12 februari 2015
immersive media sport & live events cross media cafe Content

CMC Live Events: Arena, live gaming, imagineers en veejays

Rond live events is een nieuwe industrie ontstaan. Door innovatieve media en toenemende connectiviteit kan de ervaring van de bezoeker worden verrijkt en versterkt. Met als uiteindelijk doel meer loyaliteit en dus meer commerciële mogelijkheden. Tijdens het Cross Media Café van 10 februari jl. presenteerde een reeks van ondernemers hun ideeën, productinnovaties en verdienmodellen. De locatie: Amsterdam ArenA. Organisatie: iMMovator.

Welkom

Freek van ’t Ooster (directie iMMovator) opent het Cross Media Café door te wijzen op de iMMovator Eventagenda voor de komende tijd. Hij staat kort stil bij de crossoverprojecten rondom Health en Energy die binnenkort van start gaan. iMMovator en TNO willen internetbureaus, gamingbedrijven en appbouwers die ideeën hebben voor zinvolle diensten in deze sectoren, ondersteunen bij de ontwikkeling ervan. Bij Health draait het om diensten waardoor dementerende ouderen langer thuis kunnen blijven wonen. Aan het project werken Hilversumse zorginstellingen mee. De Kick-off is 12 februari a.s. en aanmelden is nog mogelijk. Voor de energiesector wordt gezocht naar diensten die de energietransitie ondersteunen. Kick-off is 4 maart a.s.

Van ’t Ooster doet ook een oproep voor managementconsultants die ondernemers kunnen helpen op het vlak van innovatieplanning en het onderzoeken van technologische haalbaarheid van ideeën. Deze consultants kunnen via iMMovator worden ingehuurd door ondernemers, waarbij iMMovator de kosten voor de helft kan financieren.

Amsterdam Arena als meest innovatieve eventlocatie

Ook een hartelijk welkom namens Amsterdam ArenA door Henk van Raan, Projectdirecteur Amsterdam ArenA. Het stadion wil tot de meest innovatieve stadions ter wereld (blijven) behoren en zich verder innoveren als live event-partner voor Ajax en de stad Amsterdam. Onderdeel van die ambitie is deelname aan Amsterdam Smartcity. Het gebied rondom het stadion, waar ook Ziggo Dome en Heineken Music Hall deel van uit maken, trekt 12 à 15 miljoen bezoekers per jaar. Dat trekt een zware wissel op de voorzieningen van de stad Amsterdam. Amsterdam ArenA gaat zich inzetten om de connectiviteit van het stadsdeel op duurzame wijze te vergroten en daarmee de footprint van het gebied te verlagen. Eerste stap is zorgen voor topfaciliteiten in het stadion, zoals goede connectiviteit. Samen met partner Huawei wordt een geavanceerd wifi-netwerk geïnstalleerd en onder leiding van KPN wordt samen met Vodafone en T-Mobile een 4G-netwerk aangelegd. Met deze partners schrijft Amsterdam Arena een programma om ook de ambities op gebied van duurzaamheid vorm te geven. Daarnaast wil Amsterdam Arena de faciliteiten bieden voor digitale innovatie, zoals de ontwikkeling van apps, in het kader van Amsterdam Smartcity. Hiervoor wordt een digitaal platform neergezet dat draait op de mainframes van het stadion. Ook stelt Amsterdam Arena letterlijk ruimte ter beschikking voor ondernemers. Van Raan stelt dat Amsterdam Arena tot de drie grote stadions ter wereld behoort die rendabel zijn. Het management wordt regelmatig gevraagd voor consultancydiensten over de hele wereld. Toepassingen die op het nieuwe digitale platform worden ontwikkeld moeten daarom schaalbaar zijn en moeten kunnen worden toegepast in andere stadions, stelt Van Raan. ArenA helpt zo mee aan de innovatie van collegastadions en kan tegelijkertijd een kruiwagenfunctie hebben voor de Amsterdamse ontwikkelaars.

Amsterdam ArenA is zelf ook voortdurend bezig met ontwikkeling van innovatieve apps, zoals de seat service. Hiermee kan de ArenA-bezoeker vanaf zijn stoel eten of drinken bestellen en deze in de pauze of rust afhalen in een fastlane. Amsterdam ArenA denkt er ook over om het stadion een digitale gevel te geven, een gigantisch scherm dat kan worden gebruikt voor games. De gaming industrie is van harte uitgenodigd om mee te denken over toepassingen.

Bekijk hier de video van het interview met Henk van Raan.

Kijkervaring van sportliefhebbers verder verbeteren

Paul Valk (Business developer TNO) en Ramon Luijten (partner EMansion) vertellen over nieuwe technologische toepassingen die de ervaring van de kijker van sportevents verbeteren. HD-beelden schieten is geen kunst, maar deze hoge kwaliteit ook goed bij de consument krijgen, is nog niet altijd makkelijk. Buffering, lange laadtijden of simpelweg congestie zorgen dat de consument afhaakt. TNO heeft een nieuwe technologie ontwikkelt, ‘tiled streaming’. Met deze technologie kunnen beeldopnames van hoge resolutie (UHD of 4K) op mobiele apparaten zoals smartphones en tablets worden bekeken. Samen met de BBC is de technologie tijdens de Gemenebestspelen in 2014 getest. Vijftig doorsnee Engelse huishoudens volgden de wedstrijden in ultra hoge resolutie via hun smartphone of tablet. De huishoudens konden in de iXperience applicatie van TNO navigeren en inzoomen op de beelden, waardoor ze zelf bepaalden waar ze tijdens een wedstrijd naar wilden kijken. De app en de kijkervaring werden positief beoordeeld door de testhuishoudens.

