3 februari 2017
cross media cafe Business Content

Cross Media Café Behind the Filter Bubble: over chatbots, bewustwording en kijkcijferjournalistiek (deel 2)

In het tweede deel van het Cross Media Café Behind the Filter Bubble presenteren nieuwsorganisaties, onderzoekers en een politieke partij hoe zij omgaan met de filter bubbel. Hoe probeert  de Piraten Partij in de filterbubbel van journalisten probeert te komen? Hoe gebruikt de NRC van hun statistieken? Waar moet je aan denken bij het opzetten van een chatbot volgens NOS en Botcave? Enhoe zet je mensen en journalisten aan het denken over een filter bubbel? Lees in dit verslag wat er allemaal gedeeld werd in het tweede deel van het Cross Media Café.

Piratenpartij: Geloof geen poster, informeer je zelf

Hoe de Piratenpartij met de filterbubbel omgaat? Rico Brouwer, Campagnecoördinator Piratenpartij en nummer drie op de kieslijst, en Matthijs Pontier, nummer twee op de kieslijst, wijzen op een verkiezingsposter met de tekst ‘Geloof geen poster, informeer jezelf’. ‘Dat is onze strategie.’ De Piratenpartij heeft transparantie, echte democratie, vrijheid van informatie en eigen verantwoordelijkheid van burgers hoog in het partijprogramma staan. Matthijs Pontier stelt dat de bubbel ook belangrijk is voor ontwikkeling van de partij. De vorming van filterbubbels is naar zijn mening lastig aan te pakken. Dat kan alleen als er openbaarheid is over het gebruik van filters en als je die filters zelf kan instellen of aanpassen. Maar hij beseft dat mensen op die vrijheid niet zitten te wachten en vaak onbewust zijn van de bubbel waarin ze zitten. Hij pleit voor meer mediabewustzijn: stap uit je filterbubbel en informeer jezelf. Zelf kijken Brouwer en Pontier elke dag wat de waan is en wat er echt aan de hand is. Pontier: ‘Het is belangrijk dat alle technologie open source wordt en democratiseren, zodat we samen kunnen beslissen wat technologie, zoals robots, voor ons mag doen en wat niet.’

Matthijs Pontier en Rico Brouwer (Piratenpartij) – Cross Media Café 31-01-2017 from iMMovator

Bekijk hier de video van de presentatie van Matthijs Pontier en Rico Brouwer.

NRC-media en de kijkcijferjournalistiek

De NRC heeft online omarmt. Anderhalf jaar geleden werd de redactie alleen op de hoogte gesteld van bereikcijfers en pageviews met het oog op de adverteerders. Tegenwoordig is de hele strategie afgestemd op voorkeuren en leesgedrag van de online lezer. Wieland van Dijk, Chef online NRC Media is onder andere verantwoordelijk voor de website NRC.nl en medebedenker van NRC’s zakelijke nieuwssite NRC Q. Hij vertelt hoe de klassieke krantenredactie met de focus op die ene dagelijkse deadline is omgevormd tot een moderne redactie die steeds beter leert wat de vragen, zorgen en interesses van de lezer zijn. Op nrc.nl/bigboard kunnen de journalisten zien welke artikelen realtime het meest gelezen worden. Elke dag ontvangt de redactie per e-mail cijfers over het aantal views per artikel, de gemiddelde leestijd plus een korte analyse. Wieland stelt dat NRC door de cijfers beter kan zien welke verhalen het beste werken en wat de ideale publicatietijd is. Longreads doen het bijvoorbeeld ’s avonds beter.

Uit de zaal komt de vraag of NRC over tien jaar nog zal bestaan. Wordt het mediabedrijf niet eerder een artikelprovider voor nieuwssites als Blendle? Wieland ziet vooralsnog geen gevaar. Verhoudingsgewijs is de invloed van Blendle op de redactie van NRC beperkt. Blendle staat voor 1,5 fte extra op een redactie van 210 fte.

Wieland van Dijk (NRC)- Cross Media Café 31-01-2017 from iMMovator

Bekijk hier de video van de presentatie van Wieland van Dijk.

NOS experimenteert met nieuws chatbot op Facebook Messenger

Sinds 19 januari is NOS Update live. NOS Update is een chatbot die gebruikers via Facebook Messenger op de hoogte houdt van het laatste nieuws. De chatbot is onder meer ontwikkeld om doelgroepen te bereiken die via andere platforms niet (meer) te bereiken zijn. Lara Ankersmit, hoofd digitale media NOS, vertelt over de ontwikkeling en doelstellingen. De chatbot is een product van het NOS Lab, de unit die de mogelijkheden onderzoekt van nieuwe technologie. De chatbot biedt de mogelijkheid om te experimenteren met een nieuwe vertelvorm: de conversatie. De chatbot reageert onder meer op vragen van de gebruiker, zoals ‘Geef me nieuws over verkiezingen’ of ‘Verkiezingen’. Voor de ontwikkeling heeft NOS een chatbot challenge georganiseerd die werd gewonnen door de BotBoys. De Botboys buigen zich met name over de toepassing van de conversatievorm. De eerste gebruikscijfers zijn bekend. NOS Update had op 31 januari ruim 100 gebruikers. Sinds 19 januari zijn er 1000 interacties geweest. Ook ging de chatbot van 70 naar 87 procent succesvolle interacties: de chatbot leert door gebruik. Aan- en afmelden kan door simpelweg ‘hallo’ of ‘afmelden’ te typen. Elke dag pusht de NOS drie nieuwsberichten. Ankersmit wacht de verdere ontwikkeling van NOS Update rustig af.

