6 februari 2014
cross media cafe Business Tech

Verslag Cross Media Café: De toekomst van mobiele media diensten – het belang van context

Wearable computing is snel in opkomst. Wat begon met de smartphone verplaatst zich nu naar de smart watch, smart ring en Google Glass. Deze verschuiving brengt voor media bedrijven nieuwe uitdagingen en kansen met zich mee. Vooral informatie leveren aan de gebruiker in de juiste context wordt steeds meer van belang. Welke veranderingen en mogelijkheden dit met zich meebrengt was het onderwerp van het Cross Media Café van 4 februari: De toekomst van mobiele media diensten – het belang van context.

Het speelveld van smart devices
De kick-off werd verzorgd door Inge Monsees, Research Manager media bij GfK die een beeld van het huidige speelveld van smart devices gaf en wat we daarvan kunnen verwachten.

Momenteel zijn er  8,5 miljoen smartphones in Nederland. Ten opzichte van 2012 is dit met 9% toegenomen maar de groei stabiliseert. Er zijn meer Nederlanders met een smartphone dan met een PC. De grootste penetratie van smartphones is bij de jongeren, maar de ouderen zijn bezig met een inhaalslag.

De tablet markt is ten opzichte van 2012 gegroeid met 19% en blijft doorgroeien. Tablet bezitters zijn vooral de 35-49 generatie maar de groei is gelijkmatig verdeeld over alle leeftijdsgroepen. De tablet wordt voornamelijk thuis gebruikt, vaak als vervanging voor de PC. Buitenshuis wordt de smartphone vooral gebruikt.

TV kijken op de smartphone gebeurt nog relatief weinig, 8% van de smartphone bezitters kijkt wel eens TV op de smartphone ten opzichte van 24% bij tablet gebruikers. 48% kijkt wel eens audiovisueel materiaal op de smartphone.

Wearable devices
Qua wearable devices is de smart watch de snelste groeier. Er zijn in Nederland 4.297 smart watches verkocht in 2013 (eerste cijfers van 4 fabrikanten) waarvan maar liefst 3.000 in de laatste 3 maanden van 2013. Vooral jongeren vinden de smart watch interessant, bij ouderen leeft dit minder.

Uit onderzoek bleek dat 12% van de Nederlanders zegt Google Glass te willen kopen wanneer deze op de markt komt. Vooral jongeren vinden dit interessant.

Op de vraag of de groei van wearables gaat doorzetten kon Monsees nog geen antwoord geven omdat er nog te weinig verkoopdata over is. Cruciaal hierin is of het door de doelgroep als hip of makkelijk wordt gezien.

Inge Monsees (GfK) @ CMC Mobiele media diensten from iMMovator

Bekijk de video van de presentatie van Inge Monsees hier.

Van apps naar context
In zijn presentatie ging Iskander Smit, Strategy Director bij info.nl in op hoe je voor devices als Google Glass op een andere manier media moet ontwikkelen. Met zijn bedrijf info.nl heeft hij inmiddels hier de eerste ervaringen mee opgedaan.

Wearables gaan de media consumptie veranderen. Volgens Smit is “relevantie het belangrijkste aspect om te overleven.” Google Now is een voorbeeld hoe informatie wordt aangepast op de gebruiker. Deze denkwijze waarbij de technologie reageert op de gebruiker wordt steeds belangrijker.

Het draait om triggers niet om destinations volgens Smit, dat wordt voor wearables de nieuwe interface: “Voor Google Glass is het niet belangrijk om apps te maken, maar om diensten te maken waarmee je notificaties kan tonen in de juiste context en op het juiste moment.”

Notificaties worden gekoppeld aan enerzijds context en anderzijds aan sensors. Wearables zijn hierin de connectors die de context en sensors aan elkaar knopen en waarop gereageerd kan worden door apps en online diensten.

“Als je media snapt en weet wat je ermee kan zijn wearables heel interessant.” volgens Smit. “Zenden kan niet meer, je moet zoeken naar de context en daarop inspelen bij de gebruiker.”

Iskander Smit (Info.nl) @ CMC Mobiele media diensten from iMMovator

Bekijk hier de video van de presentatie van Iskander Smit.

