1 december 2017
Technology update Data Tech

Technology Update: The Future of Broadcasting according to EBU

IMMovator organiseerde op 7 september een Technology Update met Egon Verharen. Egon presenteerde de strategische technische vraagstukken waar de Europese TV industrie mee worstelt en wat de EBU daaraan doet in haar technisch programma.

Egon Verharen is hoofd R&D van de NPO en tevens voorzitter van de Technical Committee van de European Broadcasting Union (EBU). In deze Technology Update geeft Egon een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen waar de Technical Committee zich voor inspant. Het volledige programma is te vinden op de site van EBU.  In onderstaand interview neemt hij ze allemaal kort door:

Future of Broadcast according to EBU – Interview met Egon Verharen from iMMovator on Vimeo.

  1. Over EBU en Technical Committee
  2. Context: EBU’s visie op Broadcasting
  3. Thema 1: IP
  4. Thema 2: Cloud
  5. Thema 3: Better Pixels (UHD-HDR)
  6. Thema 4: 5G &  MultiCDN Distributie
  7. Thema 5: Media Cybersecurity
  8. Thema 6: Personalisatie
  9. Thema 7: Artificial Intelligence, VR / AR
  10. Conclusies and take-aways

Over EBU en Technical Committee
EBU is de vereniging waarin van oudsher de publieke omroepen in Europa samenwerken. Anno 2017 is EBU uitgegroeid tot een samenwerkingsorganisatie met 73 actieve leden die gezamenlijk meer dan 1 miljard mensen bereiken verspreid over 56 landen met meer dan 900 tv-zenders en 850 radiostations in 96 verschillende talen. De leden ontwikkelen zich dankzij de technologische ontwikkelingen steeds meer van traditionele omroepen tot “public service media companies”. De digitale transformatie van de sector levert veel strategische vragen. De Technical Committee bundelt de krachten van de leden om invulling te geven aan de technologische kant van die vragen door ontwikkelingsprojecten te coördineren waarmee kennis en ervaring wordt opgebouwd en door zo helder mogelijk eisen (“requirements”) te formuleren vanuit de mediasector en deze te borgen bij internationale standaardisatie­commissies en technologiebedrijven.

De EBU werkt daarom ook hecht samen met de koepels in Canada, VS, Brazilië, China, Japan, India en Australië, die zich hebben verbonden als “associate member”. De projecten worden in samenwerkingsverbanden uitgevoerd op basis van een tweejarig werkplan. Het EBU Workplan 2017-2019 is deze zomer weer vastgesteld.

Context: EBU’s View on Broadcasting
Public Service Media Companies zijn meer dan broadcasters. Ze vertellen verhalen om boodschappen bij publiek over te brengen. Om het publiek te betrekken bij de maatschappij, te informeren en iets bij te brengen. In het huidige speelveld wordt het belangrijker dan ooit hóe je die programma’s maakt en hoe je ze verspreidt, hoe je nieuwe productietools, nieuwe workflows en nieuwe distributievormen organiseert om je publiek te blijven bereiken en gevonden te worden. De nieuwe uitzendstraten bedienen niet alleen televisiezender, maar zijn er om alle nieuwe kanalen te bedienen. InternetPublishFirst van NOS is een mooi voorbeeld van Nederlands voorhoederol op dit vlak.

Hoe bereik je het publiek? Dat begint met ruimte in distributie. In Nederland denken we soms dat iedereen wel bekabeld is. Maar realiseer je dat 300 miljoen van de 1 miljard kijkers van EBU-zenders nog volledig vertrouwen op ether-ontvangst. Digital Terrestrial Television (DTT) blijft zeker tot 2030 nog van groot belang in EBU-verband. Dit is ook onderwerp van een nieuw Position Paper dat binnenkort uitkomt. EBU zet zich dan ook volop in om omroepfrequenties te behouden, juist omdat ze nog zo nodige zijn voor 30% van de bevolking.

Het punt dat “alles inmiddels toch wel over internet kan” strekt verder. In Nederland doet de staatssecretaris onderzoek naar “Must Carry” met als ondertoon “Kan die er niet af? Want alles kan toch over internet?”. Maar ook in Nederland is het Internet nog steeds niet klaar om audio / video op die schaal te verspreiden, laat staan in andere landen. Large-scale delivery van lineaire diensten, realiseren van bereik, betrouwbaarheid, garanties en niet te vergeten: kosten, maken dat nu nog tot een utopie. Je blijft dus spectrum nodig hebben om broadcastdiensten te leveren. Er is al veel broadcastspectrum over gegaan naar mobiel/broadband.

