubbé, Chief Commercial Officer Sanoma (foto rechts) heet de bezoekers hartelijk welkom bij Sanoma. “Wat moeten uitgevers met e-commerce?” Bladen waren volgens hem jarenlang vooral bezig met inspireren en informeren. Maar door meer nadruk op interaction of action te leggen maken ze hun lezerskring toegankelijk voor adverteerders.

Regelingen voor innovatieve MKBers
Freek van ’t Ooster leidt namens iMMovator de middag in. Hij wijst op de mogelijkheden van iMMovator voor het bedrijfsleven. IMMovator helpt innovatie richting te geven en heeft toegang tot de benodigde middelen. Er is vanuit het topsectorenbeleid onder meer geld beschikbaar voor mkb’ers om kennisinstellingen voor zich aan het werk te zetten. Ook komen er steeds meer regelingen voor mkb’ers die samenwerken en werkelijk business willen maken. Lees hier meer informatie over deze MIT-regeling. Op 15 mei wordt er bovendien een informatiemarkt georganiseerd voor ondernemers in de creatieve industrie die gebruik willen maken van de beschikbare regelingen.

Freek wijst tot slot op de iMMovator activiteitenkalender met netwerk- en kennisevents als het Media Jaar Congres op 20 juni en de Media Future Week die van 13 tot 16 mei in Almere plaatsvindt.

E-commerce. De kengetallen.
De Nederlandse e-commerce-markt. Wat bedoelen we daar eigenlijk mee?

Jorij Abrahams (Thuiswinkel) geeft wat kengetallen. Thuiswinkel.org vertegenwoordigt de belangen van alle partijen die online b-to-c verkopen. Van grote partijen als Wehkamp tot winkeliers. Thuiswinkel lobbyt namens alle leden in Brussel en Den Haag, deelt kennis en wil het vertrouwen in online shoppen vergroten via het Thuiswinkel-waarborg. Hoe ziet de online markt eruit?

  • Vrijwel iedereen koopt wel eens online. Verschillen tussen leeftijdscategorieën en opleidingsniveau zijn er nauwelijks meer.
  • De marktomvang is zo’n 9 tot 10 miljard euro. De groei neemt af, maar bedraagt nog steeds 9%. Volgend jaar is de groei naar verwachting tussen 8 en 9%.
  • Travel neemt 40 tot 50% van de omzet voor z’n rekening, gevolgd door Fashion en Toys.
  • Elk jaar kopen consumenten meer online. De gemiddelde transactiesom neemt af. Groei zit vooral in Toys, Muziek, Games, Boeken, Fashion, Telecom en Verzekeringen. Afname is te zien in Software en Consumer Electronics.
  • De groei in aantal transacties zit met name in Kleding en Levensmiddelen.

Abrahams stipt aan dat dit ook een toename van het aantal PostNL-wagens met zich zal meebrengen. “Willen we dat of kiezen we voor andere distributiemodellen?”

Abrahams waarschuwt de uitgevers voor te veel online optimisme: “Het is een enorme uitdaging om online te verkopen. Het is een vechtmarkt. Het is moeilijk om binnen te komen en omzet te maken.”

Thuiswinkel ziet ingrijpende veranderingen op de online consumentenmarkt, waaronder een toenemende concurrentie uit het buitenland. Met het onderzoeksprogramma Shopping2020 wil Thuiswinkel (ism Sanoma) een toekomstvisie ontwikkelen op de consumentenmarkt in 2020. Een paar trends die Thuiswinkel signaleert:

  • Grenzen verdwijnen tussen online en niet-online. Consumenten ervaren één geheel. Ze gaan in de winkel kijken en dan online kopen of kopen zelfs in de winkel online.
  • Verwacht wordt dat veel winkels gaan sluiten. In hoeverre biedt digitaal een alternatief voor de winkelstraat? Thuiswinkel denkt niet dat de winkel gaat verdwijnen. Deze krijgt wel een andere rol.
  • Alles is online te koop, maar wie maakt de sale? Dat is de vraag. Waarom hebben wij geen Nederlandse Zalando. Waarom veroveren Amerikaanse, Duitse en Engelse partijen steeds meer terrein in Nederland? Thuiswinkel wil het onderzoeken.

Abrahams: “Er gaan interessante nieuwe businessmodellen ontstaan. Uitgevers moeten goed kijken: Waar zit ik in de keten?”