De toekomst van nieuws op wearables ligt bij de juiste context
“We zijn allemaal lui” volgens Brechtje de Leij, Head product development news bij Sanoma. Zodra de techniek iets makkelijker maakt voor ons dan willen we niet anders dan dat. Maak het dus makkelijk dan zijn we on-board.

De grootste uitdaging voor Sanoma is omgaan met de beperkingen die wearables bieden. Relevantie op basis van een contextuele trigger is van groot belang omdat de gebruiker binnen twee seconden heeft bepaald of deze micro interactie zinnig is voor hem. Die twee seconden moeten leiden tot actie.

Glassware (software voor Google Glass) van de New York Times geeft 1 keer per uur een nieuwsupdate. Dat is niet nuttig omdat het niet in context is. Apps als Fieldtrip doen dat wel omdat je al fietsend door Amsterdam contextuele informatie krijgt over de historische gebouwen die je om je heen ziet.

De Leij heeft bij Nu.nl een development dag gehouden om te experimenteren met Google Glass en  contextuele triggers voor content. Al snel was duidelijk dat Google Glass journalistieke storytelling naar een nieuw niveau gaat tillen. “Nieuws kan letterlijk worden gemaakt uit ogen van de reporter en zo nodig live worden meegemaakt bijvoorbeeld met een Google Hangout.” volgens de Leij.

Sanoma verwacht veel van burgerjournalistiek met Google Glass. Dit wordt makkelijk en sneller omdat burgers overal direct een camera bij de hand hebben. Met die gedachte heeft Sanoma NuFoto glassware gebouwd waarmee foto’s direct kunnen worden ingestuurd vanaf Google Glass.

Volgens de Leij ligt de toekomst ligt bij nieuws in de juiste context. Je loopt ’s ochtends de deur uit met Google Glass en krijgt de nieuwsberichten te zien die interessant of relevant zijn voor jou. Doordat Google Glass weet waar je bent wordt informatie gestuurd wanneer het jou uitkomt, dus niet als je in vergadering zit maar wel als je op de bank voor de TV zit.

Op het gebied van wearables heeft de smart watch momenteel de focus bij Sanoma. De eerste Nu.nl app voor de smart watch is inmiddels beschikbaar en is een paar 100 keer gedownload. Een nieuws app voor Google Glass moet eerst verder worden onderzocht voordat hiervoor een app wordt ontwikkeld.

Brechtje de Leij (Sanoma) @ CMC Mobiele media diensten from iMMovator

Bekijk hier de video van de presentatie van Brechtje de Leij.

Sportmomenten live via Google Glass
Stats for Glass is de eerste glassware app ontwikkeld door Infostrada Interactive waar Jan Willem Eshuis CTO is. Stats for Glass biedt de mogelijkheid live updates van voetbalwedstrijden en de Olympische Spelen te tonen op Google Glass.

Gebruikers loggen in op de website en verbinden Google Glass. Vervolgens worden voetbal clubs gekozen waar updates over worden gestuurd. Zodra de wedstrijd start krijg je updates van doelpunten, gele of rode kaarten, wissels en wanneer de wedstrijd is afgelopen. Vergelijkbare updates worden straks voor verschillende Olympische sporten gegeven tijdens de Olympische winterspelen.

Infostrada onderzoekt of er meer kan worden geleerd van de informatie die ze terugkrijgen van de gebruiker. Updates kunnen bijvoorbeeld worden gemute; dan is de vraag wanneer een gebruiker dat doet en waarom. Hiermee wil Infostrada leren hoe ze de context van de informatie kunnen verbeteren en relevanter kunnen maken voor de gebruiker.

Volgens Eshuis is de volgende stap ook video te tonen in Google Glass. Nadat een doelpunt is gemaakt kan dit enkele minuten later zichtbaar worden gemaakt op Google Glass. Ook kunnen bijvoorbeeld herhalingen van buitenspel situaties direct worden getoond.

Stats for Glass is eind december live gegaan. Inmiddels zijn er 100 geregisterde gebruikers waarvan 80 het ook daadwerkelijk met Google Glass gebruiken.