Cijfers en statistieken doen het altijd goed tijdens wedstrijden. Er is nu een technologie ontwikkeld die de snelheid van de bal meet tijdens een hockeywedstrijd. De toepassing gebruikt daarvoor een combi van GPS en radartechnologie. Tijdens het WK Hockey werd deze toepassing voor het eerst gebruikt. De technologie wordt momenteel aangepast voor het meten van de snelheid van de puk bij ijshockeywedstrijden.

Een derde innovatie waar Paul Valk van TNO aandacht voor vraagt, is een nieuwe toepassing waarbij professioneel gemaakte content en user generated content samen kunnen worden gevoegd bij live-uitzendingen. Dit verrijkt de registratie van wedstrijden met bijzondere beelden en perspectieven.

Waar dit alles naartoe leidt? Valk noemt ‘freeview’. Alle beschikbare beelden van een event worden gesynchroniseerd en gekoppeld en de consument bepaalt zelf waar hij naar kijkt.

Emansion vergroot customer intimacy met contextual services

Ramon Luijten (partner EMansion) vertelt over toepassingen die de ervaring van eventbezoekers verrijken en versterken met als gevolg: grotere customer intimacy en uiteindelijk meer omzet. Voorbeelden: het gebruik van iBeacons tijdens bijvoorbeeld rondleidingen, waarbij de klant een boodschap via smartphone gepusht krijgt als hij een bepaald punt (beacon) in de rondleiding bereikt. Een nieuwe toepassing is ook Face analytics, waarmee leeftijd, geslacht en stemming van bezoekers tot op 95% nauwkeurig kan worden bepaald, en content dus heel gericht kan worden aangeboden. Ook noemt hij een smartphonetoepassing die moet gaan voorkomen dat concertbezoekers 60% van hun tijd hun mobiel hooghouden om een video te maken. Bezoekers kunnen hun eigen video samenstellen door op de smartphone in hun broekzak te tappen. Zo ontstaat een video samengesteld uit professioneel beeld, met precies die favoriete momenten.

Samen met TNO doet Emansion een project waarbij bezoekers van sportwedstrijden of andere grote stadionevenementen toegang moeten gaan krijgen tot HD panoramabeeld, waarin ze zelf kunnen kiezen waar ze naar kijken en waar ze op kunnen inzoomen (immersive video).

Er worden veel apps gemaakt om het leven van de smartphonebezitter makkelijker en leuker te maken. Maar het is nog een hele kunst om de juiste app op het juiste moment te gebruiken (of te herinneren). Emansion is bezig met location based app presentment. Met deze toepassing krijgt de consument op het juiste moment en op de juiste plek een relevante boodschap op het scherm. De betreffende app hoeft daarvoor niet per se op het toestel van de consument geïnstalleerd te zijn. Dit heeft twee voordelen: meer gemak voor de consument, maar ook meer kans voor bouwers om zichzelf aan consument te presenteren.

Bekijk hier de video van de presentatie van Paul Valk en Ramon Luijten.

Paul Valk (TNO) en Ramon Luijten (EMansion) @ CMC Live Events from iMMovator

Tinker imagineers: de ervaring vorm geven

Imaginering is de crossover tussen verbeelden en sleutelen stelt Nils van Keulen, partner bij Tinker imagineers. Zijn bedrijf helpt bij het versterken en verrijken van ervaringen, bijvoorbeeld in musea, pretparken of tijdens events. Want, aldus Van Keulen, een ervaring is niet datgene wat er gebeurt, maar hoe je ermee om gaat. En Tinker helpt de consument met ervaren wat er is. Het bedrijf hanteert daarvoor verschillende aanvliegroutes, die ze ook kunnen combineren. De eerste is de verbeelding aanspreken door de ervaring visueel te maken, de tweede is de creativiteit aanspreken, bijvoorbeeld door mensen zelf iets te laten bouwen, de derde is een sociale laag aanbrengen, bijvoorbeeld een ruimte maken waar mensen elkaar kunnen ontmoeten. Dan is er de beleving: de bezoeker kan ondergedompeld worden in een ervaring door bijvoorbeeld 360 graden audiovisuele content. Dan de actieruimte, waarin van alles gedaan en geëxperimenteerd kan worden en tot slot de Storytelling: mensen meenemen in het verhaal dat verteld moet/mag worden op de plek. Van Keulen over de Tinker-formule: “A: met een groot gebaar mensen de ervaring in trekken. B: zorgen dat ze meegaan in het verhaal en content tot zich nemen. C: zorgen dat ze iets willen gaan doen: verdiepen, delen, actie.” Installaties van Tinker zijn onder meer te vinden in de kelders onder Utrecht en in het Scheepvaartmuseum.

