6 juli 2017
immersive media Media Jaarcongres Content

Expertsessie: Virtual Worlds – demo’s en achtergrond, reviews en kickoff

In het Beng Lab van Beeld en Geluid, gelegen boven de archieven van het instituut, kwamen ongeveer vijftig mediaprofessionals bij elkaar voor de expertsessie over Virtual Worlds. Met presentaties over gloednieuwe toepassingen, inspirerende events en interessante calls voor VR -makers

IMMovator projectleider Mir Wermuth trapt de sessie af met een primeur. Vanaf dit najaar zal het thema ‘Virtual Worlds’ een van de vier tracks en dus speerpunten van iMMovator zijn. Meer dan voorheen zal iMMovator haar activiteiten afstemmen op de behoeften van de VR, AR en MR industrie in Nederland, met als doel kennisuitwisseling en matchmaking te bevorderen. Lees hier meer over de plannen voor het najaar.

In de expertsessie kwam een mix aan presentaties aan de orde. Ervaringsdeskundigen deelden hun uitdagingen als het gaat om het produceren van VR. Maar ook werd kennis van andere events gedeeld en werd vooruitgekeken naar events en activiteiten die dit najaar op de planning staan. Één ding is zeker: in de nieuwe media wereld gaat VR een belangrijke plek innemen.

VR ontdekken

De eerste spreker van deze expertsessie is Pieter Siekerman van Siekerman Technology en onder andere werkzaam bij 24i en The Virtual Cinema. Hoewel Virtual Reality nog een relatief jonge technologie is, heeft Pieter al de nodige ervaring opgedaan.

Zo heeft hij met 24i onderzoek gedaan naar de manier waarop zij VR kunnen inzetten bij hun video streaming apps. Hoe kun je 2D video omzetten naar VR? Wat komt daar allemaal bij kijken, op het gebied van techniek, business en creativiteit? Met behulp van een innovatie regeling (MIT) kon 24i Media een uitgebreid onderzoek doen.

Al snel kwamen ze tot de conclusie dat videostreamen naar een VR platform technisch complex is. Je hebt diverse partners nodig om iets zo te krijgen zoals jij het wilt. Dat bij de klanten van 24i Digital Rights Management belangrijk is, maakt het des te ingewikkelder. Het is nog echt pionieren en mede daarom ook nog vrij prijzig om aan te bieden aan alle klanten. Maar ook op creatief gebied zijn er nog diverse uitdagingen om het design zo te maken dat mensen het snappen. Bovendien leent VR zich nu nog voor korte filmpjes en bieden de klanten van 24i langere video’s aan van vaak meer dan 40 minuten. De conclusie van het onderzoek is dat er zeker potentie zit in VR, maar dat je hier beter compleet nieuwe content voor kan maken dan bestaande content hergebruiken. Dat er al veel VR experts zijn, ook in Nederland, maakt het wel een interessante markt. Maar zowel op creatief, technische en business gebied zijn er nog de nodige hobbels die overwonnen moeten worden.

Sensiks: VR gecombineerd met andere elementen

Cyril de Vroom, CTO bij de start-up Sensiks herkent ook de potentie van VR. In hun Sensory Reality Pod wordt Virtual Reality gecombineerd met de elementen wind, licht, geluid, biofeedback en geuren om een alomvattende beleving te creëren.

De modulaire cabine die een beleving op zich is, biedt talloze mogelijkheden om een verhaal te vertellen. Met geur, warmte, geluid en VR dompel je de bezoeker onder in een verhaal. Met speciale gear kun je de gebruiker ook invloed geven op het verhaal. Bijvoorbeeld door een gameconsole, maar ook via bio-feedback. Zo kun je bijvoorbeeld meten in wat voor stemming iemand is en de Sensory Reality Pod gebruiken om iemand naar een andere stemming te brengen. Een volgende stap in de ontwikkeling is dat de makers het publiek de mogelijkheid willen bieden om zelf verhalen te maken voor de Sensory Reality Pod. De Pod wordt nu al gebruikt voor therapeutische doeleinden bij het Radboud Ziekenhuis en ook hotelketen Van der Valk gaat ze inzetten als wellness faciliteit.

Cyril de Vroom over Sensiks @ expertsessie Virtual Worlds MJC from iMMovator

Sociale VR

Virtual Reality biedt gebruiker een ultieme ervaring, maar het is een ervaring die je vaak alleen beleeft. En dat is eigenlijk zonde, vindt onderzoeker Omar Niamut van TNO. In het project Together VR doetTNO onderzoek naar manieren waarop je andere mensen in jouw VR beleving kunt integreren.