Lineair broadcasting is nog lang niet dood. In Nederland gaat het wel sneller door de mobiele diensten / breedbandpenetratie. Maar er zijn nog te veel events die je lineair wilt blijven doen. En vergis je niet: lang niet alles is on demand (blijvend) beschikbaar. Aan de andere kant combineert de NPO ook diensten: vorig jaar was er een proef met push-VOD die aantoonde dat het kan om mensen te bereiken en On Demand te bieden via lineair uitzendingen.

Waar Nederland wel wat afwijkt is het standpunt over DVB-T2. Het standpunt van de NPO is dat dat op zichzelf ook “maar een technologie” is. Als de dienst anders kan worden geleverd, dan is dat ook prima. 5G zal uiteindelijk goed genoeg zijn, mits het schaalt in een “broadcast-modus”.

Wat Netflix in contentproducties stopt, kunnen wij nooit halen als nationale public service media companies.

Naast de druk op de keten is er ook een nieuwe druk. Alle partijen bewegen in de keten. Het wordt steeds lastiger om talent/productiehuizen te vinden omdat ze weggekocht/bezet zijn door anderen. Daarnaast wil iedereen een gatekeeper zijn waarin je alleen kunt meedoen onder hun voorwaarden. Omroepen zijn afhankelijk van deze gatekeepers. De kabel is niet open. End user devices komen van derden en worden gemaakt voor wereldwijde toepassing. De verkoop van deze kastjes valt nog tegen. In USA is RokuTV met afstand grootste, maar is nog niet in onze markt beschikbaar. Zijn we nu gewend aan (eigen) apps, dan gaan nieuwe digitale assistenten als Amazon Alexa / Google Home de aansturing overnemen met eigen intelligentie. En worden zo weer extra gatekeeper. “Play Radio” (en wie bepaalt het station), “Order this” (en wie bepaalt bij wie), Aanbevelingen (Alexa zegt “zou je niet deze doen”).

Due Prominence: TVkijken is nu een app geworden op een scherm dat je voor 75% probeert over te halen om iets anders te doen dan TV kijken.

Vroeger was TV de vriend van NPO. Publieke zenders zaten op 1-2-3. De interface was simpel en beperkt. TV-kijken is nu een app geworden op een scherm dat je voor 75% probeert over te halen om iets anders te doen dan TV kijken. Makers die een goede deal hebben met platformbeheerder gaan voor. Dus gatekeeper op niveau van distributiekanaal, op het niveau van devices, op niveau van content en ook op niveau van apps. In die strijd wordt publieke omroepcontent naar achteren gedrongen.

De Netflix-knop vindt zijn weg naar de afstandbediening. LG heeft “Netflix Recommended TV”: basis is apps geworden, niet meer TV. TVs moeten door Netflix worden goedgekeurd voor ze de markt op mogen met sticker “Netflix recommended”.

EBU noemt dit “due prominence”, de vindbaarheid van publieke content. De content van publieke zenders is gemaakt met geld van de belastingbetaler, dus moet ook goed gevonden kunnen worden. Broadcast-as-an-App klinkt mooi, maar dan moet je “Must-carry” over lineaire en online devices eerder uitbreiden dan verkleinen.

En dan zijn er nog issues als privacy en personalization. Privacy is superbelangrijk en publieke omroepen staan terecht onder het vergrootglas. Maar autoriteiten gaan er ook verkrampt mee om. Nu moeten diensten letterlijk stuk gemaakt worden om te kijken of iets stuk is. GDPR is een nachtmerrie voor mediabedrijven én voor consumenten die op maat bediend willen worden. Veel striktere en strengere eisen dan nu. Egon geeft een duidelijke waarschuwing: Als je nog niet gestart bent, ben je te laat.

Voor de EBU Technical Committee is dit de context waarin gewerkt wordt aan de toekomst. Op zoek naar hoe techniek/technologie kan bijdragen aan een sterker Public service media company in een sterk geglobaliseerde en commercieel geworden mediasector. In het EBU werkplan 2017-2019 zijn 6 grote thema’s genoemd, die de volledige keten van productie tot eindgebruiker afdekken. De thema’s zijn op de site van EBU te vinden.