De e-commerce strategie van Sanoma
Sander ten Dam, Performance Based Director Sanoma over de e-commerce strategie van Sanoma: “De kern van mijn taak is websites runnen die mensen doorsturen naar webshops en daar laten afrekenen.” Sanoma bezit onder meer Kieskeurig.nl, Startpagina en Fashionchicks en is op gebied van e-commerce actief in heel Europa, waaronder in Nederland. Sander: “Onder e-commerce verstaan we drie dingen: het verkopen van eigen producten, het verkopen via contentplatforms en het verkopen vanuit een leadgenerating platform. E-commerce is een numbers game. Klanten moeten komen en niet alleen ‘kennen’.”

Op een contentplatform bundelt Sanoma informatie en koppelt deze op een slimme manier aan producten die vervolgens via andere websites worden verkocht. Maar het meeste geld wordt verdiend met leadgeneration. Sanoma voelt daarbij de hete adem van retailers als Bol, Zalando en Amazon. Ook het kleine taalgebied en de afhankelijkheid van Google speelt parten. “Nederland is een interessante markt voor buitenlanders. Hier zijn veel online kopers, die bovendien graag kopen en over een breedband verbinding beschikken.”

Sanoma gaat vijf dingen doen om haar positie op de leadgenerating markt te versterken, aldus Ten Dam:

1. Producten beter maken. “Startpagina heeft nog steeds bijna miljoen bezoekers per dag. Startpagina biedt relevante links en stuurt relevante links naar winkels. We willen de dienst verbeteren met personal recommandation technieken die zorgen dat aanbod aansluit op het vertoonde zoekgedrag.

2. Nieuwe verticals introduceren: we gaan uitbreiden in de fashionhoek.

3. Websites via andere devices introduceren: we gaan Fashionchicks en Kieskeurig via andere kanalen aanbieden. Bijvoorbeeld via mobiel, tablet en connected tv.

4. Succesvolle concepten kopiëren in grotere markten. Fashionchicks groeit in Duitsland. Kieskeurig in Frankrijk. We hebben ‘aantallen’ nodig om investeringen aan de ‘achterkant’ van de website te kunnen blijven betalen.

5. Betere funneling. We gaan verder dan alleen leadgeneration. We stappen bijvoorbeeld zelf in Homedecor. En bij Kieskeurig kan ook worden afgerekend. De ambitie is groot? Hoe gaan Sander en z’n team dit aanpakken?

Ten Dam benadrukt het belang van hergebruik van bestaande materiaal. Maar met name ook het belang van het goed trainen en benutten van aanwezig talent.

Sander 20130419 cross media cafe e-commerce from iMMovator

RTL Ventures linkt business

RTL Ventures maakt links tussen mediabedrijf en transactiebedrijf, en haalt daar omzet uit, vertelt directeur Nicolas Egau. RTL Ventures geeft startups (met een omzet van 2 à 3 miljoen euro) geld en business support in combinatie met media- en marketingmogelijkheden. RTL Ventures ontstond vier jaar geleden. RTL-CEO Bert Habets en Nicolas Egau wilden in de crisis minder afhankelijk zijn van de adverteerder en rechtstreeks zaken doen met de consument. Egau: “Ventures haalt 100% van de inkomsten uit e-commerce.”

Het bedrijf heeft alleen belangstelling voor initiatieven als deze voldoen aan vier voorwaarden:

  • minimale groei van 10% in de markt, zoals onderwijs
  • product moet aansluiten bij productgroep of thema’s binnen RTL, zoals homedecoration of koken.
  • business moet gevoelig zijn voor televisie.
  • voor business mag niet te veel liquiditeit nodig zijn.

Voorbeelden van Ventures-projecten zijn Couverts (direct restaurants resereveren), Minto (voor retailers die last hebben van Zalando), Pepper (dating), Sizz (Telecom), Pepper (Dating) en Squla (Onderwijs).

Belangrijke Lessons Learned? “We hebben de luxe dat we onze business kunnen promoten via televisie, maar dat maakt ook afhankelijk.”

Een tweede les: “We kunnen niets zelf doen. We zijn afhankelijk van goede partners.” En tot slot: “We zien steeds meer dat RTL ook van ons  kan leren, van hoe wij de consument benaderen.”

Pitches

Partijen krijgen twee minuten de tijd om een interessant concept voor te stellen dat gelinkt is aan het thema van de middag.

1. Apps voor Connected TV door Hans Ditsch (24i Media)

24i helpt bedrijven apps te maken voor Connected TV. Connected TV brengt televisie en e-commerce bij elkaar. 24i Media is expert in Connected TV in Nederland.

