31 maart 2016
Business Tech

De belangrijkste lessen van SXSW 2016

Op 24 maart organiseerde iMMovator en Hilversum Media Campus een SXSW update in Beeld en Geluid. Iedereen die niet aanwezig kon zijn tijdens  op het SXSW festival kon zich in 1,5 uur laten bijpraten over alle belangrijke trends en ontwikkelingen. Onze SXSW verslaggevers (en oud omroepmedewerkers) Roeland Stekelenburg en Erwin Blom (van Fast Moving Targets) gaven hun bevindingen over welke trends we in de gaten moeten blijven houden.

Over SXSW
SXSW is de jaarlijkse trekpleister voor muzikanten, filmmakers en digitale nomaden die er hun nieuwste creaties tonen. SXSW is ooit begonnen als een muziekfestival, hier traden destijds zo’n 1500 bands op. In de loop der jaren is SXSW is hét belangrijkste netwerkfestival voor financiers en startende ondernemingen in de Verenigde Staten geworden. Dit maakt de keuze dan ook niet makkelijker. Ondanks alle keuzestress hebben Stekel en Blom zich door een aantal experts laten informeren over de belangrijkste ontwikkelingen en praten ons hier graag over bij.

SXSW is dé plek om aanwezig voor het laatste nieuws over digitale, media en ICT ontwikkelingen. Hier worden nieuwe trends gesignaleerd en miljardenbedrijven geboren. Diensten als Twitter en Foursquare danken hun succes aan lancering op SXSW. Men vraagt zich dan ook dit jaar weer af, wat wordt de nieuwe Twitter of Foursquare? Maar SXSW gaat niet over de nieuwe opkomende startups maar over relevante ontwikkelingen op het gebied van technologie, data, film en muziek.

Virtual Reality

Het grote thema van dit jaar was VR (Virtual Reality). Grote bedrijven als Samsung maar ook McDonalds waren zichtbaar aanwezig op het festival met hun VR toepassingen. Er was zelfs een extra congres over VR georganiseerd. Ondanks de vele demo’s die er over VR aanwezig waren, was het wel typerend dat men zelf niet beschikte over een eigen VR bril.
Stekel en Blom constateerden dat dit niet alleen komt door de hoge prijs van een VR bril (600 – 1200 dollar) maar ook door het sociale aspect. Want hoe sociaal geaccepteerd is het om met zo’n bril rond te lopen?

Is VR het nieuwe 3D?
Enige jaren geleden was 3D televisie een grote trend. Alles draaide destijds om 3D, maar nu hoor je daar niets meer over. Geldt dit ook voor VR? Bedrijven als Google en Facebook geloven sterk dat VR de nieuwe trend is en investeren hier dan ook veel in. Maar daarnaast blijven toch nog de twijfels. Is het een technologie push van de makers van de techniek die er met zijn allen heel erg in geloven? Dat blijft de grote vraag.

Business to business toepassingen van VR

Stekel en Blom hebben dan zowel believers als twijfelaars over dit onderwerp gesproken, zelf geloven zij wel sterk in de business to business (B2B) toepassingen van VR. Een aantal voorbeelden die hun overtuigden was het gebruik van VR voor bijvoorbeeld een makelaar, waarmee men door een huis kan rondlopen voordat ze het kopen. Daarnaast wordt VR al gebruikt in sport. Met VR worden standaardsituaties voor sporters nagebootst zodat ze hierop kunnen trainen. Herhaling van situaties is voor sporters belangrijk om een situatie goed onder controle te krijgen, zodat deze tijdens belangrijke wedstrijden niet fout gaan. De sportcoaches zijn dan ook erg enthousiast over het inzetten van VR voor sport.

In het publiek wordt de vraag gesteld wat de emotionele impact van VR is? En of daar al voorbeelden van zijn? Stekel: ‘Een mooi voorbeeld is om mensen die aan huis gebonden zijn uit hun isolement te halen omdat je met VR de beleving kunt benaderen dat zij toch op een andere locatie zijn’. Stekel en Blom geloven in het inzetten van VR als een soort therapie om mensen over hun angsten heen te helpen door situaties na te bootsen.