Thema 1: IP – wat zijn de uitdagingen voor de overgang naar een volledig IP-gebaseerde workflow
De belofte van IP-workflow zijn enorm en vormen ook de drijver achter de Digitale Transformatie van media. Terug naar de essentie is de belofte simpel: meer content en diensten met veel minder/goedkopere resources dankzij drie grote pijlers:

  • Flexibel: IP distributie is agnostisch mbt de te transporteren content. Het is heel eenvoudig om nieuwe formats te introduceren of parallel met multiple formats te werken (HD-HDR, UHD-HDR, HFR, AR, VR). Je zorgt dat de content bij de consument komt in het beste passende format bij zijn mediaconsumptie en dat laatste gebeurt in steeds grotere mate en binnen niet al te lange tijd uitsluitend over IP. Eisen zijn nog wel specifiek media, maar de infra is generiek ICT en de infrastructuur IP-gebaseerd.
  • Schaalbaar: Open systemen voorkomen desinvesteringen (..-as-a-service). Systemen kunnen eenvoudig meegroeien met meer gebruik/vraag, meer content, meer talen, nieuwe workflows, nieuwe diensten, nieuwe contentformats op wereldwijde schaal.
  • Deelbaar: niet alleen in distributie, maar juist ook in productie en contributie. Editsets en editteams werken parallel op zelfde content vanuit verschillende plaatsen en tijden, met uitzendklaar maken, logo’s-titels en aflevering naar eindgebruiker. Iedereen moet bij alle content kunnen. Schema-gedrevenheid verandert in Contentgedrevenheid. En de content wordt eenvoudig aangepast naar ieder “deelbaar” platform (lineair, online, mobile)

Het grootste probleem ligt niet in de techniek, maar in het vinden van mensen.

Waar staan we nu met het invullen van die beloftes:

  • Bricks raken op orde: gebouwen inrichten en voorzien van nieuwe infrastructuur. RTL is voorloper geweest  in Luxemburg. Ze zijn in 2014 gaan ontwerpen en voorloper geweest. Ze hebben veel ontwikkelkastanjes uit het vuur gehaald, waar publieke omroepen nu ook van profiteren.
  • Bits&Bytes: voor filebased al aardig op orde, maar blijft in ontwikkeling door steeds hogere eisen: overstap van hardware naar software, ontwikkelingen internet-technologie, move naar IP/Cloud, UHD-infrastructuur, inbedding AR/VR, afspraken over standaarden. IP-based Live Infrastructuur is nog wel een uitdaging waar VRT een voorhoederol in heeft vervuld. Maar het grootste probleem ligt niet in de techniek, maar in het vinden van mensen. Broadcast engineers kennen die wereld onvoldoende. Nieuwe developers bouwen wel appjes, maar zijn niet aan de workflows gewend. SKILLS CHALLENGE is grootst: hoe vinden we voldoende mensen met verstand van zaken die ook binnen media willen werken.
  • Behaviour: als infra en bits&bytes op orde komen dan moeten we parallel werken aan een andere manier van denken. Veranderen naar een “Digital Mindset”, innovatie promoten en slimme werkprocessen tussen technici en redactieteams (AGILE/SCRUM)

EBU presenteert in samenwerking met de partners tijdens IBC2017 de Joint Technology Roadmap (JT-NM Roadmap) die de weg moet plaveien met standaarden op weg naar de volledig interoperabele en device agnostisch IP-infrastructuur in 4 groten stappen (zie schema)

  1. SDI over IP (SMPTE ST 2022-6) was de eerste stap
  2. Elementary Workflows richt zich op uncompressed single essence in productie met audio/video/timing/data stromen (ST2110 wordt de grote drager, tijdens IBC gepresenteerd)
  3. Auto-Provisioning (AMWA): plug-and-play herkenning van devices en deze kunnen opnemen in netwerk. Discovery / registration / connection management en network control zijn de sleutel om te weten in welk format en met welke kwaliteit een apparaat content ontvangt
  4. Dematerialized facilities: de cloud neemt het over, mits open, veilig en met garanties en niet media-specifieke IT kan worden ingezet. Open APIs zorgen voor verdere virtualisatie.

De belangrijkste mijlpaal op korte termijn is de publicatie van SMPTE ST 2110 “Professional Media over Managed IP Networks” die een indrukwekkende lijst van standaarden samenbrengt op het vlak van system timing, uncompressed video, digital audio, aanvullende data, transport en interoperabiliteit.

Let op:ST 2110 gaat van productie tot aan encoding en distributie. Distributienetwerken liggen bij cloudleveranciers en zijn dus uitbesteed. Verder is het belangrijk te blijven realiseren dat SMPTE2110 weliswaar gebaseerd is op multicast, maar het blijft IP/UDP en dus blijft best effort. De uitdaging wordt dan “should not drop any packet.” Oftewel: Sender zaken op orde. Network niet oversubscribed. Receivers genoeg bufferomvang. Bandbreedte mag niet omlaag in de netwerken voor productie, want dat betekent compressie. En alles beter over “Managed networks”;

Met SMPTE ST 2110 wordt een grote stap gezet, maar zijn we nog niet klaar. Een belangrijke aanvullende ontwikkeling zal zijn de ontwikkeling van Precision Time Protocol (IEEE 1588-2008), essentieel om over gedistribueerde, wereldwijde netwerken klokken te synchroniseren .

