13 februari 2015
immersive media sport & live events cross media cafe Content

CMC Live Events: PSV, augmented reality, virtual reality, iBeacons en Mojo

In het tweede deel van het Cross Media Café over live events aandacht voor the Connected Stadium van PSV, het inzetten van iBeacons om negatieve aspecten van events leuker te maken en virtual en augmented reality. Zo lieten Prographics en Avi-Drome zien hoe zij augmented reality toepassen in televisieshows zoals The Voice of Holland en toonden Google Cardboard en yellowbird hoe je de beleving van een event kunt uitbreiden dankzij surround video livestreams en virtual reality brillen.

Connected stadium van PSV

Peter Rovers, Manager Marketing, Media, Merchandising & Business Development bij PSV Eindhoven, vertelt over het ‘Connected Stadium’, een service waarbij draadloos internet, online media, een nieuwe PSV app en digitale diensten bij elkaar samenkomen, ontwikkeld in samenwerking met The Capitals (voorheen Infostrada Interactive) en UPC: een primeur voor Nederland.

Ter inleiding vertelt Rovers kort iets over de fanstrategie van PSV. In de basis komt het erop neer dat PSV zoveel mogelijk voetballiefhebbers tot de vaste fanbase zou willen rekenen. In hun trechtermodel staan bovenaan de vijf miljoen mensen die regelmatig voetbal kijken. Daarvan zegt 1,5 miljoen fan te zijn van PSV, d.w.z. als ze uit de drie topclubs moesten kiezen, dan is PSV favoriet. 900.000 mensen volgen PSV op Facebook, 150.000 mensen zijn geregistreerd in de officiële PSV-database, daarvan zijn er 90.000 clubmembers en helemaal onderaan in de trechter staan zo’n 35.000 clubmembers die regelmatig de wedstrijden bezoeken. De inspanningen van PSV zijn erop gericht om het fan engagement te versterken: dus van een fan een member te maken en van een member een stadionbezoeker. Social media spelen een belangrijke rol. Een eerste stap is om van een ‘fan’ een ‘volger’ te maken. Vanaf dat punt is persoonlijke binding door 1-op-1 marketing het uitgangspunt. PSV heeft een uitgebreid FRM-systeem (Fan Relationship Management) om fangegevens en -gedrag te registreren en de fanbenadering zo persoonlijk mogelijk te maken. Eerste voorwaarde is goede techniek: goede registratie, goede technische faciliteiten en goede targeting sofware. Dan moet ook de wijze van communiceren doeltreffend zijn, bij voorkeur vanuit de spelers en dan ook nog idealiter 1-op-1. Spraakmakend was de ingesproken Nieuwjaarsboodschap die trainer Philip Cocu naar de fanbase stuurde: een persoonlijk bedankje dat hoge ogen gooide.

Het project Connected Stadium is bedoeld om de fanbeleving in het stadion te verbeteren en de band met de fan te versterken. Eerste stap was het verbeteren van de connectiviteit in samenwerking met UPC, zodat fans tijdens de wedstrijd social media kunnen gebruiken en waarmee PSV ook digitale diensten kan gaan aanbieden. Onlosmakelijk daarmee verbonden is de nieuwe PSV-app die eind januari werd gelanceerd. In de basisversie vinden gebruikers onder meer een digitaal wedstrijdprogramma, uitgebreide club- en spelers info en online bestelmogelijkheden. De premium versie voorziet in statistieken, extra beelden en 2nd screen-toepassingen. De app werd in 1 week 22.000 gedownload.

De PSV-app is ontwikkeld in samenwerking met The Capitals en kan ook worden ingezet door andere clubs die de app daarvoor alleen maar hoeven te laten customizen. De ontwikkelkosten heeft PSV voor z’n rekening genomen.

Bekijk hier de video van de presentatie van Peter Rovers.