Hans Disch (24i Media) @ CMC:Media en E-commerce from iMMovator

2. IPv6 door Frits Nolet (stichting IPv6)

IP (internetprotocol) zorgt voor vindbaarheid van websites (via IP-adressen) en consument. De IP-adressen zijn bijna op. Het huidige IPv4-systeem dat nog dateert uit de jaren zeventig, gaat binnenkort vervangen worden. Secretaris Frits Nolat van Stichting IPv6 waarschuwt dat de introductie van IPv6 impact heeft op je vindbaarheid. Bedrijven zouden zich hiervan bewust moeten zijn en voorbereidingen treffen. Meer informatie is bij STIPv6 verkrijgbaar.

Frits Nolet (IPv6) @ CMC: Media en E-commerce from iMMovator

3. Tabletpublishing door Arco van den Berg (Tabula Nova )

Tabula Nova is publisher van boeken, tijdschriften, magazines en brochures op tablets en mobiele apparaten. Voornamelijk via apps, met of zonder interactiviteit. Ter inspiratie

Papa leest voor: een kinderboek kan tijdens het voorlezen worden opgenomen, zodat het kind het boek zelf later nog eens kan nalezen of naluisteren (met de stem van de ouder).

Bookster: een app voor downloaden, lezen en kopen van boeken. Je kunt het boek ook in druk bestellen of slechts 1 foto op canvas laten afdrukken, waar ook ter wereld.

Tabula Nova zoekt nog business partners met rechtenvrije foto’s.

Arco van den Berg (Tabula Nova) @ CMC:Media en E-commerce from iMMovator

4. Second page door Hans Nouwens (www.4me.mobi)

Een actie met QR-code doen? 4me zorgt voor de mobiele second page waar de klant via pay pall kan betalend of aanvullende informatie kan vinden.

Hans Nouwens (Second page) @ CMC: Media en E-commerce from iMMovator

Hoe kunnen mediaorganisaties nog iets verdienen? De advertentie-inkomsten zijn laag, de lezer minder loyaal. Na de pauze vier case studies van e-commerce initiatieven uit de uitgeefwereld. Met Corrie Gerritsma (Veen/Bright Magazine), Kris Boon (Sanoma/Leef.NL), Nico Verspaget (Quadia) en Yvette Frantsen en Martijn Hoeksema (Telegraaf/ADSieraden). Peter Wybenga van het Nederlands Medianetwerk (mede-organisator van het Cross Media Café) opent de middag.

Cross Media Awards
Peter Wybenga, van het Nederlands MediaNetwerk, kondigt aan dat tijdens het Mediapark Jaarcongres op 20 juni voor de eerste maal de Cross Media Awards worden uitgereikt. Daarvoor kunnen mensen genomineerd worden in de volgende categorieën: M/V van het jaar, Case, Adverteerder, Bureau en Exploitant.

Achterhaald? “Nee, het is juist tijd om extra aandacht aan crossmedia te geven. Er zijn nog steeds innovaties die over het voetlicht mogen worden gebracht. Veel partijen maken ook nog niet of niet voldoende gebruik van de mogelijkheden.” De stichting zoekt nog aanvullende sponsors naast Power, Spot en CBS Outdoor: “De awards moeten prijzen van formaat worden.”

Bright voor de gadget liefhebber
Corrie Gerritsma is eindredacteur van Bright Magazine, het blad voor de gadget liefhebber dat wordt uitgegeven door Veen Media. Sinds oktober 2012 is er nu ook een Bright Store. Gerritsma vertelt hoe ook Bright Magazine merkte dat inkomsten uit advertenties en abonnementen daalden. “Maar er was wél geld. Onze klanten hadden wel 50 euro over voor een iPhone-hoesje, maar niet voor een abonnement op Bright Magazine.” Dat bracht de redactie op het idee om een eigen store te beginnen. “In Bright schrijven we over gadgets die we zelf supertof vinden en vervolgens verwijzen we ze naar Google voor verkoopadressen. Waarom zouden we niet een eigen Bright Store beginnen, met alleen producten die we zelf “supertof” vinden, een curated store.” Het eerste product was een design lamp. “We wilden bijzondere dingen aanbieden en zelf inkopen. Daardoor kunnen we met kleinere partijen werken, zoals een leermaker uit Utrecht die iPhone-hoesjes maakt. Als we met grotere partijen werken, dan maken bieden we niet het hele assortiment. We maken zelf een keuze uit de collectie of kiezen een unieke uitvoering. Bij elk product hebben we een redactioneel verhaal te vertellen.”

