22 februari 2017
Data

Nuse: nieuwe zoekstrategieën in onbekende databases

Nuse is kortgezegd een service-platform voor journalisten. Het levert verschillende online services, waarmee ze hun research kunnen organiseren, verrijken en delen, en het eigen archief en open en gesloten contentdatabases kunnen koppelen aan hun werk. ‘Het nieuwe eraan is de combinatie van een aantal bestaande oplossingen,’ vertelt Laurens Vreekamp die de initiatiefnemer van de researchtool is en deze samen met Anne Nienhuis, Jori van Keulen, Frank Borgonjen, Michiel Hildebrand en Billy Schonenberg heeft ontwikkeld. ‘We bieden anticipatory
search: zodra je informatiebronnen op het visuele Nuse-canvas plaatst, bieden wij er relevante andere informatie bij als suggestie. Die informatie komt weer uit gerespecteerde archieven en contentdatabases, bijvoorbeeld van uitgevers en redacties.’ ‘Daarnaast combineren we chat, annotaties, visuele weergave van bestanden, aanbevelingen, zoeken en samenwerken in een omgeving. En wat ook nieuw is voor journalisten: de nadruk op uitwisseling op een dedicated platform. De aanname van veel mensen dat journalisten geen informatie willen delen, is onjuist. Er zijn maar een paar, vaak zeldzame situaties, waar de journalist de integriteit of anonimiteit van de bronnen respecteert of exclusiviteit van levensbelang is.’

Petje af
De toegang tot de contentdatabases van uitgevers bleek soms lastig. Vreekamp: ‘Die wordt namelijk goed bewaakt. Petje af voor Blendle die hier al heel ver in is. Een ander punt is dat de huiverigheid om samen te werken blijft bestaan, al kunnen de tegens slecht worden beargumenteerd. En dan de technologie: iedere journalist heeft een andere routine, werkproces en idee van gestructureerd werken. Veel nieuwsorganisaties, en zelfs freelancers, zijn daarnaast niet gewend om in de cloud, anytime, anywhere, any device te werken. Om onze service te laten integreren in zowel routine als techniek en logistiek van veel journalisten, is zeg maar een uitdaging.’ ‘We hebben ons platform zo open mogelijk ontwikkeld, met een eigen API,’ vervolgt Vreekamp. ‘Zo hebben we niet alleen Google Drive geintegreerd (essentieel voor journalisten), maar koppelen we straks ook Dropbox, archieven en databases als OpenWob, KvK, Kadaster, etc. Verder willen we niet het zoveelste
proprietary-systeem zijn dat bij de live-gang al achterhaald is. Ook de abonnementsvorm (en het achterwege blijven van ontwikkelkosten of extra betalen voor updates) is wellicht een verfrissende in de business processen van uitgeverijen.

Monnikenwerk
Hoe ziet de toekomst er voor Nuse uit? ‘Vreekamp: We zijn met een klein team (vijf personen: tweeen- halve dev, anderhalve ux en een projectlead) en nog maar net begonnen: in januari van dit jaar zijn we begonnen met ons gebruikersonderzoek en vooral veel prototyperen en testen. In september is ons ontwikkeltraject gestart en begin november is ons eerste werkende betaversie in gebruik genomen door zo’n 30 journalisten, van o.a. Nieuwsuur, OneWorld, RTL Nieuws en freelancers. Op korte termijn gaan we het businessmodel en prijsmodel toetsen. Daarnaast zijn we met een nietjournalistieke groep, r&d-researchers in gesprek hoe zij Nuse in hun routine zouden kunnen inpassen. Noem het een white label-versie van Nuse, die we nu uitdenken. Denk ook aan analyses & rapportages over gebruik, gebruikers en content, een marktplaats om research-canvassen te kopen en verkopen (bijvoorbeeld een Trouw-redactie die haar MH17-dossier verkoopt aan Kidsweek).
En binnen drie jaar willen we een AI-assistent die een journalist of andere kenniswerker helpt nieuwe zoekstrategieën te proberen, voor de gebruiker onbekende databases raadpleegt, experts aanbeveelt en een deel van het monnikenwerk van transcriptie of terugvinden van eerder gebruikte informatie voor je overneemt.

Meer informatie: www.nuseapp.nl.