De belofte is duidelijk, maar eenvoudig is het niet. We zijn daar ook nog niet, wat veel leveranciers ook mogen beloven! Bijna alle protocollen zijn klaar. Bijna om toe te passen in productie. Is het daarmee goedkoper? Nee dat zeker nog niet .Komt ook door broadcaster technologie leveranciers en ook broadcasters zelf. Zitten nog in tussenfase van overgang. Switches ondersteunen juiste PTP protocollen nog niet. Dit leidt toch nog weer tot “proprietary” technologie. Het zijn noodzakelijke tussenstapjes op weg naar de IP-belofte.

Thema 2: Cloud 
Een ontwikkeling waar niemand omheen kan/wil is de inzet van Cloudtechnologie. Het schaalbaarheidsprincipe is evident, maar in de praktijk toch best weerbarstig. De hele keten van productie en distributie is ook al wel te bouwen in de cloud, mits je binnen één en dezelfde cloud-dienst blijft en dan komt weer de discussie terug over de rol van Gatekeepers en interoperabiliteit.

De basics: grote cloud-providers verschillen onderling niet veel. Je koopt/huurt opslag, rekenkracht en distributie. Live back-to-back framenauwkeurig blijkt voor menige cloud nog wel een uitdaging, door de latency.

Leidende eis voor een mediabedrijf is continuïteit: de oplossing daarvan ligt niet alleen in private clouds en redundancy,  maar ook in het kunnen verplaatsen tussen clouds. En dus een “multi-cloud” benadering. Hookups naar de cloud blijken nog niet zo gestandaardiseerd. Daarom wordt weer gewerkt met zgn. containers. Software beschrijven in kleine microservices. Microservices in de cloud en draaien in containers is de weg om daarin te werken. Vereist weer orchestration tussen microservices.

En dan is er nog het punt van de Added services van cloud-leveranciers. Cloud-aanbieders hebben een hoog gehalte “eat your own dogfood”. De meeste van die extra diensten worden nu vooral obv AI gedaan. Google is momenteel iets beter in image processing, Amazon in audio/tekst, IBM heeft beste algoritmes, Microsoft niet helemaal duidelijk. Interessant voor omroepen is de ontwikkeling zoals die plaatsvinden bij het Entertainment Technology Center @USC (opgezet door George Lucas). Zij hebben samen Cinema Creative Content Cloud (C4) ontwikkeld als open source framework voor het oplossen van cloud production issues. Er zit nu nog wel een verplicht registratiesysteem op.

Maar de route is onomkeerbaar. Veel gebeurt nu nog in Hardware. De overstap naar computers met software is veelal gemaakt, de volgende stap is virtualisatie van alles en daarmee naar de cloud. Virtualisation zet enorm door, zie bijvoorbeeld de ontwikkelingen rond FPGAs die de benodigde ‘hardware’ functies in de cloud kunnen aannemen).

Thema 3: Better pixels (UHD-HDR)
Na distributie en workflows, nu dan terug in de keten naar de bron: de kwaliteit van beeld/geluid. In de 2015-sessie was hier nog veel uitleg nodig en onderstaand overzicht is nog steeds valide.

De EBU zet niet zo zeer in op meer pixels maar op betere pixels. De weg naar UltraHD is inmiddels ingeslagen: 4K + HDR +WCG loopt, HFR is nog wat minder op de radar (ooit op naar 300 fps als wereldwijde standaard). Broadcasters willen graag  HDR+WCG, maar zien het dus niet zozeer in meer pixels. De extra bandbreedte (die er nauwelijks is op de traditionele distributienetwerkern)moet gebruikt worden voor verbetering van de pixels. En dus lijkt de voorlopige tussenstop op weg naar full frame UHD: op naar 1080p50+HDR+WCG.

Aan de resolutiekant blijft het hard gaat bij consumerdevices. 8K schermen zijn al verkrijgbaar. UHD-HDR komt  al tijdens de winterOS in Korea. Japan wil door naar 8K+HDR+WCG+120fps voor OS in Japan. Amerikanen blijven vasthouden aan fractional framerates ( 29,999 frames ipv 30 frames) vanwege backward compatibility. Ook zijn we nog niet af van de  50/60Hz ellende.

HDR (High Dynamic Range) zorgt toch wel voor een grote sprong voorwaarts. HDR ziet vooral toe op donkerste donker en hoogste lichtwaarde in het beeld, dus over contrast. Maar HDR wordt vaak in één adem gecombineerd met Wide Color Gamut (WCG). Ferrarirood natuurgetrouw weergeven op een scherm blijft de uitdaging.

