7 september 2018
cross media cafe Business

Een groeiende consumptie van on-demand media

Maandagavond uitverkocht: de liveshow van de podcast ‘My dad wrote a porno’. Michiel Veenstra, voormalig DJ bij 3FM, was erbij en is groot fan van deze wekelijkse podcast. In de podcast leest de Britse Jamie Morton voor uit de erotische novelles van zijn gepensioneerde vader. In de plaats van het verbergen en negeren van deze nieuwe hobby van zijn vader heeft Jamie besloten om de rest van de wereld voor te lezen. Met succes, want deze podcast heeft inmiddels meer dan 100 miljoen downloads. In het Cross Media Café op dinsdag 4 september was er daarom aandacht voor online radio en podcast.

Een band met de luisteraar

Zelf maakt Michiel Veenstra, samen met drie vrienden, voor een paar honderd mensen een podcast over alles wat met Disney te maken heeft. Hij krijgt vaak de vraag waarom hij is begonnen met podcast maken voor een paar honderd mensen, terwijl hij op de radio veel meer mensen bereikt. Het antwoord daarop is volgens hem simpel: “Ik vind het gewoon heel leuk om te doen. Daarnaast zijn podcasts veel intiemer dan radio, je ontwikkelt een intiemere band met de luisteraars die je bij radio minder hebt.” Het is volgens Michiel de tijd en energie waard, omdat de podcast een aanvulling is voor die paar honderd mensen die luisteren en omdat het bevestigt hoe groot de kracht van audio is. Hij roept iedereen dan ook op om er een microfoon bij te pakken en je passie via een podcast te delen.

Nog een voorbeeld van een podcast die enorm populair werd: ‘Neutrale Kijkers’. Yordi Yamali en Peter Buurman zijn de makers van deze podcast. Tijdens het WK maakten zij dagelijks een podcast over de wedstrijden en de voetballers. De populariteit van de podcast kwam niet alleen doordat zij verstand van zaken hebben, maar ook omdat zij spraken over de sores van het dagelijks leven.

Waarom luisteren we naar podcasts?

Herbert Codée is maker van de Radio Podcast, met tussen de 1.000 en 1.500 luisteraars per aflevering. “Ik ben op jonge leeftijd gefascineerd geraakt door het medium radio en wat mij vooral zo aanspreekt is de kracht van audio.” De kracht van de verbeelding is volgens Herbert groot, dit is met het hoorspel War of the Worlds wel bewezen.

Het Amerikaanse radioprogramma dat begon als een muziekprogramma werd plots onderbroken door verontrustende nieuwsberichten over een invasie van marsmannetjes. Ondanks dat bij de intro van het hoorspel werd verteld dat het om een zelfverzonnen verhaal ging veroorzaakte het enorme massahysterie.

“In podcasting gelden nog veel minder regels dan bij radio, hierdoor kan je er echt door verrast worden.” Er is dus heel veel mogelijk om nieuwe groepen mensen te maken. De opmars van de audiorevolutie hebben we te danken aan Adam Curry en Dave Winer. Op dit moment zitten we overvol met schermtijd en tijd is het nieuwe geld. Dus waar kan je het beste mensen bereiken? Volgens Herbert op de momenten dat mensen onderweg zijn. “Met dank aan alle inspanningen van de Nederlandse mediamerken is de bekendheid van de podcast het afgelopen jaar flink toegenomen en zitten we in de ‘early majority fase’. Het gebruik is in daadwerkelijk nog veel lager. Dit heeft te maken met de toegankelijkheid van de devices, het ontdekken van content is nog ingewikkeld.”

Herbert Codée @ CMC Online Radio & Podcasts from Media Perspectives

Een ander moment dat mensen graag even willen worden bijgepraat is ’s ochtends. Dat blijkt uit het verhaal van Lindsay Mossink, chef redactie Nu.nl. Met de ochtendpodcast ‘Dit wordt het nieuws’
krijgen luisteraars het nieuws van nu en een vooruitblik op de dag. Volgens Lindsay duurde het even voordat ze het goede format hadden voor deze podcast. Hiervoor hebben ze gekeken naar de feedback van de luisteraars en hebben naar welke onderwerpen geschikt zijn. Van de feedback hebben ze bijvoorbeeld geleerd dat urgentie van het nieuws belangrijk was en dat de presentatievorm minder statisch mocht zijn.

Lindsay Mossink (NU.nl) @ Cross Media Café Online Radio & Podcasts from Media Perspectives

Lees hier het andere deel van het verslag over hoe podcasting van de ‘early majority fase’ naar de ‘late majority fase’ moet gaan.