Een belangrijk punt blijft wel de kwaliteit van VR. Bij een minder hoge kwaliteit houdt men het minder lang vol om een bril op te zetten omdat ze hier sneller misselijk van worden. VR werkt daarom alleen goed als de kwaliteit hoog is, naar verwachting zal dit nog wel een aantal jaar gaan duren. De conclusie die Stekel en Blom hieruit halen is dat VR momenteel alleen nog geschikt is voor B2B  toepassingen. VR is voor bedrijven een next level in storytelling en geeft een extra dimensie en ruimtelijkheid aan het vertellen van een verhaal. Het zal nog even duren voordat VR voor een groot publiek toepasbaar wordt, maar op de korte termijn zien zij zeker de B2B mogelijkheden. Daarnaast zitten de belemmeringen in het aanschaffen van de VR bril vanwege de prijs en de beschikbare content.

SXSW update 1 Virtual Reality from iMMovator on Vimeo.

Artificial Intelligence

Kunnen computers functies van onszelf overnemen? Of als mensen opereren in verschillende omgevingen? Een belangrijk onderwerp wat al een tijdje speelt maar wel steeds terugkomt. We zitten nu in de fase dat de computerrekenkracht sterker maar ook steeds bereikbaarder en toepasbaarder wordt. Artificial Intelligence (AI) is niet alleen meer voor hardcore programmeurs maar steeds meer voor een groter publiek. Blom noemt het ook wel de democratisering van de computerkracht. Een goed voorbeeld hier van is de chatbot. Waarbij het lijkt alsof je in een chat met een mens praat eigenlijk met een computer zit te chatten. Doordat de computerrekenkracht alsmaar toeneemt en data opslag steeds goedkoper wordt, wordt de kunstmatige intelligentie steeds krachtiger.

Stekel geeft wel aan dat er nog een groot verschil bestaat tussen menselijke intelligentie en die van een computer. ‘Computers zijn heel goed, maar alleen op een heel klein gebied’ vindt Stekel. Een algoritme waarmee een computer met jou kan dammen kan niet worden gebruikt voor een schaakspel. Toch is er nog een taboe op machine learning, mensen vinden het idee dat machines dingen overnemen eng. De kern van AI is hardcore computerscience, algoritmes, machine learning (leren vanuit het verleden)
Dat is puur technologie en daar is niks engs aan, zegt de CTO van Amazon. ‘Het gaat er om wat je er uiteindelijk mee doet’.

SXSW update 2 Artificial Intelligence from iMMovator on Vimeo.

User interface

Een onderwerp wat het afgelopen jaar langzaam is opgekomen, maar nu sterk aanwezig was op SXSW is user interface, de chat als belangrijkste interface. Zo komt Facebook in april met een app store van Facebook Messenger, waarin externe partijen diensten en mogelijkheden kunnen aanbieden binnen de Messenger app van Facebook.

Conversatie wordt de nieuwe interface, messengers worden de nieuwe browsers.

We hebben eerst het grote internet gehad, toen de apps en we gaan nu naar de fase van de conversatie. Waarin messenging platforms een grote rol spelen. Velen zijn er van overtuigd dat dit de nieuwe grote trend gaat worden, bedrijven gaan zich steeds meer verdiepen in messaging als platform voor allerlei applicaties en als slimme CRM tool.

Er zijn al bedrijven die gebruik maken van bots die men kan toevoegen. Deze bot vraagt dan naar jouw interesses en stuurt op basis van deze gegevens relevante informatie. Dit is nog vrij eenzijdig, maar aan de andere kunt kun je als bedrijf ook de conversatie aangaan met de gebruiker. Blom ziet dit dan ook als de plek waar je praat met je vrienden en familie maar tegelijkertijd waarin je ook wordt voorzien van op maat nieuws en entertainment. Conversatie wordt de nieuwe interface, messengers worden de nieuwe browsers.

Een laatste tip die Stekel en Blom willen meegeven is om het als bedrijf vooral zelf te gaan ontwikkelen en ook zelf te gaan gebruiken.

SXSW update 3 User interfaces from iMMovator on Vimeo.

SXSW update 4 Innovatie from iMMovator on Vimeo.

Bekijk hieronder het volledige videoverslag:

SXSW Update 24-03-2016 from iMMovator on Vimeo.

Bekijk alle foto’s hier.