Ook hier is standaardisatie een issue. In 2015 waren we er bijna. Maar de industrie heeft het weer weten te verkloten. Standaardisatie = politiek (doordrukken en tegenhouden is politiek). De truc die bedrijven die hun gelijk niet halen nu toepassen is om een alliance te vormen en dan een “defacto” standaard te verklaren. Dit frustreert enorm want verdeelt de markt alleen maar meer en leidt tot verwarring bij de consument. Als voorbeeld: lijkt er concensus over HDR10, komt er weer een HDR10+ door Samsung en Panasonic ondersteunt door Fox. Er zijn dus weer verschillende systemen en contentproviders moeten weer kiezen. Er zijn drie verschillende HDR systemen: HDR10, DolbyVision en HDR10+. En dus problemen, teleurgestelde klanten, CE wil weer nieuwe schermen pushen. Je krijgt een strijd van CE vs manufacturers vs contentproducers. De broadcasters spelen ook hier een eigen rol met Hybrid Log Gamma (van BBC/NHK). DolbyVision komt uit film/bioscoopwereld en is geoptimaliseerd om in een donkere ruimte te bekijken.. TV werkt met echter met wisselende omstandigheden en settings. Daar is HLG voor ontwikkeld. CE zegt “Prima dat HLG, als broadcasters komen met services dan passen we wel aan, maar nu dus nog even niet”.

De InterSDO-meeting @IBC2017 moet dit proberen op te lossen. Standard Development Organisation (SDO) itt Standard Setting Organisation (SSO). Het heeft al vaker gewerkt. De merits van de standaarden komen op tafel en politiek schuift weer wat meer naar de achtergrond.

EBU kiest traditiegetrouw voor de benadering van “Operational Guidelines”: wat kun je nu doen/leren van het toepassen van verschillende technologieën. Vaak is dat van belang ten tijde van te nemen investeringsbeslissingen. Daar worden tests voor opgezet. En de techniek zorgt echt voor verbeteringen.: de nieuwste generatie HD-HDR en dan downconverten naar SDR-HD ziet er beter uit dan standaard SDR-HD.

Egon ging verder met wat er nog meer nodig is om te komen tot hogere kwaliteit diensten: APIs, (automated) Quality Control, nieuwe fileformaten, nieuwe uitwisselformaten.”Alles op MXF” is niet meer goed genoeg. Er komt een nieuw IMF (Interchangeable Master Format) aan gericht op broadcasters voor uitwisseling tussen formats. Dit kan leiden tot vragen om dit ook op nationaal niveau qua profielen te standaardiseren en een nieuw implementatietraject vgl met 10-10-10-project indertijd. EBU Timed Text wordt opvolger van teletekst voor ondertiteling (NB for the record: NPO blijft teletekst als informatiedienst ondersteunen). En zo verwachten we de komende jaren nog hele reeksen van nieuwe standaarden en implementaties.

Het eerdere gedeelte gaat vooral over video en beeldkwaliteit, maar ook audio staat niet stil. De grote ontwikkeling in Audio production is objectbased audio. Alleen Japan praat nog over 22.2. De rest van de wereld kijkt naar objectbased. Bezoek de demo’s bij EBU op IBC! Het Orpheus project is een nieuw Europees project dat hier naar kijkt. Grote discussie zit nu nog in de renderer, vergelijkbaar met de discussies met de CE-industrie over HDR. Devicemakers zeggen dat ze het beter kunnen. EBU wil liever dat er een reference renderer gestandaardiseerd wordt.

Objectbased audio is ook de eerste stap naar objectbased broadcasting. Denk niet meer in kanalen/speakers, maar in listening space. Voorrang geven aan objecten. Spraakverstaanbaarheid van TV-programma’s is typisch zo’n voorbeeld. Er zijn goede demo’s met een simpele slider die schuift tussen meer achtergrondgeluid en meer spraak. Dit maakt personalized broadcast mogelijk en verbetert access services. BBC werkt daar nu ook al mee met als voorbeelddienst: het weerbericht. Het kan al verschillende objecten laten zien en de keuze van wat er op het scherm gepresenteerd wordt overlaten aan de gebruiker.

