8 juni 2016
cross media cafe sport & live events Content

Sport- & media-innovaties verrijken live events

Sport en media versterken elkaar. Media-innovaties en toenemende connectiviteit kunnen sportwedstrijden verrijken en verdiepen. Dat verbetert de band met de supporters of kijker, en daarmee de commerciële kansen. Tijdens het Cross Media Café Sport- & Media-innovaties op 6 juni jl. in Amsterdam Arena lieten gevestigde partijen en startups hun aanpak zien. Met voor de pauze bijdragen van Amsterdam Arena, NOS, RTL, Widget Company/Ziggo, Fox&24imedia, CupCoach/KNVB en Ajax Media. Moderator: Monique van Dusseldorp.

Welkom

Freek van ’t Ooster (directie iMMovator) opent het Cross Media Café in een prachtige bovenzaal van Amsterdam Arena en bedankt gastheer Henk van Raan. Vervolgens wijst hij kort op de iMMovator Eventagenda voor de komende tijd. Op 14 juni organiseert iMMovator de tweede Technology Update in samenwerking met TNO. Ditmaal over Governance. Op 23 juni vindt het jaarlijkse Media Park Jaarcongres plaats met als thema: The Video Age. Aanmelden kan nog steeds.

Amsterdam Arena gaat voor de beste Fan Experience

Ook een hartelijk welkom namens Amsterdam ArenA door Henk van Raan, Director New Business Development Amsterdam ArenA. Het stadion won op 1 juni de ‘Fan Experience’-award. Een internationale onderscheiding voor het stadion met de beste fan experience rond en tijdens evenementen. Van Raan vertelt hoe Amsterdam Arena de experience elk jaar zal blijven verbeteren voor de best mogelijke bezoekerservaring tijdens de EK in 2020, waarbij Nederland gastland is. Sinds 2015 loopt daarvoor een innovatieprogramma in het kader van Amsterdam Smartcity, waarbij ontwikkelaars, creatieven en studenten van harte uitgenodigd zijn om (smart) innovaties voor live events te ontwikkelen en te testen in het stadion. Amsterdam Arena wil tot de meest innovatieve stadions ter wereld (blijven) behoren en zich verder innoveren als live event-partner voor Ajax en de stad Amsterdam.

NOS digitaal klaar voor een drukke sportzomer

De NOS heeft een reputatie hoog te houden. De omroep wil elke doelgroep bereiken en blijft daarin experimenteren met nieuwe platforms voor het nieuws van NOS, NOS kort, Nieuwsuur en Jeugdjournaal. Onlangs wonnen ze de SpinAward met hun Snaplines: ultrakort nieuws-met-een-twist voor jongeren op Snapchat. Het team van Lara Ankersmit, hoofd nieuwe media NOS, bereidt zich voor op een drukke sportzomer met het EK voetbal, de Tour de France en de Olympische Spelen. Wat gaan ze online aanbieden? Lara Ankersmit somt het aanbod op. Voor Euro 2016 komt de NOS met extra livetreams op de website en via de app. Alles full responsive. Gebruikers kunnen live en on-demand clips en programma’s bekijken en het wedstrijdschema raadplegen. Dit aanbod is ook beschikbaar voor OTT-devices, apple tv en smart devices. De website voor de EK is afgelopen weken opnieuw gemaakt, in lijn met het vernieuwde NOS.nl. De Tour de France-website 2015 was al vernieuwd en kan daardoor dit jaar worden hergebruikt. Voor de Olympische Spelen in Rio pakt NOS groot uit met livestreams van alle wedstrijden, on demand clips, schema’s en nieuws. Ook dit alles full responsive via website en de speciale OS 2016-app (ook voor connected tv). NOS biedt ook nieuws aan via een groot aantal social media-platforms waaronder Twitter, Facebook, Instagram en Snapchat.

RTL Matchwinner scoort goed

Met de RTL Matchwinner-app verrijkt RTL de kijkervaring van de gelijknamige televisiequiz i.s.m. de Vriendenloterij. De app stond de afgelopen maand nummer 1 in de iTunes-stpre en in de Google Play-store, aldus Peter Minkjan, social marketing strateeg bij RTL. Tot nu toe is de app 21.000 keer gedownload en is de quiz 100.000 keer gespeeld. Het concept is simpel: quizvragen over voetbal beantwoorden. Wat Matchwinner aantrekkelijk maakt is dat je je eigen competitie kunt creëren voor vrienden, collega’s of teams en zelf de inzet kan bepalen. Tweede succesfactor is de mogelijkheid om je eigen successen te delen. Ben je winnaar of heb je goed gepresteerd dan is het heel eenvoudig om dit via gepersonaliseerde images te delen via social media. “Want mensen delen graag iets over zichzelf, vooral als het laat zien hoe goed, slim of speciaal ze zijn.” De app leent zich ook zeer goed voor weddenschappen. Hoe dat precies moet gaan werken, is RTL nog aan het onderzoeken aldus Minkjan. Via de app worden ook leads verzameld voor de Vriendenloterij.