De resultaten: er zijn bijna 500 producten verkocht. Gemiddeld orderbedrag: 51 euro. “Soms levert de verkoop meer op dan de advertentie-inkomsten. Als we nog beter weten wat mensen willen, kan dat alleen maar meer worden.”

Een redactie die spullen verkoopt. Zit daar geen conflict? “Tot nu toe niet. We zijn pas vijf maanden bezig en zijn alles nog aan het uitzoeken.” Toekomstdroom? “We zouden graag een leuk fysiek Brigth-winkeltje willen hebben.”

Corrie Gerritsma (Bright Magazine) @ CMC Media en E-commerce from iMMovator

 

 

 

Leef.nl, een online medisch warenhuis
Sanoma presenteert Leef.nl. Manager Business Development E-commerce Kris Boon vertelt meer over het nieuwe medische online warenhuis. “Leef.nl verkoopt producten om gezond te worden en gezond te blijven.” De website is een samenwerking tussen Sanoma en Mosadex-apothekers. “Mosadex had de behoefte om met de consument te communiceren. Sanoma is daar expert in. De samenwerking werkt goed, omdat we twee complementaire bedrijven zijn.” Leef.nl is een gezondheids- en medisch warenhuis. De site wil Nederlanders helpen aan hun gezondheid te werken. Mensen kunnen hier ook hun medicijnen kopen of halen. De afhandeling gebeurt via de Mosadex-apotheker (Service Apotheker). Leef.nl is nadrukkelijk geen online apotheek.

Over de strategie van Leef.nl: “Zorg is een grote en zeer gefragmenteerde markt, waar veel aanbod is. Leef.nl wil niches vinden en deze helemaal uitwerken. Bijvoorbeeld: kinderen met astma. Dit kerndomein gaan we helemaal uitzoeken en bouwen daar content en producten omheen, zodat we mensen echt kunnen helpen.”

Learnings tot nu toe. Boon: “We zijn pas sinds 1 januari live, dus veel ervaring hebben we nog niet.” Maar dan toch:

  • Gezondheidszorg is geen retail. We wilden een e-commerce platform maken, maar de gezondheidsmarkt werkt anders.
  • Eerst een soft lounge en dan een –officiële- hard lounge werkt goed. Zo kun je online ervaring opdoen. Ons huidige succes hebben we op basis van de soft lounge. (De hard lounge is op 1 juni via radio, tv en de aangesloten apothekers.)
  • Sanoma heeft echt iets toe te voegen voor business partners (los van de content). Via onze eigen media hebben we bereik. Daarnaast is Sanoma een opeenhoping van experts. We hebben tientallen experts die ons hebben kunnen helpen door even mee te kijken. Kernteam is dus klein, maar kennisgroep is groot.
  • Aldoende leren. We zijn erin gesprongen en leren stapje voor stapje. Onze strategie is al drie keer gewisseld. Was het dan beter geweest niet direct te springen? Pas als je begint, kun je zien wat werkt of niet.

Medicijnen bestellen via Leef.nl. Hoe zit dat? En hoe zit het met de wet op privacy? Boon: “Leef.nl is veel meer een contentplatform dan een webshop. De patiëntengegevens zijn van de apothekers. De afhandeling van de medicijnen verloopt ook via de apotheker.“

Kris Boon (Leef.nl) @ CMC: Media en E-commerce from iMMovator

 

Online video voor beste resultaten

Video verkoopt aldus Nico Verspaget van Quadia Online Video. Quadia is gespecialiseerd in online video en maakt onder meer video voor e-commerce websites. Quadia biedt een online videoplatform waar bedrijven video’s kunnen beheren en produceren. Quadia ondersteunt ook bij contentproductie en adviseert bedrijven.

Hoe kun je online video inzetten om resultaten te behalen? Nico onderstreept het toenemende belang en de impact van online video o.a. voor e-commerce met cijfers:

 

  • Tegenover elke zoekopdracht bij Google, staan 3 video views.
  • per dag wordt 104.000 uur videocontent geupload op YouTube
  • De verwachting is dat mobiele video in 2015 groter is dan video via desktop. Verspaget: “Zorg dus dat je webshop ook mobiel goed werkt.”
  • 60% van alle televisies zijn al internetenabled.
  • Social media: het vijfde scherm. Aanbod van video posts via social media groeit. Deze video referrals worden gemiddeld beter bekeken: de kijktijd stijgt met zo’n 15%. Alleen al in oktober 2012 waren er 840.000 video shares.