Thema 4: 5G & MultiCDN Distributie
De ontwikkelingen in distributieland staan verre van stil met als centrale vraag: “Hoe brengen we de mooie content naar de eindgebruiker” en dan vooral over breedband en mobiele netwerken. Leidend hierin is 3GPP. EBU is lid geworden van 3GPP en stelt broadcast requirements op waar bijv de toekomstige 5G-netwerken aan moeten voldoen. Vanuit DTT kennen we hightower-highpower maar mobiel wil veel gedistribueeerder (smallcells -smallpower). Dit zou voor Nederland leiden tot 7000 torens om het land te bedienen. Een tweede issue is de gratis ontvangst (“free-to-air”), signalen vanuit public service media companies zouden altijd te ontvangen moeten zijn met een simpel device, zonder gatekeeper/abonnement. De huidige mobiel (3G/4G) is nog altijd gebaseerd op SIMkaart-identificatie. Hoe doe je dan free-to-air?

De eerste set broadcast specificaties zijn nu beschikbaar in 3GPP Release 14. Het gaat echter nog wel 3 jaar duren voor het in de praktijk wordt gebracht. Daarbij is het ook goed te realiseren dan 5G ook meer een marketingterm is. 3GPP werkt via releases en tussen twee releases zit gemiddeld ca 18 maanden. Er wordt nu aan release 15 gewerkt. Dat wordt de eerste 5G release genoemd.

5G gaat ook over powervermindering, maar broadcast vereist wel weer always-on. Niet iedere provider hoeft dat te doen.

De EBU neemt deel in het project 5G Xcast dat gaat specifiek over mediagebruik van 5G en realiseert een infrastructuur voor large scale immersive media delivery (virtual reality).

EBU Flow MultiCDN Pilot is een ander bijzonder distributie gericht project en verkent hoe je op grote(re) schaal TV/radiodiensten over internet kunt doen. Daar is nog technologie-ontwikkeling voor nodig. In de netwerken van de providers de slimme dingen doen met caching en streaming. Nooit meer centraal vanuit 1 eigen datacenter. In de Multi-CDN pilot leveren EBU-leden content en pushen content door het netwerk. Het netwerk kijkt waar de kijkers zijn. RTE, RTBF, NPO, ERT (Grieks), VRT doen mee. NPO wil redundancy, meer capaciteit voor minder geld. Storingen komen af en toe ook in CDN-netwerken voor. De pilot moet OTT-kwaliteit verbeteren en kosten reduceren. Voor de leden zal het de capaciteit vergroten, betrouwbaarheid verhogen, leiden tot lagere kosten en tot betere Quality-of-Service. En het leidt ook via het EBU Switching platforms tot een optimale, dynamische keuze in CDNs en QoS.

Want realiseer je dat voor individuele (publieke) omroepen het ook steeds minder helder is met wie allemaal wel of geen zaken te doen. In welke combinaties doe je nu nog onderhandelingen met welke providers? Google / Netflix kunnen nog eigen apparaten krijgen in de netwerken. NPO heeft die marktmacht nu al niet meer.

Thema 5: Media Cybersecurity
Met alle voordelen van IP, komen ook de nadelen. Het massale, open en generieke karakter, schaalbaar en deelbaar heeft ook als gevolg dat Security een key issue is geworden.

Een mediabedrijf is direct kwetsbaar door zijn exposure. Denk maar aan het vervangen van een uitzendgereed product door een ander product of het verstoren van uitzendingen. De eis dat redacteuren remote moeten kunnen werken, voedt ruimte voor hackers. De EBU zet in op vergroten van bewustzijn (awareness), uitwisselingen van ervaringen en het opstellen van  recommendations (checklists). Daarvoor is een Media Cyber Security groep opgericht en Recommendation R146 Cloud security for media companies gepresenteerd tijdens IBC is het laatste wapenfeit.


Thema 6: Personalization 
Over de rol van data en personalisering is veel te doen en er zijn ook veel hoge verwachtingen van. “The Right Content, At The Right Time, To The Right Person, On The Right Device” vereist een volledig geautomatiseerde, data-gedreven distributie met op hoofdlijnen de volgende structuur

Data-driven broadcast/distribution: is het ook de “holy grail” en waar staan we nu? Ja, het is alleen al voor de technische aflevering met de stortvloed aan devices, platforms en netwerken essentieel dat data-gedreven distributie werkt. Zie ook Thema’s 1 en 2.

Op dit moment is de kennis van schema-bouwers nog niet volledig te vervangen door algoritmes. De verdere groei van AI gaat dit wel sturen in de toekomst. En ja, die toekomst gaat naar Ondemand. De vraag is: wil het publiek wel eigen playlist of aangeboden playlist? Kijkverder wordt beperkt opgevolgd. Voor veel diensten is ook geen inlog / persoonlijke informatie nodig. Je kunt ook patronen zien in gerelateerde content, klikgedrag of gedrag van groepen kijker (“group recommendations).

