14 december 2016
cross media cafe Business

Cross Media Café Radio: over radiopioniers, radiokunst en radio on demand

Radio is al bijna 100 jaar oud, maar ontwikkelt zich nog volop. Het iMMovator Cross Media Café op 13 december in Beeld en Geluid gaf een overzicht van de radio-innovaties. Samenstelling en moderation: Monique van Dusseldorp.

Agenda iMMovator en deelname South by Southwest (SXSW)

Freek van ’t Ooster, directie iMMovator, opende het café met het nieuws van de Media Green Deal tussen mediabedrijven en de gemeente Hilversum. In de Green Deal spreken de mediabedrijven de intentie uit om voor de periode tot en met 2020 tenminste 70% van hun stroomverbruik te verduurzamen.

 

Ook aandacht voor de iMMovator-agenda voor 2017.

  • Op 24 januari is storytelling-specialist Michel Reilhac ’s morgens te gast in een gratis Meet de Master-sessie in de SWITCH op het Mediapark.
  • Op 31 januari is er een Cross Media Café met het thema Behind the Filter Bubble. Door filtering en personalisering is wat we zien op internet steeds minder divers. Welke invloed heeft dat bijvoorbeeld op de verkiezingen?
  • In 2017 loopt ook het Media Matters Programma door. Dit is het programma dat startups verbindt met gevestigde bedrijven. De insteek wordt anders. Op basis van de behoefte van een bestaand mediabedrijf wordt een passende startup gezocht.

Mir Wermuth vertelt kort wat dit jaar de plannen zijn voor de Nederlandse aanwezigheid op het jaarlijkse South by Southwest (SXSW)-festival in Texas. SXSW is dé ontmoetingsplek en broedplaats voor de internationale wereld van film, muziek en e-cultuur. Dit jaar presenteert de Nederlandse creatieve industrie zichzelf sterker dan ooit te voren. Onder de noemer de New Dutch Wave komt er een grote beursstand, een eigen huis voor o.a. demo’s en een podium, waar ruimte is voor o.a. fashion en dance. Voor ondernemers die zich op SXSW willen presenteren en willen participeren zijn er verschillende deelnemerspakketten. Instap: 500 euro. Wie interesse heeft, kan zich melden bij Mir Wermuth (iMMovator).

Beeld en Geluid en de expositie Idzerda op Google Arts & Culture

Op 6 november 2019 bestaat radio 100 jaar. Beeld en Geluid loopt zich alvast warm met de online expositie Idzerda, the first radio broadcaster op Google Arts & Culture, een expositie over de Nederlander die op 6 november 1919 vanuit zijn eigen studio in Den Haag het allereerste radio-omroepprogramma uitzond. Carlien Booij, Coördinator Kennisloket en Collectiekennis en Hans van der Windt, Hoofd presentatie Beeld en Geluid vertellen meer over de keuze voor Google Arts & Culture. Via Google kan de expositie een groot internationaal publiek bereiken: de expositie blijft over een lange periode staan en alle content is te downloaden en kan worden gebruikt door derden. Door de opzet van Google Arts & Culture zelf wordt de content van Beeld en Geluid ook in een breder perspectief geplaatst. De content wordt omringd door relevante content van musea en archieven over de hele wereld. De expositie komt ook in Beeld en Geluid.

Online radiostations plukken in de Radio.Garden

Radio houdt niet op de grens en is niet alleen een medium voor muziek of informatie. Radio verbindt en geeft informatie over de afzender: je krijgt een beeld van de identiteit van de afzender, ook als je de taal niet spreekt. In het kader van het onderzoeksproject Transnational Encounters ontwikkelde Beeld en Geluid samen met Studio Puckey en Moniker een interactieve online installatie. Bas Agterberg, Specialist Mediahistorie Beeld en Geluid en Jonathan Puckey van Studio Puckey presenteerden met trots het resultaat: Radio.garden, een online wereld waar je op een virtuele globe live kunt intunen op online radiostations over de hele wereld. De online versie bevat ook een sectie waarmee je op dezelfde manier informatie kunt vinden over jingles, dé manier om je identiteit als zender neer te zetten. Op dezelfde wijze kun je de wereld ook afreizen voor historische clips en voor verhalen van mensen die vertellen hoe ze in aanraking kwamen met radio. De online versie wordt op dit moment vertaald in een 4D-installatie, waarbij de gebruiker met de hand kan navigeren. Met Radio.garden wordt de audiovisuele database op een originele manier ontsloten. Radio.garden werd op 12 december jl. openbaar gezet en opgepikt door nieuws-community Reddit.com. Binnen 24 uur werd Radio.Garden 300.000 keer bezocht. Virals blijken een specialiteit van Puckey.