Het belangrijkst: video blijkt aankoop fors te stimuleren. 60% kijkt naar een filmpje (review, testimonial of productfilmpje) voordat ze overgaan tot aankoop. En consumenten die video bekijken, blijken vaker tot aankoop over te gaan.

Quadia illustreert de kracht van online video met een case over de ticketverkoop voor Mama Mia i.o.v. Stage Entertainment. Videoclips konden gratis worden geshared en bevatten de link naar ticketverkoop. Meer dan 57% van de bestellingen kwam via social netwerk. Dit leidde tot 24% meer omzet.

Een andere case is de interactieve video van ABN Amro voor advies over schenken en erven. De interactieve video genereerde tegelijkertijd cijfers voor marktonderzoek. Tot slot de automatisch gegenereerde en gepersonaliseerde video van Vodafone. Klanten krijgen een persoonlijk advies via video op basis van hun verbruiksgegevens.

Nico verspaget (QUADIA Online Video) @ CMC Media en E-comerce from iMMovator

 

Telegraaf verkoopt sieraden

TMG verbindt media met mensen. Past dan de verkoop van sieraden? “Ja”, aldus shopmanager e-commerce Yvette Frantsen en Category Manager webshop Martijn Hoeksema van TMG. “Het sieradenmerk is via onze media geïntroduceerd aan ons hele bereik. TMG definieert E-commerce als ‘turning audience into customers’.

Hoeksema: “De e-commerce-afdeling is in 2006  gestart. We zorgen voor een derde geldstroom naast abonnementen en advertenties.” Momenteel exploiteert E-commerce drie websites: Telegraaf.nl, Heimweewinkel.nl en A&Csieraden.nl.”

A&C is een populair Noors sieradenmerk. De sieraden worden wereldwijd verkocht in meer dan 1000 winkels. De omzet was140 miljoen in 2010.

Hoeksema: “De focus lag op retail totdat wij met ze in contact kwamen.”

De sieraden werden eerst in de gewone Telegraaf-webshop verkocht, maar dit werd zo’n groot succes dat er een aparte webshop werd gemaakt. “Een white label. De achterkant is nog steeds de Telegraaf-webshop. Marketing vindt plaats via De Telegraaf en andere Telegraaf-media.”

De Telegraaf lanceert met A&C een nieuw merk op de Nederlandse markt. We willen een A-brand neerzetten. “We starten met etail, maar willen de sieraden ook fysiek via retail gaan aanbieden.” Het verdienmodel: “Van A&C krijgen we marketingvergoeding, een marge, kickback van retailverkopen en we mogen het model doorvertalen naar het buitenland.” Het interessante van het model is dat Telegraaf z’n mediabereik verzilvert door etail en retail van sieraden.”

Yvette Frantsen houdt zich bezig met verkoop en marketing: “Hoe zorg je dat de juiste doelgroep de sieraden koopt.”

A&C is in september 2011 gestart. Voor marketing wordt gebruik gemaakt van eigen media. Ook is er zoveel mogelijk samenwerking met eigen titels zoals Vrouw magazine, Privé en Sky Radio en zijn er online campagnes via eigen portals. Uitdaging is nieuwe doelgroepen vinden. Frantsen: “Ons budget is vrij beperkt. We zijn afhankelijk van de marge.” De marketing is daarom creatief. A&C lift vaak mee op productpagina’s, maakt gebruik van BN’ers als Angela Groothuizen en Beertje van Beers en verstuurt email-nieuwsbrieven. Er is ook gestart met social media. “Facebook is ideaal voor branding en storytelling. Het verhaal achter A&C, een lovestory, bepaalt een deel van hun succes.” In mei start A&C ook een popup store in 9 straatjes in Amsterdam.

Resultaten A&C tot nu toe: Facebook 2600 likes, 12.500 sieraden verkocht, 10.000 e-mailadressen, 10 retailers.

Wat kan A&C betekenen voor andere media en titels? A&C zoekt samenwerking

  • voor A&C-advertenties in titels, waarbij uitgever geld verdient door omzet uit verkoop.
  • voor lezersaanbiedingen met A&C-sieraden.
  • voor wervingspremiums. Sieraden met hoge verkoopwaarde tegen lage inkoop of speciaal voor een titel geproduceerde sieraden.
  • voor bel & win-acties waarbij lezers/abonnees een meet&greet in Oslo kunnen winnen
  • voor gebruik van de sieraden in fotoshoots.

Yvette Frantsen en Martijn Hoeksema (TMG) @ CMC: Media en E-commerce from iMMovator