EBU-leden zijn wel volop met datadiensten aan het experimenteren. Je kunt het niet zelf volledig bouwen, maar wilt en kunt het ook niet in de markt kopen. NPO investeert in eigen datascientists, BBC ook, maar veel andere omroepen niet. De vraagstukken en toepassingen zijn vergelijkbaar in de diverse landen. En vanuit EBU is er behoefte aan eigen algoritmes en die dan weer nationaal toepassen op de eigen datasets. EBU is daarom gestart met het laten samenwerken van de beschikbare Data Scientists in de Data Scientist Task Force. In het Personalisation for Each (PEACH) worden vraagstukken uitgewerkt in gezamenlijkheid, ieder levert een bijdrage (ook in programmeurs) en zo kun je profiteren van het multiplier effect. Ontwikkelclub- en datascience-capaciteit wordt daarmee flink vergroot en zo hopen de deelnemers de achterstanden op de Netflixen van deze wereld in te lopen. Voor de EBU-leden levert het een reductie aan ontwikkelingskosten, een versnelling van dienstenontwikkeling, gezamenlijke software en algoritmes voor public service media en last but not least ervaring opgebouwd en ontworpen door broadcasters voor broadcasters.

Naast de recommendations richt het project zich op Single Signon met authenticatie die volledig open source wordt ontwikkeld. Zodat je straks naast de optie “Inloggen met Facebook” / “inloggen met Linked In” ook een optie krijgt “inloggen met NPO”.

Artificial Intelligence (AI) & Big Data zijn twee niet van elkaar te scheiden onderwerpen.

AI is nu meestal Pattern Recogniton in big data sets. Eigenlijk nog maar weinig vernieuwend want je laat zoeken naar iets wat je zelf kent. Volgende stap is machine learning waarin verbanden gevonden worden door de algoritmes zelf.

Voorbeeld: Natural Language Processing. Spraak en tekstherkenning genereert keywords en maakt makkelijker toegankelijk waar het over gaat. In feite dus metadata generatie. Volgende stap is die (meta)data gaan toepassen in Conversational Interfaces (alexa, google home). En het wordt pas echt goed als ze kunnen terugpraten en suggesties voor acties doen. Dat kun je nu al uitproberen in chatbots. NPO wil dat graag om de interactie met het publiek aan te gaan. Ze bekijken ook hoe deze tools in te zetten om alles wat niet toegestaan is bij wet weg te filteren in redactionele omgevingen (bijv social media feeds op omroep websites en apps). Anders heb je teveel filter-redacteuren nodig.

De volgende stap voor AI ligt in “decision making support”. Voor een publieke omroep blijft het beslismoment altijd bij de eindgebruiker liggen. Maar patronen herkennen, intelligentie toevoegen en zo tot betere recommendations komen, dan ga je richting decision making support.
Thema 7: Virtual Reality / Augmented Reality
De rationale om rond Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR) te willen ontwikkelen is simpel: Public service media Companies willen verhalen vertellen met Impact. Dat kan in tekst, foto’s maken het al een stuk sterker, in bewegend beeld kun je het echt zien. En VR/AR-technologie brengt de belofte/kans om iets ook echt te ervaren. Maar er zijn nog beperkingen: je houdt het maar 7 minuten vol, de resolutie is eigenlijk nog niet goed genoeg en ook hier is standaardisatie nog een groot issue.

MPEG is nu in de lead en heeft de duidelijkste roadmap. De meeste belangstelling gaat uit naar SocialVR. In de huiskamer kijk je ook gezamenlijk. TNO doet hier al onderzoek naar en presenteert een demo tijdens IBC.

Augmented Reality lijkt voor omroepen interessanter: je voeg iets toe aan wat je al kunt waarnemen.

VR360 lijkt minder relevant te worden. Het blijft plat beeld, het is geen 3D, is geen VR, het kan niet grootschalig, en je wilt geen productiemensen zien in beeld. Youtube is met VR180 gekomen zodat je een deel van de wereld kunt verbergen.

Ook op dit gebied is het Entertainment Technology Center (USC / George Lucas) een te volgen partij. ETC verwacht dat beneden een pricepoint van USD 150 (in Europa EUR 100) dat gamers massaal AR sets gaan kopen. Dan pas ontstaat een massmarket. En ondertussen gebeurt er niet niets. Hollywood pusht VR door marketing te doen met VR-producties rond films. Die VR-marketing wil je ook weer kunnen gebruiken als omroep die de films uitzendt.

Goede rapporten over VR vind je bij:

  • DVB
  • BTF Broadcast Technologies Forum
  • EBU report op hoger niveau voor broadcasters.