Door middel van een opstelling met green screens worden mensen in een VR beleving gestreamd via Web VR (middels het veelbelovende open source Aframe). Zo zie je jouw tegenspeler bij een game bijvoorbeeld naast je zitten, of kun je samenwerken of video conferencen in VR. Dat je de ander in jouw VR ervaring kunt zien zorgde voor enthousiaste reacties bij de proefpersonen van TNO. Ze gaven aan dat de videokwaliteit wel beter zou kunnen, maar op dit moment goed genoeg is. Wel vonden mensen het gek dat zij de andere persoon konden zien, maar als ze naar beneden keken niet hun eigen benen zagen. Dat in combinatie met het iemand in de ogen kijken zijn uitdagingen die nog aangepakt moeten worden. Mogelijke toepassingsgebieden van social VR zijn gaming, samen video kijken en teleconferencing, maar voor grootschalige uitrol is nog veel onderzoek nodig.  Meer informatie over het project is te lezen via tnomedialab.github.io. TNO is altijd op zoek naar partners die verder met hen willen experimenteren.

Terugblik op TVX

Een week voorafgaand aan MJC vond in Beeld en Geluid het TVX event plaats, een internationale conferentie rondom interactiviteit voor TV en online video. Themis Karavellas, engineer van Beeld en Geluid was aanwezig en presenteerde de belangrijkste conclusies.

Het consumentengedrag verandert in rap tempo waardoor andere platforms en formats interessant worden. Met nieuwe technologieën zijn we echter steeds beter in staat om targeted advertenties aan te bieden, ook op tv. Het publiek kan invloed krijgen op de content die live gestreamed wordt, of kan zelf meedoen bij bijvoorbeeld E-sports. Lengte bij online video is minder belangrijk, dat is waarom de BBC bijvoorbeeld ook experimenteert met een kookshow die langer duurt nav het recept of jouw kookgedrag. Daarnaast werden er ook interessante cases gedeeld op het gebied van VR, zoals het project Orpheus van AVRTROS en haptic experiences. Hier kunnen alle papers en presentaties van de conferentie teruggevonden worden, met onder andere de keynote speech van Wijnand IJsselsteijn, hoogleraar Artifical Intelligence van TU Eindhoven: Interactive Entertainment In The Age of Machine-Readable Humans.

ACM TVX2017 Review from Sound and Vision R&D

Vooruitblik op VR Days Europe

Naast een terugblik op TVX werd er ook vooruitgekeken. Benjamin de Wit blikt vooruit op de VR Days Europe die hij 25-27 oktober in Amsterdam organiseert. De internationale VR community komt bij elkaar om geïnspireerd te raken en hun netwerk uit te breiden. Rond het Leidseplein worden diverse kennissessies georganiseerd, zijn demo’s te zien waaronder een spectaculaire Lightfield Technology, en worden heel veel VR-producties getoond. Zoals ieder jaar breiden de VR Days ook dit jaar weer uit. Zo wordt er een hackathon georganiseerd, zijn er diverse pitchers en kun je je script laten reviewen. Bovendien worden de Halo Awards uitgereikt voor de beste VR, AR en MR producties. Kaarten zijn al te koop via de website van de VR Days.

Plannen van het Fieldlab Virtual Worlds- Cultural Heritage

Tenslotte presenteert Patricia van Alkemade de plannen van het Fieldlab Virtual Worlds- Cultural Heritage van CLICKNL. Het doel van dit fieldlab is om creatieve professionals bij elkaar te brengen rondom onderzoek. De focus van het fieldlab ligt op cultureel erfgoed; monumenten, musea en archieven.

In het fieldlab is ruimte voor zes projecten, die via een competitie (Challenges) uitgezet worden. Erfgoedinstellen brengen hun VR opdrachten in en studio’s kunnen hier op intekenen. De zes Challenges bestaan uit een groot project met subsidie van €50.000 en vijf kleinere met €10.000 subsidie. Daarbovenop zal 50% cofinanciering bijgedragen moeten worden door de aanvragers. Expert-onderzoekers zullen vervolgens hun kennis ook inzetten om deze Challenges om te toveren tot state of the art VR producties.

Naast de projecten waar culturele instellingen en VR bedrijven samen ervaringen opdoen in een VR opdrcaht, worden er diverse matching-activiteiten en workshops georganiseerd. Hiermee wil men de innovatiekansen bij erfgoed-nstellingen stimuleren en samenwerking tot stand brengen tussen onderzoekers en bedrijven. Ook zullen er van tijd tot tijd pop-up labs georganiseerd worden bij onder meer Beeld en Geluid, het Allard Pierson Museum en TU Delft. Meer informatie over het Fieldlab Virtual Worlds is te vinden op de website van CLICKNL.

Presentatie FieldLab Virtual Worlds @ Expertsessie MJC from iMMovator

Ondanks dat de VR industrie in Nederland al aardig groot is en veel bedrijven met VR experimenten is de honger naar nieuwe kennis op het gebied van VR nog niet gestild. Met de nieuwe iMMovator track Virtual Worlds, met kennissessies van experts en de stimuleringsactiviteiten van het fieldlab van CLICKNL wordt de Virtual World van Nederland weer een stukje groter.