Bekijk hier de video van de presentatie van Niels van Keulen.

Nils van Keulen (Tinker Imagineers) @ CMC Live Events from iMMovator

ESL Gaming en de bloei van Esports

Met tienduizenden mensen in een groot stadion kijken hoe topgamers op het podium met elkaar de strijd aan gaan. Jaap Visser, Business Development Manager bij ESLGaming, laat zien hoe er een totaal nieuwe markt rond live gametoernooien is ontstaan. Op dit moment spelen 1,2 miljard mensen weleens een game, dat is 17% van de wereldbevolking. Competitief gamen groeit. Topspelers kunnen miljoenen verdienen en moeten daarvoor serieus trainen: 6 tot 8 uur per dag en wonen daarvoor veelal in teamhuizen. Populaire games zijn onder meer League of Legends (76 miljoen actieve spelers per maand), Counter strike en Dota 2.

ESL streamt wedstrijden via Twitch, doet live verslaglegging (geeft dus commentaar bij wat er op het scherm gebeurt) en geeft analyse. Esports blijken een enorme en trouwe fanbase te hebben. Gemiddeld logt een ESL-abonnee 19 keer per maand in en is de gemiddelde kijktijd zo’n 2,2 uur. Volgens Visser komt dat omdat Esports entertainment op het hoogste niveau is met veel spektakel, entertainment en een hoge mate van professie en competitie. De prijzengelden lopen hoog op. Enige cijfers: ESL, nummer 1 in de wereld, heeft 6 miljoen geregistreerde gebruikers, keerde 15 miljoen dollar aan prijzengeld uit en organiseerde dertig internationale events). Gaming begint definitief uit de nerd-hoek te komen. Steeds meer bekende merken verbinden zich aan toernooien of sponsoren spelers.

Bekijk hier de video van de presentatie van Jaap Visser.

Jaap Visser (ESL) @ CMC Live Events from iMMovator

Foove presenteert Myke, de persoonlijke uitgaansassistent

Als het aan Foove ligt, gebruikt binnen vijf jaar de hele wereld Myke. De app helpt een slimme keuze te maken uit het grote aanbod aan events. Masi Dawoud, CEO Foove, ontwikkelde Myke samen met collegastudenten van de universiteit van Delft. De app ontstond vanuit een persoonlijke behoefte van de heren zelf. Zoveel dance events, zoveel nieuwe festivals. Ze zagen door de bomen het bos niet meer. Aan de andere kant zagen ze ook de onmacht van de organisatoren om hun event goed aan de man te brengen. Myke geeft de gebruiker passend advies op basis van sociale context (likes, vrienden in de sociale media) en muzieksmaak. De app is gratis en blijft verschoond van advertenties. Het verdienmodel ligt aan de andere kant van de lijn. De ingewikkelde algoritmes achter de app kunnen ook gebruikt worden om selecties te maken uit ander aanbod, zoals reizen, exposities of podiumkunsten. Bovendien verzamelt de app veel data die bijzonder waardevol zijn voor bijvoorbeeld marketing of productontwikkeling. In april komt de betaversie uit. Dit jaar moet de app opgepikt zijn door gebruikers in alle uitgaanssteden in Nederland en binnen vijf jaar moet Myke ook internationaal een succes zijn. Ondernemers en/of investeerders die kansen of brood zien in de app zijn welkom: Foove kan in deze fase zeker extra fondsen gebruiken.

Bekijk hier de video van de presentatie van Masi Dawoud.

Masi Dawoud (Myke) @ CMC Live Events from iMMovator

Veejays: bouwers van virtuele decors

Hidde Kross representeert Veejays.com, de grootste club van live video performers in Nederland. Kross omschrijft de ‘veejay’ als een bouwer van virtuele decors, bijvoorbeeld bij dance events of shows. Via beeld kan de bezoeker aanvullende informatie krijgen over wat er op het podium gebeurt en kan de podiumactie worden uitvergroot, zoals bij concerten. Maar beeld is ook een belangrijke sfeerbepaler. Beeld onderstreept de identiteit van het festival, voert de bezoeker mee in een droom en zorgt voor een onvergetelijke indruk. Voor festivals is vooral dat laatste, gezien het grote aanbod, een belangrijk aspect. Kross wil weinig kwijt over wat een goede visual experience kost voor een event. Een en ander is ook afhankelijk van de complexiteit. Techniek? De LED wall is het instrument van de veejay. In opkomst is 3D mapping, waarbij beamers zorgen voor een 3D-beeld op het podium.

Bekijk hier de video van de presentatie van Hidde Kross.

Hidde Kross (Veejays) @ CMC Live Events from iMMovator

In de pauze was onder meer de mogelijkheid om de Oculus Rift (360 graden projector/bril) van YellowBird te testen en sprekers te ontmoeten.

Lees hier het verslag van deel 2 van het Cross Media Café over Live events, met Google Cardboard, yellowbird, Van Ons BV, Beeld en Geluid, PSV, Prographics, Avi-Drome en Livescope.