Peter Rovers (PSV Eindhoven) @ CMC Live Events from iMMovator

Graag in de rij voor de Top2000 bij Beeld en Geluid

De Top2000 is het grootste evenement van Beeld en geluid. Jaarlijks komen er ruim 15.000 mensen op af. Alles helemaal top, behalve de wachtrij die voor het gebouw kan ontstaan. Radha Pleijsant (namens Beeld en Geluid) en Bas van der Lans, Van Ons BV ontwikkelden een app waarmee ook het wachten leuk wordt. Via de app kunnen wachtenden meedoen met een interactieve quiz die hun muziekkennis test. De vragen worden geactiveerd met IBeacon technologie, wat inhoudt dat de wachtende een nieuwe vraag krijgt zodra hij op een volgende ingeprogrammeerde plek in de rij staat. Vanzelfsprekend biedt de app een koppeling naar social media en was er iets te winnen. Beeld en Geluid kon ook berichten sturen naar de gebruikers. Dankzij de app werd de wachtrij entertainment en een extensie van de ervaring, aldus beide sprekers. Via de toepassing kon bovendien interessante informatie worden verzameld over de gebruiker.

De toekomst? De app kan ook voor andere events worden gebruikt. Lessons learned? 1. Zorg voor goede signing, ofwel: geef aan wat en waar gebruikers een pushbericht kunnen verwachten. 2. Er moet een wachtmoment zijn: de gebruiker moet logischerwijze ergens stil staan. 3. Het moet technisch goed werken. Om dat laatste te ondervangen hadden de heren een ‘panic’-button ingebouwd, die de gebruiker alle vragen in één keer stuurde op het moment dat bijvoorbeeld iBeacon-technologie het liet afweten. Deze wachtrijtoepassing iets voor Amsterdam ArenA?

Bekijk hier de video van de presentatie van Radha Pleijsant en Bas van der Lans.

Van Ons Beeld en Geluid iBeacons Top 2000 Immovator Cross Media Café from Bas van der Lans

Virtual Reality in ieders bereik dankzij Google Cardboard

Er wordt steeds meer surround video gemaakt. Virtual Reality zou daadwerkelijk kunnen worden ingezet om de beleving van live events intenser te maken of events naar een nieuw publiek te brengen, als de VR-brillen maar niet zo duur waren. Google heeft een oplossing: Google Cardboard, een simpel kartonnen gadget dat nog geen vijf euro kost. Jasper de Valk, Industry Manager Google Nederland vertelt over de lancering van Google Cardboard in Nederland tijdens het TEDxAmsterdam congres afgelopen november. In de Stadschouwburg waar TEDxAmsterdam plaatsvindt, is er slechts plek voor zo’n 700 man, maar er zijn minstens dubbel zoveel aanmeldingen. Daarom zijn er door de hele stad livestream parties voor mensen die niet meer in de schouwburg pasten. In samenwerking met yellowBird zorgde Google voor een live VR videoverslag van de bijeenkomst. yellowBird plaatste hiervoor een 360 graden-camera op de eerste rij. Met behulp van Google Cardboard, een Google-app en hun eigen smartphone konden mensen op straat en bij de livestream parties virtueel meekijken vanaf de eerste rij. Alleen al het gegeven dat er dankzij deze oplossing oneindig veel frontrow seats gegenereerd kunnen worden, prikkelt de creativiteit. Maar ook andere toepassingen werden genoemd: zoals meevliegen met een drone door het bekende Nieuwjaarsvuurwerk in Sydney, of testritten maken in nieuwe auto’s, fashion shows bijwonen, of backstage bij concerten zijn. Google Cardboard kun je zelf maken. Er zijn ook al aanbieders die wat duurzamere varianten hebben gefabriceerd.

Bekijk hier de video van de presentatie van Jasper van der Valk.

