25 januari 2017
immersive media Content

Michel Reilhac: Storytelling en Virtual Reality

Op dinsdag 24 januari was Michel Reilhac te gast in de SWITCH op het Media Park. Michel is producent bij Submarine Channel en designer die op een innovatieve manier gebruik maakt van storytelling. Hij zet daarvoor diverse platformen in, zoals televisie, mobiele telefoons, tablets en evenementen. Hij maakt content en verhalen voor VR en is pionier op het gebied van interactieve en immersive storytelling.

Hij vertelde in deze Meet the Master over de mogelijkheden van Virtual Reality. VR is nu nog in de experimentele fase. Het is een nieuw medium die de gebruiker kan betrekken in de voortgang van een verhaal. De definitie van VR zoals Michel het stelt is dat je door middel van het dragen van een VR bril het middelpunt bent van de experience. Virtual Reality staat nog in de kinderschoenen. Een mooie vergelijking die Michel maakte was de opkomst van de film in 1895 met de gebroeders Lumière die in die tijd zeer vooruitstrevend waren op het gebied van film. Virtual Reality staat nu op hetzelfde punt als destijds de film. De mogelijkheden en kansen met VR zijn eindeloos maar gaan wel gepaard met trial and error. Ondanks dat Michel stelt dat VR nog in haar kinderschoenen staat waagde hij zich wel aan de pikante uitspraak dat over vijf jaar alle smartphones zijn vervangen door brillen waar we alles mee zullen doen.

Virtual Reality kan er toe leiden dat een toetsenbord zoals we die nu kennen niet meer nodig is, maar dat je met handgebaren kunt navigeren binnen de virtuele omgeving. Je lichaam wordt de interface. Facebook gaat bijvoorbeeld gebruik maken van VR chatrooms waar je met elkaar in een digitale ruimte kunt communiceren. Een mooi voorbeeld kun je zien op YouTube:  “Facebook Social VR Demo – Oculus Connect 2016 https://www.youtube.com/watch?v=YuIgyKLPt3s

VR is een mooi stukje techniek, alleen blijven de verhalen die je wil vertellen het belangrijkst. De manier van verhalen vertellen werkt grotendeels hetzelfde met VR als via andere media.  VR bied alleen extra mogelijkheden, je breekt de 4de wand af. De gebruiker zit op die manier midden in het verhaal en laat zich ook niet zo makkelijk sturen en controleren. Dit kun je met geluid of licht wel wat, maar iedereen kan een VR experience anders beleven.  VR zal uiteindelijk invloed krijgen op ons dagelijks leven. Je kunt het omarmen als een nieuwe optie om verhalen te vertellen en om nieuwe game experiences te genereren. Een deel van de games veranderen dan in een VR verhaal. Je kunt dan echt ‘deelnemen’ aan het verhaal. De game “Heavy rain” is hier een goed voorbeeld van.  https://www.youtube.com/watch?v=fMK6sTnMxBI

Er zijn echter ook nadelen aan VR. Mensen kunnen er verslaafd aan raken, misselijkheid oproepen(zeeziekte) en in een isolement raken.  Ook kan het schadelijk zijn voor je ogen, maar dit is een probleem waaraan wordt gewerkt, met bijvoorbeeld minuscule spiegels die het licht op je netvlies reflecteren, hierdoor neemt de schadelijkheid af. Het denken in vlakken moet je bij VR vergeten. Bij Virtual Reality moet je in een bol denken, met de gebruiker in het centrum. VR kan met “moving tracking sensors” een grote verandering in het gamen veroorzaken. In plaats van naar een scherm kijken met een controller, zit je in de game en gebruik je je hele lichaam om een game te spelen.  https://www.youtube.com/watch?v=yFnciHpEOMI

Sound design in VR verschilt ook met traditionele media. Een goed voorbeeld is te vinden op deze website: http://classicalmusicreimagined.com/2016/09/23/the-virtual-reality-orchestra-classical-on-360-camera/

Al met al is VR een techniek met vele mogelijkheden. Virtual reality staat in de beginfase en er is met goede content een grote markt aan te boren. Het gebruik van VR in games, films en evenementen is al opkomend en zal alleen maar toe nemen.

Videoverslag

Bekijk hier de volledige presentatie.