Lara Ankersmit (NOS) – Cross Media Café 31-01-2017 from iMMovator

Bekijk hier de video van de presentatie van Lara Ankersmit.

Botcave, van slimme chatbot naar intelligent nieuwsassistent

Een slimme chatbot maken is nog geen sinecure. Sander Wubben, Assistant Professor op de Tilburg Center for Cognition and Communication (TiCC) en oprichter van Botcave, ontwikkelt een Nederlandstalige chatbot die uiteindelijk een zeer intelligente nieuwsassistent moet worden die zelfs kan fact checken. Maar zover is het nog lang niet. Chatbots zijn volgens Wubben de toekomst. ‘Mensen zijn app-moe, taal wordt de nieuwe interface.’ Het is nog wel een toer om chatbot de Nederlandse taal in alle nuances aan te leren. Wubben toont een schema waarin hij laat zien dat je chatbots op verschillende moeilijkheidsniveaus kan inzetten. Het eenvoudigst zijn de bots die vaste antwoorden geven op vragen binnen een omlijnd domein. Moeilijker wordt het als vragen over elk onderwerp kunnen gaan en de chatbot ook moet reageren op tone-of-voice. De chatbot moet daarvoor intensief getraind worden. Wubben gebruikt de deep learning-techniek, waarbij Botcave heel veel data en heel veel conversaties moet verwerken. Met Botcave wil Wubben een intelligente chatbot voor het Nederlandse taalgebied ontwikkelen, een taalgebied dat voor internationale ontwikkelaars niet interessant genoeg is.

Sander Wubben (Botcave)- Cross Media Café 31-01-2017 from iMMovator

Bekijk hier de video van de presentatie van Sander Wubben.

INJECT houdt onderzoeksjournalisten bubbelvrij

Hoe voorkom je dat je als onderzoeksjournalist zelf in een bubbel opereert? Geesje van Haren, project manager Crowdpress (crowdfunding voor journalistieke projecten) en eigenaar Verspers over INJECT, een Europees project rond tools voor journalisten. INJECT is een zoekmachine waarmee journalisten efficiënter kunnen werken. INJECT biedt informatie en relevante context zoals data, gerelateerde artikelen, personen of cartoons. Ook geeft de tool ideeën voor nieuwe invalshoeken en tips voor gerelateerde onderwerpen die interessant kunnen zijn. De zoekmachine gaat vanaf september in de testfase en wordt ontwikkeld in samenwerking met technologiebedrijven, universiteiten, media en journalisten. Met JUICE heeft de journalist een tool om gepubliceerde content te voorzien van relevante informatie, zoals popups, en aanvullende informatie.

Geesje van Haren (INJECT)- Cross Media Café 31-01-2017 from iMMovator

Bekijk hier de video van de presentatie van Geesje van Haren.

Joop wil mensen aan het denken zetten

Francisco van Jole, journalist en hoofdredacteur van de VARA-website Joop.nl presenteert ‘‘Hier hoor je hoe het echt zit, een nieuw politiek crossmediaal programma van de VARA. Jole vertelt hoe de redactie van Joop werd gevraagd om tot aan de verkiezingen op 15 maart een politiek radioprogramma te maken, elke vrijdagnacht van 2 tot 4 uur. Dit tijdstip is verre van ideaal voor gasten maar bood wel vrijheid in de vorm. ‘We wilden al heel lang podcasts maken, omdat het zo’n mooi medium is waarin je tijd kan maken voor een onderwerp. Bij Joop willen we nieuws veranderen in een conversatie, in een denkproces. Wij zijn niet geïnteresseerd in mensen die snel nieuws zoeken en daarna weer weg zijn, het sprinkhanengedrag. De gemiddelde bezoektijd op Joop.nl is 7 minuten.’ In het format van HHjHHEZ is het gedachtegoed van Joop verweven. Het bestaat uit een combinatie van website, podcast, opinie en reacties van de luisteraars. Iedere week maakt het team drie podcasts van een uur waarin een gespreksleider politici en opiniemakers (zonder polarisatie) laat converseren over politieke kwesties. Podcasts worden expres met simpele middelen opgenomen in café-achtige omgvingen, zodat de luisteraar het gevoel heeft dat hij bij de spreker aan tafel zit. In HHJHHEZ worden lange fragmenten van de podcasts uitgezonden. De volledige podcasts worden gepubliceerd op Joop. Elke gast beantwoordt ook een vraag van de week, zoals ‘Gaat de manier waarop Trump regeert een rol spelen in de Nederlandse verkiezingen?’ Hierop kan ook de luisteraar reageren. Jole vertelt dat er veel mensen bellen en anders dan hij van andere nachtprogramma’s gewend is: ‘jonger, betrokken en niet dronken’.

Bekijk hier de video van de presentatie van Francisco van Jole.

Lees hier deel 1 van het verslag van het Cross Media Café Behind the Filter Bubble.