Online radio wordt volwassen met v-OR

Vincent Bruijnes van dance station DeepFM is voorzitter geworden van de Stichting Verenigde Online Radiostations (v-OR). De stichting heeft als doel de gemeenschappelijke belangen van online radio-exploitanten te behartigen en de professionalisering van de online radiomarkt te stimuleren. Monique van Dusseldorp interviewt Bruijnes over het belang van de stichting. Bruijnes: “De v-OR richt zich vooral op online stations die een serieuze, professionele speler zijn op de radiomarkt, partijen die hun zaken ook juridisch gezien goed op orde hebben en rechten afdragen.” De v-OR is uitdrukkelijk niet bestemd voor stations die ook via FM uitzenden. Bruijnes schat in dat op dit moment zo’n 1500 online stations actief zijn, daaronder vallen ook honderden ‘zolder-zenders’. De v-OR heeft op dit moment 15 leden, met name muziek-, thema- en evenementenzenders, waaronder Ferry Maats Soul Show, Soul Train, De Efteling, de Grandprix-zender en Kinderradio (zie ook onlineradion.nl). De stichting behartigt onder meer de belangen in juridische kwesties. Zoals: hoe ga je om met rechten als je uitzendingen buiten Nederland worden beluisterd? En: hoe weten online stations zeker dat hun afdrachten bij de artiesten terecht komen? Wat zijn de kansen voor online radio, wil Monique weten. Bruijnes ziet met name een markt voor online radio als themakanaal ter ondersteuning van andere initiatieven, bijvoorbeeld radio rondom evenementen. Of voor bedrijven, zoals hotels, die radio kunnen gebruiken om de beleving te versterken. Een succesvol voorbeeld is ook Efteling-radio. Wat het gemiddelde station opbrengt? Bruijnes maakt een grove indeling: starters zo’n 100 tot 1000 euro per maand. Een beetje volwassen station als DeepFM tussen de 10.000 en 20.000 euro.

MeLoveRadio combineert lineaire radio met on demand streaming

Reinier Hamstra, mede oprichter StingR Interactive Radio, presenteert MeLoveRadio dat live radio en online streaming combineert. Meloveradio biedt een schil voor bestaande streamingdiensten en radiostations in de vorm van een webapp.​​ De app fungeert als een soort muziekontdekker rond radio, aldus Hamstra. Via MeLoveRadio kunnen luisteraars zien welke tracks op dit moment worden gedraaid op alle populaire zenders, welke nummers volgen en wat de top 20 populairste tracks van elk station zijn. De luisteraar kan ook favoriete tracks opslaan, afspeellijsten aanmaken, muziek later afluisteren en delen. MeLoveRadio maakt bij online streaming gebruik van Spotify en YouTube. Op 16 december wordt ook de mobiele app gelanceerd.

Heeft Hamstra geen negatieve reacties uit de radiowereld gekregen? Op MeLoveRadio wordt immers content van andere partijen binnen de MeLoveRadio-omgeving afgespeeld? Hamstra geeft aan dat hij alle grote partijen gesproken heeft gesproken en dat de constructie wettelijk is toegestaan. Nederland is het testland voor MeLoveRadio. De app is nu nog in beta en moet nog goed uitgetest worden. Ook komen er nog apps voor tablets en carsystemen. Hamstra staat open voor partnerships.

BNR-luisteraar laat zien wat hij ervan vindt met Voizzup

BNR radio wilde de luistertijd verlengen en schakelde daarvoor Voizzup in. Voizzup evalueert radioprogramma’s zonder de luisteraar naar z’n mening te vragen. Het bedrijf registreert gedrag: wanneer zet de luisteraar de radio harder of zachter, en wanneer zet hij de zender uit. Tommy Ferraz, Co-founder Voizzup en Annick van der Leeuw, eindredacteur BNR Nieuwsradio, vertellen over de ervaringen. Van der Leeuw stelt dat je als radiomaker vaak vanuit een onderbuikgevoel werkt. Via Voizzup kreeg ze dagelijks een top 5 van de best scorende en slechtst scorende items, waardoor ze heel nieuwe inzichten kreeg. Binnen een jaar had BNR het marktaandeel in de leeftijdsgroep 35-49 jaar vergroot van 0,7% naar 1,1% en was de luistertijd vergroot van 73 naar 108 minuten. BNR kon met de nieuwe luisterevaluaties diverse testen doen, waaronder experimenten met teasers rond commercialbreaks, met de lengte van breaks en met het al dan niet vermelden van de lengte ervan. Van der Leeuw vertelt ook over een test met sportitems van BNR. Sport wordt nooit met BNR geassocieerd en de vraag was of sportnieuws niet beter achterwege gelaten konden worden. Uit de Voizzup-evaluatie bleek dat sportitems juist in de top 5 scoorden van meeste populaire items. Luisteraars zagen sportnieuws als need-to-know, als onmisbaar onderdeel van hun dagelijkse nieuwsvoorziening. De redactie besloot vervolgens alleen sportnieuws uit te zenden als er ook echt nieuws was. Voor dataverzameling gebruikt Voizzup gebruikgegevens van de mobiele app. Met de app bereikt BNR 20% van het luisterpubliek, is dat geen smalle basis? Tommy Ferraz stelt dat het staton zelf moet beslissen of zij de app-luisteraars representatief vindt voor de luisteraar. Hij stelt daarbij dat gebruikers van een mobiele app vaak bewuster luisteren dan iemand die BNR bijvoorbeeld op de desktop aanzet en gewoon de hele dag laat draaien.

Lees ook deel 2 van dit Cross Media Café.

Presentaties:
Benieuwd naar alle presentaties? Je kan ze hier bekijken.

Video’s:
De video’s van dit Cross Media Café zijn hier te bekijken op ons vimeo kanaal.

Foto’s
Bekijk hier alle foto’s die gemaakt zijn op het Cross Media Café.