11 juli 2019
Blog cross media cafe sport & live events Content

De kracht van live

In de top zestien meest bekeken programma’s uit juni staat twaalf keer een voetbalwedstrijd. Live blijft mensen naar tv-toestellen trekken. Ook zat Nederland massaal voor de tv voor de beslissende wedstrijd tussen Oranje en de Verenigde Staten. Deze eindwedstrijd van het WK Vrouwenvoetbal trok 5,5 miljoen kijkers. Maar wat is nou de kracht van live? Twaalf professionals presenteerden erover tijdens het Cross Media Café Live is Life.

‘NU – HIER – SAMEN’ dat is de kern van een live-beleving volgens HvA-onderzoeker Esther Hammelburg. Het gebeurt terwijl je kijkt en daardoor heb je direct nieuwe informatie. Het voelt echt (onbewerkt) en je hebt het gevoel dat alles kan gebeuren. Dat laatste is meteen ook de reden dat je blijft kijken.

Maar niet alleen livetelevisie brengt mensen samen. Via Facebook, Instagram, YouTube en Twitch komen mensen massaal online samen. Interactie zit in het DNA van deze platforms. Dit is duidelijk terug te zien in de cases van FOX, GeenPeil en Shanna Zwart.

Live interactie is key

Het leven van Shanna Zwart, in de Twitch-wereld ook wel bekend als ShannaNina is enorm veranderd sinds zij is gaan gamen op Twitch. Sinds 2013 speelt ze live videogames en maakt ze muziek. Wat ooit begon met enkele kijkers is inmiddels uitgegroeid tot een kanaal waar ze genoeg geld mee verdient om ervan te leven. Maar zo rooskleurig als het klinkt is het eigenlijk niet. Shanna heeft in de afgelopen zes jaar pas een week vakantie gehad. Want als je wegblijft gaan kijkers ergens anders heen en vergeten ze je al snel. Ook is het lastig om met negatieve reacties om te gaan. “Je bent jezelf aan het vermarkten en niet een product. Kritiek trek je snel persoonlijk aan” vertelt Shanna.

Shanna Zwart over streamen op Twitch © Goos van der Veen, in opdracht van Media Perspectives

Dat social media kan zorgen voor enorm veel interactie is ook FOX bekend. Om juist de interactie op te zoeken met fans deed seriezender FOX een live Q&A met steracteur Seth Gilliam en executive producer Denise Huth van The Walking Dead. Op Instagram en Facebook kon je in de reacties je vragen stellen. Dit leverde 1.500 vragen en bereikten 600.000 mensen. De tips van online content manager Michelle Matse zijn: breng iets unieks en doe het goed (1), bouw een programma, maar ‘keep it simple’ (2) en betrek het publiek vooraf, tijdens en achteraf (3).

Ook GeenPeil heeft ervaring met het betrekken van het publiek. Johan Schaap (Fast Moving Targets) en Frank Tieskens (GeenStijl) presenteerden over de livestream die zij samen organiseerden tijdens de Europese Verkiezingen. Frank vond het onzin dat burgers dagenlang moeten wachten op de verkiezingsuitslag terwijl de stemmen dezelfde dag worden geteld en de uitslag hardop moet worden voorgelezen per stembureau. Dus verzamelde GeenPeil zo’n 1.400 vrijwilligers om de uitslag te noteren en door te geven. Zo kon via een livestream ’s nachts de verkiezingsuitslag al worden gedeeld. 100% correct en dagen eerder dan gepland.

Het streamen op verschillende platforms brengt uitdagingen met zich mee, zo heb je geen idee over het kijkgedrag en kun je maar op één platform tegelijkertijd streamen. Stef van der Ziel laat weten dat de nieuwe webapplicatie die Jet-Stream gaat lanceren uitkomst biedt. Met Streaminar kan je eenvoudig verschillende camerabronnen afwisselen en op verschillende kanalen streamen. Ook het promoten van je livestream kan je overlaten aan de applicatie.

Het verrijken van de live-beleving

Verschillende partijen zetten in op het verrijken van de live-belevingen. Ex Machina Group zet in op live interactie. Volgens Jeroen Doucet gaat het om het erbij betrekken van het publiek, niet om het mooie plaatje. Hij ziet ook grote kansen voor het Eurovisie Songfestival. Denk aan toepassingen van micro-voting en co-streaming tot audience interaction en gamifaction. Wel geeft Jeroen Doucet aan dat deze ideeën geen garantie voor succes zijn, maar de risico’s mogen innovatie niet in de weg staan. Hij benadrukt dat we moeten durven en dromen wat innovatie betreft.

Maar ook virtual- en augmented reality bieden kansen. Want hoe vet zou het zijn als er tijdens de Nederlandse inzending op het Eurovisie Songfestival een experience komt zoals tijdens de Avond van de Filmmuziek? Deze case presenteerde Jeroen van Rossem (United) tijdens het Cross Meda Café. Zowel het publiek in de Ziggo Dome als de kijkers thuis kregen een onvergetelijke avond. Met augmented reality werd de filmmuziek, gespeeld door het Metropole orkest, tot leven gebracht. Zie de video hieronder:

Ook NEP zet augmented technieken in om op een flexibele en relatief goedkope manier iets toe te voegen aan een fysieke studio. De graphics worden aan het camerabeeld toegevoegd en zijn zichtbaar voor de kijker thuis. Deze techniek biedt, volgens NEP Europe CTO Peter Bruggink, ook kansen voor personalisatie. Het is bijvoorbeeld mogelijk om de helft van de kijkers een advertentie van merk A te laten zien en de andere helft merk B. Maar ook iconische gebouwen kunnen worden weergegeven op basis van locatie. Bijvoorbeeld omgeving Amsterdam krijgt de nieuwe kerk en Utrecht de Dom. Naar ons idee ook kansrijk voor het Eurovisie Songfestival.

Wil je de kijkers helemaal onderdompelen in een live-beleving? Tiledmedia is voorloper op het gebied van Virtual Reality (VR) streaming. Zij zijn erin geslaagd om basketbalwedstrijden in 8K te streamen op Deutsche Telekom. Volgens Maarten van der Lee heb je met VR streaming het gevoel dat je er echt live bij bent.

Egon Verharen, innovatie manager NPO, liet weten bezig te zijn met een challenge voor innovators die denken dat zij de live beleving van het Eurovisie Songfestival kunnen verbeten. Lees hier meer over de challenge.