Ziggo Sport verrijkt wedstrijden met Ziggo Sport Experience

Het nieuwe sportkanaal Ziggo Sport verrijkt sportwedstrijden op lineaire TV met een lineaire TV-app: de Ziggo Sport Experience, ontwikkeld door The Widget Company. Managing Partner Max Pinas laat zien hoe kijkers een extra informatielaag kunnen starten in het lineaire scherm. Hierin worden o.a. een programmagids en sportnieuws aangeboden. De uitzendingen en de bijbehorende content zijn ook te filteren naar sport, waaronder voetbal, tennis en golf. Bij voetbal zijn aanvullende gegevens beschikbaar waaronder info over het aantal gele of rode kaarten, strafschoppen en hoekschoppen. Pinas stelt dat ruim de helft van de Ziggo-klanten de app heeft gebruikt en dat 55% daarvan de app regelmatig gebruikt. De app blijft in ontwikkeling. Doel: grotere loyaliteit en betrokkenheid van de kijker. Op de plank ligt o.a. een uitbreiding met livestatistieken bij Formule1-wedstrijden of zelfs een aparte Max Verstappen-pagina.

Max Pinas

Fox Sports groeit lineair én digitaal

Robert van Trigt, director Brand Partnerships & Projects bij FOX Sports en Martijn van Horssen, CEO 24i Media vertellen over het sportaanbod van Fox via alle devices. 24i Media is gespecialiseerd in het aanbieden van apps op elk device en ontwikkelde Fox Sport Go voor smartphone, tablet en pc en de Fox Sport OTT-app voor Xbox en Smart TV. Via de apps biedt Fox live en on demand video aan en aanvullende relevante informatie. Fox zag mede daardoor afgelopen jaar het aantal lineaire kijkers groeien naar 60%. Online was de groei 40%. Van Trigt constateert dat lineair en online klaarblijkelijk niet ten koste van elkaar gaan. 11% gaf aan alleen nog maar online te kijken via tablet, smartphone of pc.

Fox wil via de app ook extra live streams aan stadionbezoekers om de stadionervaring te verrijken, bijvoorbeeld met beelden van de tunnel of de kleedkamer en streams vanuit verschillende cameraposities. Via de app kunnen bezoekers ook iets te eten bestellen. Dat alles vereist veel capaciteit van het netwerk en vraagt wat testen. De nieuwe app wordt daarom stapsgewijs ingevoerd, te beginnen in de skyboxen.

Stel je winnende team samen via Twitter met #CupCoach

Willem Rosie, CEO Sofa Superstars presenteerde de Twitterversie van the Fantasy Football game: #CupCoach. Met Fantasy Football kun je tijdens voetbaltoernooien je eigen favoriete voetbalteam samenstellen. Als de speler in het toernooi een goede actie laat zien, krijg je punten. Het spel is heel geschikt voor branded reclame en om de binding met een sportevenement te intensiveren. Het bedrijf heeft nu ook een uitgeklede versie voor Twitter geïntroduceerd: #CupCoach. Tijdsframe is niet een toernooi, maar 1 wedstrijd. CupCoach is ontwikkeld in opdracht van de KNVB om de KNVB-bekerfinale 2016 extra spannend te maken.

Ajax versterkt band met de fans met premium content

Wat kun je je fans nog extra bieden in een tijd waarin de pers nieuwtjes sneller publiceert dan de club zelf?  Mark van Leest, hoofd Ajax Media AFC Ajax vertelt hoe Ajax de fan experience verbetert en de band met de groeiende schare fans versterkt. Mark: “De pers is ons vaak voor, maar als het gaat over transfers of over het waarheidgehalte van geruchten, dan is Ajax de enige betrouwbare bron.” Ajax zet daarom hoog in op het publiceren van unieke content over Ajax en de spelers. Ajax focust daarbij op de behoeftes van de supporters: trots op de club kunnen zijn (o.a. door jeugdopleiding), nabijheid ervaren (door exclusieve content) en verbinding met de club voelen. Ajax ontwikkelde vervolgens een digitale strategie waarbij de supporters op hun wenken worden bediend voor, tijdens en na de wedstrijd. In de opbouw naar de wedstrijd publiceert Ajax via website en app alvast vooraankondigingen, feiten en cijfers, nieuwtjes, en berichten van de spelers in social media. In het stadion verrijkt Ajax de ervaring met een tunnelcam, live beelden en herhalingen van goals en – natuurlijk – promotionele berichten voor de verkoop van merhandising. Via een mobility portal krijgen de bezoekers adviezen voor de beste route of openbaar vervoer. Na de wedstrijd is er een passende terugblik. Bij winst behoorlijk uitgebreider dan bij verlies. En komt er weer een opbouw naar een volgende wedstrijd. Er zijn meer functionaliteiten in voorbereiding.

Lees ook het verslag van deel 2 van dit Cross Media Café.

Presentaties

Bekijk hier alle presentaties van dit Cross Media Café.

Video’s

Bekijk hier alle video’s van dit Cross Media Café.