Jan Willem Eshuis (Infostrada) @ CMC Mobiele media diensten from iMMovator

Bekijk hier de video van de presentatie van Jan Willem Eshuis.

Google Glass Panel
In Nederland zijn momenteel ongeveer 30 Google Glass eigenaren. Hiervan zijn er een vijftal bereid gevonden om er vragen over te beantwoorden tijdens Cross Media Café. De eerste vraag voor het panel: waarom gebruik je Google Glass?

Daphne Channa Horn (fotograaf) gebruikt het met name voor fotojournalistiek en heeft er inmiddels reportages mee gemaakt voor de NOS en VPRO. Als fotograaf merkt ze dat ze met Glass een ander soort foto’s maakt. De kwaliteit is minder maar doordat je zelf de camera bent krijg je een ander beeld. Zij omschrijft dit als “de natte droom van journalist”.

Krijn Schuurman (project manager/spreker) wil het vooral zelf ervaren. Hij merkt dat soms mensen ervan schrikken en vragen of hij de andere kant op willen kijken, maar meeste reacties zijn toch positief.

Maarten Lens-Fitzgerald (co-founder Layar) deelt vooral momenten via Google Glass via social media. Met Layar wil hij experimenteren met de augmented reality mogelijkheden van Google Glass waarbij je toegang kan krijgen tot een andere wereld.

John Kivit (CEO, Shareforce) wil vooral vroegtijdig apps ontwikkelen voor Google Glass. Volgens hem is het een andere discipline dan het ontwikkelen voor tablets en smartphones. Hij ziet bijvoorbeeld mogelijkheden bij zijn klant Smulweb om recepten te tonen op Glass. Het maken van apps voor Google Glass is niet ingewikkeld doordat een Android platform is, de uitdaging zit vooral in het bedenken van nieuwe relevante en contextuele diensten.

Ben van der Burg (Chief commercial officer, Triple IT) draagt Google Glass maar weinig. Ook hij kijkt naar wat Triple IT ermee kan qua ontwikkeling in de toekomst. Hij ziet wel dat er iets gaat gebeuren maar nu is het nog niets “Het is echt nog beginfase van een tijdperk”. Hij ziet vooral mogelijkheden op momenten dat je je handen vrij wil hebben, bijvoorbeeld voor een automonteur of schaatsers die de ideale lijn geprojecteerd willen zien.

Het panel vind het gebruik van Google Glass nog niet verslavend. Lens-Fitzgerald mist het wel op sommige momenten, bijvoorbeeld als zijn Google Glass leeg is en hij zijn handel vol heeft “dan is je mobiel uit je zak halen opeens een hele handeling.”

Kinderen van onder de 13 mogen geen gebruik maken van Glass omdat het niet goed is voor de ontwikkeling van de ogen en het brein. Van der Burg heeft dit al gesignaleerd bij medewerkers waarbij na een dag Google Glass gedragen te hebben het oog iets scheef leek te gaan staan.

Op de vragen rondom privacy en regelgeving is nog geen eenduidig antwoord. Horn geeft aan dat haar Google Glass niet altijd aanstaat maar dat ze ook foto’s en video’s kan maken zonder dat iemand dat doorheeft. Zij vraagt zich af of het ethisch verantwoord is: “in Turkije vertelde een dokter haar dat als ze de opnames die ze op dat moment maakte online zette hij niet alleen de komende maanden geen werk heeft maar ook geen leven meer. Dat soort uitspraken zetten je wel aan het denken.” aldus Horn.

Van der Burg relativeert dat er altijd eerst de technologie is en daarna de regelgeving volgt. “Je moet het vergelijken met verkeer, je leert er mee omgaan en straks moet je voor gebruik een soort digitaal verkeersdiploma hebben.”

De mogelijkheid voor Google om eye tracking te doen waar de gebruiker geen controle over heeft vind het panel geen groot probleem. “Ze weten toch al alles van me” aldus Lens-Fitzgerald.

Hoe veel de panelleden Google Glass dagelijks ophebben varieert sterk. Van bijna nooit (van der Burg) tot de hele dag (Lens-Fitzgerald). Overige panelleden dragen het tussen de 3 tot 6 uur per dag.

Bekijk hier de video van het Google Glass panel.