Jasper de Valk (Google Cardboard) @ CMC Live Events from iMMovator

yellowBird: Surround video booming business

Jan Albert Jager, Chief Business Development Officer van yellowBird gaat na het verhaal van Google’s Jasper de Valk nog even verder in op surround video. yellowbird maakt 360 graden video. Maar, zo zegt Jager: “360 graden is leuk, maar wat kun je ermee? Het moet iets opleveren: geld, likes…” yellowBird ondersteunt bedrijven daarom bij het uitwerken van 360 graden video-concepten tot en met distributie. yellowBird zelf focust op toepassingen in sport, muziek en grote live events, zoals Sensation in Amsterdam ArenA. Jager stelt dat live events dankzij surround video extra revenuen kunnen opleveren. Ten eerste door extra kaartverkoop van virtuele plaatsen op de eerste rij en daarna als Video-on-Demand. Hiermee doorbreek je de traditionele beperkingen van een live event: limited time, limited location en limited seats.

Bekijk hier de video van de presentatie van Jan Albert Jager.

Jan Albert Jager (Yellowbird) @ CMC Live Events from iMMovator

Decors verrijken met beeld en graphics

Leonie Rotermundt, General manager van Prographics en Jonathan Vermeulen, commercieel manager Avi-Drome werkten samen om tijdens The Voice of Holland live shows augmented reality toe te voegen aan de registratie. Op het scherm is een opname te zien van een deelnemer die in een kathedraal lijkt te zingen. Dit was het werk van Prographics en Avi-Drome. Bij augmented reality worden add ons aan de content toegevoegd. Dat kan realtime. De kathedraalbeelden waren als extra laag aan de opnames toegevoegd, en dus alleen zichtbaar voor kijkers thuis. De techniek is ook al toegepast om extra grafische elementen toe te voegen aan NOS Journaal en Studio Sport.

Vernieuwend is het gebruik van augmented reality in het nieuwe quiz- en loterijprogramma: The Big Picture. Dit programma wordt vooraf opgenomen, maar krijgt een ‘live’ gevoel doordat kijkers tijdens de uitzending kunnen meespelen via een app. Thuiswinnaars komen ook ‘realtime’ in beeld, doordat foto en naam tijdens de uitzending in een grafische laag aan de originele opnames worden toegevoegd. Te winnen geldbedragen liepen op tot 5.000 euro. Dit soort formules zijn met name kansrijk naarmate te winnen bedragen hoger kunnen zijn.

Bekijk hier de video van de presentatie van Leonie Rotermundt en Jonathan Vermeulen.

Leonie Rotermundt (Prographics) en Jonathan Vermeulen (Avidrome) @ CMC Live Events from iMMovator

Mojo start Livescope, een kennisplatform voor de eventindustrie

Marcel Surendonk | Manager Sponsoring Mojo Concerts A Live Nation Company komt iets vertellen over Livescope, een site met nieuws over innovaties in de eventindustrie. Hij stelt dat er een kenniskloof begint te ontstaan tussen professionals uit de marketingwereld die dénken dat ze weten hoe ze hun publiek via live events kunnen bereiken, en mensen die er écht verstand van hebben. Mojo wil die kloof dichten met Livescope, een online community voor professionals in live muziekevents. Livescope heeft een blogvorm. Het is bedoeling dat experts vertellen over hun expertiseveld. De site is in de soft launchfase, een fase waarin content gemaakt wordt.

Welke interessante ontwikkelingen ziet Surendonk in de eventwereld? Hij noemt het cashless betalen met smartphone. Hij stelt ook dat techniek niet langer de beperkende factor is om bijvoorbeeld livestreams ter beschikking te stellen voor mobiel. Hij waarschuwt dat het zaak is om altijd na te gaan of zulk aanbod ook daadwerkelijk relevant is. Mojo zelf is met name gefocust op het verbeteren van veiligheid en kaartcontroles.

Bekijk hier de video van de presentatie van Marcel Surendonk.

Marcel Surendonk (Livescope) @ CMC Live Events from iMMovator

Lees hier het verslag van het eerste deel van het Cross Media Café met Amsterdam Arena, TNO, Emansion, Tinker Imagineers, Veejays.com, Myke en ESL.

In de Mediatheek vind je bovendien ook alle video’s van de presentaties die gegeven zijn op het Cross Media Café Live events.