20 april 2016
Media Future Week Business Talent

Jon Alexander – De evolutie van de consumptiemaatschappij

De speeches zijn opgenomen, bekijk hier de video van Jon Alexander.

Jon Alexander richtte in 2014 de New Citizenship Project op, hij is gefascineerd in de overgang van de consumptiemaatschappij, zoals hij het noemt ‘consumers’, naar de meer actieve maatschappij van ‘citizens’.  Het grootste verschil hier tussen is de motivatie achter waarom we dingen doen zoals we ze doen. Hij opende zijn speech met een quote van Albert Einstein:

‘If I had only one hour to save the world, I would spend fifty-five minutes defining the problem, and only five minutes finding the solution’.  -Albert Einstein

How to build Citizen ideas: from selling products to building stories
Hoe bouwen we ‘citizens’ ideeën? Belangrijk hierbij is de verschuiving in hoe we over onszelf denken, wie we zijn en in hoeverre we willen deelnemen in de samenleving. De beste ideeën gaan niet over het verkopen van producten, maar over het bouwen van verhalen.

De fundering van de New Citizenship Project is gebaseerd op een verhaal over hoe de samenleving veranderd, een verhaal van evolutie, een idee van wie we zijn en hoe we denken. Om dieper in te gaan op het bouwen van verhalen bespreekt Jon eerst de overgang van ‘subject’ naar ‘consumer’ en ‘citizen’.  In het begin deed iedere burger wat hij moest doen en wat er van hem verwacht werd. Iedereen had zijn rechten en plichten in de rol als ‘subject’ maar geen actieve bijdrage in de samenleving. Ze deden wat hun werd verteld. In de jaren 80 veranderde deze rol naar ‘consumer’, men had de luxe gekregen om te kiezen en zocht dan ook altijd naar het beste uit de opties die worden geboden.

“Consumer”: People who identify as it’s important to find brands that identify with their personality

We zien op het moment de verschuiving van een ‘consumer’ maatschappij naar een ‘citizen’ maatschappij. Waarbij de ‘citizen’ iemand is die meer een actieve bijdrage levert in de samenleving. ‘Citizens’ zijn meer ontwerpers, ze hoeven niet ergens tussen de kiezen maar creëren het. Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar deze rollen.  Zo is er een onderzoek onder 3000 deelnemers gedaan die vervolgens aan de hand van 3 vragen werden onderverdeeld in ‘subjects’, ‘consumers’ en ‘citizens’. Aan de deelnemers werd gevraagd hoe betrokken en actief zij zich voelden in hun eigen community. Uit het onderzoek kwam naar voren dat de ‘subjects’ zich minder actief en betrokken voelden dan de ‘citizens’.

Monkeys demand equal pay for equal work
Een ander mooi voorbeeld van onderzoek naar gedrag is uitgevoerd door de Nederlandse onderzoeker Frans de Waal. Hij deed hiervoor onderzoek naar het gedrag van chimpansees om deze te vergelijken met het gedrag van mensen. In dit experiment laat Frans de Waal zien wat er gebeurt als twee chimpansees ongelijk worden beloond. Na de uitvoering van een opdracht wordt de aap aan de linkerkant beloond met een stuk komkommer. Wanneer hij ziet dat zijn buurman wordt beloond met een druif is hij het daar niet mee eens en gaat hij met de komkommer gooien.

Citizen vs consumer
Media heeft grote invloed op hoe we ons gedragen. Toen de televisie het dominante medium was consumeerde men voornamelijk. Met de komst van het internet waarbij er meer mogelijkheden kwamen om deel te nemen veranderde de maatschappij van ‘consumer’ naar ‘citizen’. Maar wat betekend dat uiteindelijk voor onze ideeën? Er zijn twee dingen die kenmerkend zijn voor ‘Citizens’ ideeën: Social purpose en Spread ability.

Het vermogen om te verspreiden
Een goed voorbeeld van hoe een idee wereldwijd werd verspreid en mensen aanzette tot actie is de ‘Ice bucket challenge’ Wat begon als een YouTube filmpje van een vrouw die voordat zij in het koude water sprong haar vrienden nomineerde om hetzelfde te doen, leidde tot een wereldwijde hype waarbij er 17 miljoen filmpjes werden gedeeld via Facebook. Door simpelweg het toevoegen van een aantal ‘regels’ waar men aan moest voldoen en uiteraard een goed doel.

‘Why some ideas survive and others die’
Volgens Jon gaat het uiteindelijk niet om ideeën die blijven hangen maar ideeën die we kunnen verspreiden. Hoe ga je van verkopen van een product naar het bouwen van een verhaal? Hoe zorg je dat jouw idee wordt gedeeld met de rest van de wereld? Je idee moet hiervoor voldoen aan 3 eisen:

Het idee moet actionable zijn, je moet er iets voor doen
Het idee moet connected zijn: je idee moet je kunnen delen in je sociale netwerk
Het idee moet extensible zijn: Zorg voor regels en structuur

Het advies wat Jon aan iedereen wil meegeven is: Haal het meeste uit je ideeën.