Een nieuwe ontwikkeling is Volumetric of RoomBased VR waarin je vrij kunt bewegen. De ontwikkelingen bij Microsoft laten dit ook zien. Egon refereert aan een bezoek aan Microsoft, waar in één studio met 106 camera’s volumetric video wordt gemaakt gekoppeld aan realtime rendering/ manipulatie. De studio rendert live en doet niets meer in video. Mensen en objecten digitaliseren. 360gr green screen. Polygoonmodellen op loslaten en je kunt de meest gedetailleerde bewegingen vastleggen. Microsoft past deze ontwikkeling ook toe in Holoportation:

Wonder Buffalo is een bedrijf dat hetzelfde probeert, maar een  stukje goedkoper. Hun concept: teleporteer jezelf naar een ander punt. Ze stonden daarmee ook op Burning Man.

Als uitsmijter vraagt Egon aandacht voor een heel ander project, dat hij wel typerend vindt voor hoe een public service media company zijn taak vorm geeft, in dit geval rond de educatieve rol.

BBC wilde bijdragen aan het ontwikkelen van programmeervaardigheden en andere digitale skills op scholen, universiteiten en bij het brede publiek. Waar helpen we de maatschappij mee verder: kinderen leren programmeren in een vroeg stadium. Onder de kreet Make IT Digital werd de Micro:BIT ontwikkel en gekoppeld aan een spinoff format van Dr. Who.

Micro:BIT is een samenwerking tussen Technology & Innovation en de Mediawereld en resulteert in een printplaatje met simpele input. BBC ontwikkelde programmaformats en zelfs lesformats rond de Micro:BIT om koudwatervrees over digitale skills te voorkomen.  In Nederland ook te koop bij Hoppy.nl voor 19 Euro. In Nederland is  Micro:BIT opgepakt door stichting FutureNL. De stichting organiseert nu lessen. Maar zoiets zou veel meer een vlucht kunnen nemen als bijv SchoolTV dit zou kunnen ondersteunen (800.000 bezoekers per maand). Alleen al NTR als platform inzetten zou helpen.

Conclusies and take-aways
Egon vat samen:

  • De broadcast wereld gaat over naar IP (let op niet internet, maar IP), ook voor LIVE en SMPTE 2110 is daarin de nieuwe bijbel.
  • Er komt niet één standaard format. Multi-content formats is de norm. Gepersonaliseerd, van het kleinste mobiele scherm tot het grootste display én als immersive format(s)
  • De nieuwe currency is Data. Dit was al zo met technische metadata, maar om goed te kunnen aanbieden/ontsluiten ook steeds meer met Big Data. Om voordelen van IP & Data ten volle te benutten moet er nog veel veranderen in techniek, in workflows, en ook in de mindset.
  • Publieke omroepen worden Public Service Media companies. Dit betekent niet dat Broadcast dood is, integendeel: lineair heeft voorlopig nog een stevige rol en is één van de efficiëntste distributiemethoden.
  • Er komt geen stabiele, gestandaardiseerde wereld. Nieuwe technologieën volgen elkaar steeds sneller op en iedere nieuwe technologie brengt weer nieuwe kansen en mogelijkheden. Nieuwe technologieën zullen ook disruptie brengen en standaarden omver kegelen.
  • Maar het mooiste: de toekomst voor de consument ziet er prachtig uit met een brede waaier aan hoog-kwalitatieve diensten en content om uit te kiezen.

Slotvraag vanuit de zaal: wat verwacht je op termijn van ontwikkeling ketenlatency?
Antwoord Egon: Die krijgen we er voorlopig niet uit. Altijd alles framenauwkeurig zou wellicht iets losser kunnen, zeker in uitzenden en distributie. Vanuit capture camera, door eindregie, door playout, door compressie naar devices gaat lukken tot ca 600ms. Tot aan de distributie-uplink/encoder en muxen. Die doen er dan nog 2,5 sec extra over. En als het naar internet encoding, distributie en buffering op het device gaat nog langer. En dat is latency in distributienetwerken in Nederland nog erg klein.

Deze Technology Update was mogelijk dankzij spreker Egon Verharen, NPO, iMMovator en Hilversum Media Campus, met steun van Media Park. De door Egon gebruikte presentatie staat ook online op de verslagpagina http://www.immovator.nl/mediatheek/publicaties/future-broadcast-according-ebu

EBU Technology & Innovation publiceert regelmatig Recommendations, Specifications, Reviews en Presentation via https://tech.ebu.ch En meer specifiek:

Slides

Technology Update: Future of Broadcast according to EBU 2017 from iMMovator

In december 2015 gaf Egon al eerder een Technology Update. Verslag daarvan vindt u hier.