20 juni 2013
Media Jaarcongres Business Content

MPJC2013: hashtags en GIF’s: hoe fans het succes van content aanjagen

Voor succes van video op internet bestaat geen formule die altijd werkt. Het loont in elk geval wel de moeite om fans de ruimte te geven met je materiaal aan de slag te gaan, zegt Kenyatta Cheese (Know Your Meme) tijdens de closing keynote van MPJC2013.

De veranderingen in de mediawereld hebben onder meer gevolgen voor de werkwijzen, beseft Cheese. Het tv productiehandboek dat hij vroeger gebruikte, is bijna totaal achterhaald. Techniek, content, business, alles is anders geworden. Maar het meest veranderd is het publiek, vindt hij, dat niet alleen consument maar ook producent is geworden. Dat heeft zo zijn impact op de industrie. Cheese vergelijkt de ontwikkelingen in de videowereld met die in de wereld van de diskjockeys. Van een plaatje met een praatje gingen dj’s platen blenden, en uiteindelijk nieuwe muziek maken door te scratchen. Dankzij de mogelijkheden van onder meer Photoshop en het internet is een soortgelijke ontwikkeling op gang gekomen rond video.

Maar hoe krijg je je content populair in het exponentieel groeiende aanbod? Begin bij fans, is de raad van Cheese. Hij deed dat bijvoorbeeld voor de introductie van de Britse SF-hitserie Doctor Who in Amerika. Cheese startte daarmee op Tumblr, met een profiel en het delen van (korte stukjes) content. Fans van het eerste uur konden ermee aan de slag gaan en GIF-animaties maken. Vanuit die basis ontwikkelde de community en het bereik van Doctor Who zich, en mede dankzij social media blijft de serie ook buiten het seizoen populair.

Sommige series worden speciaal geschreven om dit effect te bereiken, Cheese noemde als voorbeeld de comedyserie Parks and Recreation, die veel Twitter hashtags en GIF’s oplevert. Succes is het gevolg van de kracht van het community netwerk en het hergebruik van materiaal door fans, die dat gratis doen en met groot enthousiasme verspreiden. Fans willen ook zelf scènes schrijven en er met elkaar over praten. Daar moet je als content eigenaar niet van schrikken, je moet er juist gebruik van maken, aldus Cheese.

 

Kenyatta cheese @ MPJC2013 from iMMovator